Inlägg från: Anonym (tjupp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjupp)

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Jag har gjort som de sa i informationen och bytt lösenord. Sedan har jag försökt byta användarnamn också 3 gånger nu men det verkar inte funka. man skulle inte klicka i dold ändring och det har jag heller inte gjort.

Dessutom har jag bytt lösenord på mailen eftersom när jag loggade in där kom en ruta upp att jag var inloggad på två ställen. Och det är jag ju inte så det måste ju innebära att de kommit åt min mail?

Frågan är nu, om "de" var inloggade medan jag bytte lösenord, kan de då också se vad jag bytt till?

Sen skickade ju FL ett bekräftelsemail med mitt nya lösen till mailen - inte så smart kanske -  så har de då mitt nya lösenord här?

• Anonym (tjupp)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-20 16:20:19 följande:
    Beror på vad du menar. I och med den här attacken så har inte något förändrats om du inte har samma lösenord där som här, enda skillnaden är att hackarna har din mailadress (vilket många säkert haft innan dem).

I allmänhet så beror det på vad du har för lösenord, Microsoft har (av förklarliga skäl) några av världens främst säkerhetsexperter som sköter om säkerheten för hotmail och deras andra tjänster så att någon som ger sig på familjeliv skulle ta sig in den vägen ser jag som ganska otroligt. Då återstår ditt lösenord och beroende på hur det är utformat så kan ta ett par timmar till några miljarder år att knäcka det. Password1234 tar väl någon minut att knäcka, ett 20 tecken långt och slumpvis utvalt lösenord kan ta mycket lång tid.
    Jag mitt nöt hade ju tyvärr samma lösenord och de har troligtvis varit inne på min mail eftersom när jag loggade in tidigare så kom ett meddelande om att jag var inloggad på 2 enheter. Vilket jag inte var. Då bytte jag såklart lösenord direkt. Jag undrar då om de även sett mitt nya lösen om de var inne samtidigt som jag och även om jag nu är säker, vad kan de göra för skada med det de redan sett/läst?
  • Anonym (tjupp)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-20 16:39:57 följande:
    Det är oroväckande om det är så, det betyder att de redan har knäckt de hashade (ung. krypterade) lösenorden.
    Men det meddelandet kommer upp ibland utan synbar anledning.

Ditt nya lösenord till mailen bör de inte kunna se nej. Angående skada så beror det helt på vilken information du har där.
    Ja, jag har aldrig fått det meddelandet tidigare så jag reagerade såklart i panik

Alltså, mina mail har de då förmodligen läst, vissa mindre trevliga såklart. Spontant kommer jag på att det finns biljetter till melodifestivalen som pdf-fil i något gammalt mail och det kan de ha sparat och skrivit ut antar jag? Men - ursäkta om jag låter helt korkad - om de inte använt sig av informationen de såg innan jag bytte lösenord, kan de då ha sparat de mail som fanns innan och gå igenom dem vid senare tillfälle ändå? Tänker mig att de kanske inte sitter och läser igenom alla mail på alla konton de lyckats komma åt med en gång?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt