• Forumvärd

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

festia skrev 2012-01-20 19:14:06 följande:
    Precis! 

Sen finns det ju folk som har startat känsliga trådar. Kolla på känsliga rummet, där finns det alla möjliga trådstartar; allt från jobbiga och äckliga kroppslukter/funktioner till otrohet pratas det om där. Kanske inte så skoj om de trådarna kunde spåras till användaren
    Inlägg som har skrivits anonyma kan inte spåras!
    Namn och adresser är inte publika överhuvudtaget.

Här har ni mera information
    www.familjeliv.se/Forum-20-52/m63119837.html
  • Forumvärd
    jaghopparhögt skrev 2012-01-20 19:22:06 följande:
    Det är väl klart att de är.
    Loggar jag in på någons konto så ser jag ju vilka trådar personen har skrivit även om han/hon var anonym.
    Det kräver att lösenorden är publika vilket de inte är!
    Men- det kan vara bra att byta lösenord i alla fall och vill man vara ännu mera försiktig så byter man även användarnamn.
    Gör man det kan man heller inte koppla gamla användarnamnet till mejlkontot.
    Då går det inte att klura ut vad någon skrivit med ett gammalt användarnamn eftersom att även gamla inlägg ser ut att vara skrivna av det nya användarnamnet.

Det är viktigt då att man inte väljer dold ändring. d.v.s. inte klickar i boxen!
    Klickar man i boxen för dold ändring så blir det gamla nicket svart men inläggen ligger fortfarande kvar i det namnet.
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-20 19:23:25 följande:
    Är ni det minsta intresserade av att bygga upp förtroendet hos FL-medlemmar igen efter det här, lägger ni all info på förstasidan, eller vilka sidor nu folk går in på. Folk ska nås av info om attacken, allt annat är oacceptabelt.
    Alla medlemmar har fått mejlutskick med information och samma information har även gått ut i alla medlemmars inboxar.
    I denna tråd kan du också läsa mer om vad som har hänt och få fortlöpande information.
    Kodarn har svarat på frågor allt eftersom och jag svarar på det jag kan svara på
  • Forumvärd
    puss skrev 2012-01-20 19:36:34 följande:
    nu blir jag paranoid och vågar inte logga ut!!
    Det är ingen fara Puss Cool
    Glöm bara inte ditt nya lösenord!
    Skulle du göra det något som jag själv lyckats med x antal gånger så kan du alltid begära ett nytt och ändra sedan igen.
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-22 09:48:49 följande:
    3. Ändrade namn och mailadress under min personliga information. Tog bort all övrig info i min personliga information. Hade jag gjort det nu hade jag rensat totalt..alltså raderat trådar mm.

Detta lyckas inte jag göra. Byta information alltså. det ändras inte fast att jags kriver in nytt. Hur gör man?
    Hejsan!

Kontakta mig via inbox eller mejla supporten så kan jag hjälpa dig!
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-22 10:01:42 följande:
    Jag har skickat ett PM till Forumvärd och Kodarn. Vill ni får ni kopiera och skicka till dem ni med:
    Hej!

Vad har ni för skäl att INTE släcka ner forumet för att minimera skadan om användarnamn kombinerat med mailadresser läcker ut?

Som det är nu läcker ni som ett såll, att byta signatur hjälper inte eftersom den gamla signaturen finns kvar i citerade inlägg och inlägg där personer har skrivit signaturen i sin text.

Ni utsätter många för stort lidande eftersom de känner en väldig osäkerhet och stress.

Skulle ni släcka ner forumet och börja om på ny kula förtjänar ni all heder. Just nu har ni inget förtroende från min sida, och många med mig.
    Hejsan!

Vi beklagar det som har hänt och tar er oro på största allvar!
    Vi jobbar just nu med att hjälpa medlemmar, informera och gör även vissa ändringar.

Vi förstår att många är oroliga över att det gamla användarnamnet syns i citaten har nu anonymiserat citaten som en första åtgärd.
    Detta är en temporär lösning ett första steg och nästa steg blir att koppla ihop citaten med de nya användarnamnen. Detta kommer att åtgärdas längre fram.

Om det är så att ni upptäcker ert gamla användarnamn i ett inlägg- inte via citat så anmäl det så plockar vi bort det inlägget.

Upptäcker ni citat där ert gamla användarnamn syns trots anonymiseringen så mejla sakerhet@familjeliv.se så ordas det manuellt!
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-22 11:03:16 följande:
    Den första tråden jag gick in för att kolla fanns min gamla signatur i både ett citat och i inläggstexten. Har ni försökt ta bort alla eller har ni bara tagit här och där? Kan jag maila den länken till er så kan ni svara på om det borde vara borta eller inte?
    Alla ska tas bort!
    Mejla sakerhet@familjeliv.se

Hittar du ditt användarnamn i ett skrivet inlägg anmäl det på sedvanligt sätt.

Anmäler gör du genom att klicka på den röda cirkeln med en hand i.
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-22 11:12:05 följande:
    Nu står det ju " X skrev..." i början av citaten, men om det sedan står tex i texten : Hej Kodarn... Är det inget man kan göra något åt?
    Hittar du sådant så anmäl det
    Då tar vi bort!
  • Forumvärd
    Anonym skrev 2012-01-22 11:09:49 följande:
    Varför kan jag inte byta presentationsbild?!
    Det går bra att ta bort den jag har, men någon ny får jag inte in! Får bara upp att sidan inte är tillgänglig då! 
    Jag håller på att ta reda på vad det beror på!

I vanliga fall så brukar det vara så att fotot är för stort eller av fel format men då brukar det inte laddas upp.
    Jag har skickat iväg en blänkare om detta!
  • Forumvärd
    Mbopbopbop skrev 2012-01-22 12:00:28 följande:
    Jag anmälde en mängd inlägg igår att de skulle tas bort med motivering. Inget är borttaget och jag har inte fått något svar. Varför???? 
    Hejsan!

Det jobbas febrilt i kulisserna!
    Vi kommer att behandla ärendena allt eftersom
  • Forumvärd

Vi gör vårt yttersta för att våra medlemmar ska ta så lite skada som möjligt av det som skett.
    Vi vet att många är bekymrade, men märker också att många tagit till sig den information vi gått ut med och agerat där efter.
    Det är viktigt att inte drabbas av panik utan att följa de råd vi gett!

Följ de instruktioner du fått från Familjeliv.se i din mejl!

Byt ditt gamla användarnamn!
    Välj först en icke dold ändring och därefter byter du igen men denna gång väljer du att klicka i rutan för dold ändring.
    Den åtgärden gör att det inte går att koppla ihop en mejladress med ett användarnamn.

Byt ditt lösenord!
    Läs mer om det här:
    www.familjeliv.se/Forum-20-163/m63138020.html

Citat:
    Alla citat är nu anonymiserade. Det innebär att det inte går att se vem som har citerats.
    Istället för ett användarnamn står det nu ett x.
    Detta är en temporär lösning och ett första steg.

Läs mer om detta här:
    www.familjeliv.se/Forum-20-163/m63151428.html

Vi har även vidtagit åtgärder så att inte signaturer ska kunna återanvändas av obehöriga.
    Det innebär att endast den som varit ensam "ägare" av ett användarnamn kan återanvända det.

Du hittar vår informationstråd här:

Vi vill poängtera att attacken är polisanmäld och vi kommer att samarbeta fullt ut med polisen under kommande brottsutredning!
    Vi kommer naturligtvis regelbundet lägga ut ny information!
    Vi beklagar återigen det inträffade och den oro som det har skapat.

Tråden kommer att stängas temporärt så att alla har möjlighet att ta del av information.
    Det kommer även att startas en separat tråd med samma information.

• Forumvärd
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-24 20:47:40 följande:
    FL, skulle verkligen uppskatta svar på när gamla användarnamnen försvinner från FL och google? Hacket skedde i fredags, det är tisdag nu. Väntar vi på att listan med mail och användarnamn ska komma ut eller vad väntar vi på? Jag kan förstå om ni inte kan påverka google men ert eget sök borde ni ju kunna komma med något besked gällande? Annars finns ju ingen anledning att byta nick och hålla på. Jag undrar också gällande google, nya trådar (skapade efter fredag) finns med i deras sök, uppdaterar de bara vissa delar av familjeliv eller hur funkar det? För i så fall innebär det ju att ens gamla användarnamn kommer finnas på google till dödagar.
    Hejsan!
    Google har ökat crawlraten för Familjeliv.
    Mer information om detta finns i denna tråd
  • Forumvärd
    HexaFlexagon skrev 2012-01-24 21:17:00 följande:
    Kan du då också förklara vinsten med att ta bort tidpunkten?
    Det har framkommit att några medlemmar är oroliga för att det trots att citaten nu är anonymiserade ska gå att lista ut vem som skrivit citatet via datum och klockslag.'
    Därför har vi, eftersom att den oron finns beslutat oss för att även ta bort detta.
    Det gör att risken för att det ska gå att klura ut vem som skrivit ett citat minimeras ytterligare.
  • Forumvärd
    kodarn skrev 2012-01-25 16:41:41 följande:
    Hej,

Ingenting tyder på att det skulle skett en ny attack, vi kontrollerar kontinuerligt loggar för att upptäcka försök till att hitta luckor tidigt.

Tyvärr gillar vissa att sprida ytterligare panik i en redan svår situation, något som inte direkt underlättar vårt arbete.

// Jens
    Vill också tillägga och uppmärksamma om att det INTE är klokt att kontakta någon via en emailadress som är utlagd i forumet.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt