Inlägg från: vill inte ha signatur mer |Visa alla inlägg
  • vill inte ha signatur mer

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Forumvärd skrev 2012-01-22 11:08:03 följande:
    Hejsan!

Vi beklagar det som har hänt och tar er oro på största allvar!
    Vi jobbar just nu med att hjälpa medlemmar, informera och gör även vissa ändringar.

Vi förstår att många är oroliga över att det gamla användarnamnet syns i citaten har nu anonymiserat citaten som en första åtgärd.
    Detta är en temporär lösning ett första steg och nästa steg blir att koppla ihop citaten med de nya användarnamnen. Detta kommer att åtgärdas längre fram.

Om det är så att ni upptäcker ert gamla användarnamn i ett inlägg- inte via citat så anmäl det så plockar vi bort det inlägget.

Upptäcker ni citat där ert gamla användarnamn syns trots anonymiseringen så mejla sakerhet@familjeliv.se så ordas det manuellt!
    Men det är ingen fungerande taktik för vi måste gå igenom ALLA våra inlägg då, inser ni hur många inlägg man hinner göra på ett par år? Jag har över 60sidor på google med länkar till olika inlägg, och i en hel del av dessa så nämns mitt gamla användarnamn för att någon annan i tråden har skrivit ens namn när de riktat inläggen till en. Detta blir ett enormt jobb för medlemmarna, men även för er moderatorer som ska hinna ta bort alla dessa anmälningar gällande dessa inlägg. Det kan röra sig om flera 100inlägg från varje medlem! Jag har verkligen inte lust att spendera hela dagen till detta för att skydda mitt privatliv. Varför kan ni inte snälla ta bort alla inläggen på en gång som är kopplade till ens användare om man ber om det? Så vi slipper anmäla inlägg efter inlägg. Jag förstår att ni jobbar hårt för att lösa detta nu, men det gör vi också för det är vårat privatliv som står på spel. Vi är flera som vill ha ALLA våra inlägg kopplade till användaren raderade så jag förstår inte varför man inte går den  vägen istället.
    Anonym skrev 2012-01-22 11:16:33 följande:
    Men då måste man alltså kolla igenom alla trådar man skrivit i? Händer ju rätt ofta att någon använt ens signatur i sin text.. Hur ska man bära sig åt? Och om man stängt ner sitt konto, hur gör man då?
    Och vissa trådar man har skrivit i har kanske 100sidor som man måste plöja genom för att inte missa något... Detta fungerar inte...
    Anonym skrev 2012-01-22 11:26:50 följande:
    Men det kanske inte funkar att bara göraså! Det finns förmodligen ingen knapp som heter "ta bort alla Användar123s inlägg".
    Då kanske man ska rensa hela databasen på ALLA trådar som andra föreslagit och så får alla börja om helt från början.

I vissa inlägg står "signaturer i citat är dolda tills vidare", men i vissa citat har det inte fungerat. Den meningen finns inte med utan personens gamla inlägg står på det stället istället. Hur kan det fungera på vissa ställen men inte på andra???

Mbopbopbop skrev 2012-01-22 12:00:28 följande:
    Jag anmälde en mängd inlägg igår att de skulle tas bort med motivering. Inget är borttaget och jag har inte fått något svar. Varför???? 
    Samma här. Men för att vara rättvis, de måste ha fått in miljontals anmälda inlägg under dessa dagar. Det är ett omöjligt uppdrag även för dom. Därför borde ALLA trådar tas bort för både FL och användarnas bästa.
    Arcitect skrev 2012-01-22 13:38:29 följande:
    Det här kanske låter som en korkad fråga, men vad är vitsen med att byta användarnamnet?

För att få reda på vem du är måste de ha användarnamnet.

För att ha användarnamnet måste de logga in på ditt konto.

För att ha tillgång till ditt konto måste de ha dels din mejl och lösenord.

För att få tillgång till ditt lösenord måste dom knäcka det... Vilket jag förmodar inte har hänt ännu..

Så... I min bok kan du alltså hejda det hela med lösenordskiftet här och mejlen, och anser väl att användarnamnsbytet som extrem overkill och merarbete än vad som behövs?

Eller kan det vara så att hackarna uppernbarligen fått TAG i mer information än bara den lista som kom ut på 22500 involverade medlemmar?

Kan redaktionen verifiera allvaret i situationen?

Jag tror inte att någon kan svara exakt på frågan om hur mycket information som hackarna kommit åt, men har undrat samma sak.
    JomppeIina skrev 2012-01-22 13:55:56 följande:
    Frågan är varför familjeliv inte sätter in en funktion där man har tillgång att radera inläggen själv? Ett enkelt kryss på de trådar man skrivit samt inlägg. Varför ska de sitta och läsa och godkänna allting?

De inser inte allvaret i detta och sitter och håller på små principer, när folk är oraoade över sina integritet, privatliv, sina LIV!
    Det fungerar tyvärr inte för de som raderat sina användare redan.

Hur har det gått för er som anmält era egna inlägg?Har de blivit borttagna än?

Arcitect skrev 2012-01-23 09:12:07 följande:
    Men om vi ponerar det omvändna.

Vi ponerar någon hackar dig och tar reda på vem du är och publiserar denna informationen "någonstans" och du går ut med att du "blivit hackad". VEM kommer tro att den information som publiserats om dig är korrekt när du redan från början deklarerat att någon tagit över ditt konto?

Det finns med andra ord fler sätt att behålla "lögnen" på genom att rida på hackarens oärlighet från början...

Eller hade jag otur nu när jag tänkte?       
    Fast de kan ju visa vilken datum inläggen skrivits och det blir svårt att förklara om det är inlägg som är flera år gamla.
    Arcitect skrev 2012-01-23 09:36:30 följande:
    Sant..

Hmm, jag kanske inte hade oroat mig för en krashlandning i historik, men däremot om någon succesivt skriver med ens signaturer parallelt med att man själv är aktiv.

Alltså i ena tråden är man seriös och i andra tråden skrivs det att man gillar att äta småbarn med solrosolja och en knippe kanel på. Ja, du fattar vart jag vill komma utan att behöva gå in närmare på ämnet. lol        
    Undrar om det finns en tidsgräns för hur länge inlägg finns kvar i arkivet. Det kanske rensas efter ett visst antal år?
    Arcitect skrev 2012-01-23 10:07:22 följande:
    Ofan. Dessutom ingen funktion att radera sina egna inlägg. 

Man kan ju undra varför egentligen då det bäddar för att bli tagen på sängen.  
    Vi får alltså oroa oss inför framtida hackningar för resten av våra liv. När som helst kan vi exponeras! NÄR SOM HELST!
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 17:25:42 följande:

Jag ska försöka vara så tydlig som jag bara kan....Läs det här långsamt.

För dig så kanske det räcker men för någon annan så kanske det inte gör det. Det är där medkänsla kommer in i bilden, du behöver lära dig att sätta dig in i andra människors situationer för att ha förståelse varför, t.ex Lisa79 vill att hennes tråd om sin psykiska sjukdom raderas.

Så du kan inte tala om för mig vad som är så svårt med att låta sina medlemmar ta bort sina egna trådar (tillfälligt) i detta komplexa forum? Det sista du skrev låter mer som en feg utväg från din sida.

I en annan infotråd där kodarn skriver så meddelar de att kopplingen till anonyma inlägg försvinner om man avregistrerar sin användare. Så vill man skydda sig så är det ju det bästa, att ta bort kontot helt och skapa ett nytt. Hoppas att den infon lugnar folk lite.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt