• heter

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Jag tycker det är roligt att se alla som skriver här att dom minsann inte är det minsta rädda för att deras inlägg kan kopplas ihop med dom för dom är sååå smarta att dom vet att man inte ska skriva hemligheter på internet minsann men för att säga det måste dom vara anonyma!

• heter
    Anonym skrev 2012-01-23 01:51:09 följande:
    Varför kan inte familjeliv ha som andra sajter när en person tar bort sin användare att namnet försvinner och det isälltet står "borttagen användare". Då blir det ju mer förvillande för utomstående. För nu kan man ju rätt lätt lista ut vem som är vem och vad man bytt sigantur till. Heter alla som tar bort "borttagen användare" och inte har enskild signatur är det svårt att lista ut.
    Bra tanke om man vill försvåra litegrann. Dom kanske gör så nu när dom ändå organiserar om siten?
  • heter

Jag tror att det är så här lätt. Visst vet alla att det vi skriver på internet inte är hemligt men ingen hade väl kunnat tro att man en dag skulle kunna bli kopplad till sina helt anonyma inlägg och det är där skon klämmer. SJÄLVKLART ska man endera kunna få radera känsliga inlägg då när man förstår det eller få veta hur man kan ta bort sin koppling till inläggen som man tydligen kan genom avreggning. Varför är det så jäkla svårt att förstå att alla inte är datagenier som förstår hur långt saker kan nystas upp och sättas ihop TROTS anonymitet?!

• heter
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 19:12:12 följande:
    Har man skrivit i känsliga rummet så kopplas ingenting till dig av vad jag har förstått, såvida de inte är inloggade på ditt konto. Det man skriver i övrigt får man ju helt enkelt stå för.
    Inte den här gången för hackarna ska inte ha fått med sig sån info verkar det som. Frågeställningen kom upp för att vi nu tänker ett steg längre om dom skulle få någon sån info nästa gång och då kan det vara vettigt att avregga och börja om för att slippa oroa sig i framtiden. Så tänker jag iaf.
    xXMaLoXx skrev 2012-01-23 19:07:05 följande:
    Det du skriver i känsliga rummet kommer väl inte fram?
  • heter

Hm, är det här ett sammanträffande? Jag är inne på msn och skulle klicka upp rutan för att skriva till någon och då poppade det upp en liten ruta som frågade om jag fortfarande ville skicka "password nånting" till en av mina andra mailadresser? Tror inte jag har sett den rutan förut och den kom upp precis där alla kompisars namn är samlade. Båda adresserna har cirkulerat på hackarnas lista men alla konton har olika lösenord och nya sen i helgen dessutom. What gives???

• heter
    Coccolina skrev 2012-01-23 23:34:50 följande:
    Den rutan brukar popa upp för mig med jämna mellanrum. Inget konstigt det är bara MSN som kollar av att du har koll på dina återställnings kanaler. Och defenetivt bara ett sammanträffande.
    Vad skönt. Har aldrig sett den förut tror jag.
  • heter

Någon annan än jag som tycker att FL ska passa på att stänga gamla trådar igen när dom ändå härjar runt i systemet? Jag kan verkligen inte förstå meningen med att trådar från 2004 ska kunna skrivas i idag. Jag tycker att 3-månadersgränsen, eller högst en 6-månadersgräns, ska återinföras igen speciellt med tanke på vad som har hänt sista veckan. Jag skulle gärna vilja veta varför FL inte kan låta gamla trådar dö och vad meningen är med att låta trådarna leva för evigt? Hur länge har ni tänkt hålla trådarna öppna? Till 2060? Ska FL bli något slags museeum? Vi kan redan nu skriva i 9 år gamla trådar och jag förstår inte hur så gamla trådar kan vara relevanta på något sätt alls. Anybody with me?

Detta inlägg är inte heller riktat till kodarn utan till FLs ledning.

• heter
    Anonym (en) skrev 2012-01-25 12:39:25 följande:
    Håller helt med dig. Väger man risken för skador för de utsatta mot nyttan med ett gammalt arkivs tillgänglighet, borde man inte ens behöver fundera.....det är en självklarhet vilket som är viktigast.
    Amen sister.
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-25 13:12:04 följande:
    Här håller jag med. Känns jättetråkigt att få upp trådar som man skrev för åtta år sedan när man googlar, och som man absolut inte vill stå för idag...
    Inte bara när man googlar. Min väninnas gamla tråd från 2005 !!! hade någon skrivit i för en tid sen och min vännina fick nästan panik pga att den blev aktuell igen. Den handlade om tunga saker och man kan verkligen ifrågasätta varför någon annan än möjligen ts själv ska ha makten att aktualisera något så gammalt. Och säg inte att hon ska skylla sig själv som skrev tråden. Vi skrev på hela andra villkor när vi visste att trådarna dog och "försvann i glömska" efter ett tag än vi gör idag.
  • heter
    JomppeIina skrev 2012-01-25 15:22:33 följande:
    Egentligen borde ju sidan vara uppbyggd så att folk kan kontrollera sina egna trådar. Om familjeliv hade tänkt på användaren och vad den faktiskt vill, och inte bara på $$$, så hade de gett större makt åt användare redan från början.

Men som det skrivits innan ligger ju inte användarnas tycke och tänkande alls i familjelivs intresse. Vi har blivit invaggade i någon slags falk idyll om att familjeliv hjälper oss, är på vår sida och har denna sida för användarnas skull. Nu blir det däremot helt tydligt att de endast driver denna sida i vinstdrivande syfte.

Hur de sköter hackningen är ju bara ytterligare ett exempel på det. De kan göra mycket för att folk ska slippa behöva oroa sig, iallafall tillfälligt, men de gör knappt något. De jobbar febrilt säger dom trots det har man ändå inte fått någon lösning på problemet.

Det är ju inte vad man säger som räknas, utan det man gör. Familjeliv.se säger att de jobbar på men frågan är då varför inget händer? Ibland säger ens handlingar mer än orden.
    Ja, nu är det länge sen vi har fått några besked och uppdateringar och efter en vecka kan man tycka att dom borde ha mer info att ge oss.

Framför allt så tycker jag att dom ska ge oss klara besked hur det ligger till med våra anonyma inlägg så att vi vet om vi behöver googla våra mailadresser som besatta eller om vi kan lägga det bakom oss för den här gången och koppla av och göra något annat än att sitta framför en dator. Det är ju det anonyma folk är mest rädda för eftersom att vi alltid har vetat att när vi skriver med nick så går det att eventuellt koppla till oss och man skriver inte lika fritt med nick oavsett.
  • heter
    Coccolina skrev 2012-01-25 15:53:22 följande:
    Men de anonyma inläggen har ju aldrig varit i risk zonen. Annat än om de lyckades knäcka lösenorden och på så sätt kom in till våra login....
    Nja...
  • heter
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-25 16:14:31 följande:
    Ja, det vore skönt om man kunde få slappna av... Och inte behöva logga in här i tid och otid för att kolla om det kommit nån ny info.
    Jag tror faktiskt att jag stänger ner mitt konto strax för det här är ohållbart. {#emotions_dlg.djavulsk} Vi får inga besked och nu ska någon fb-medlem ha nya listorna.

Det är bara att hoppas att backupen är körd sen jag bytte mailadress på kontot för några dagar sen så att min gamla adress och medlemsinfo inte finns kvar.
  • heter
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-25 16:22:59 följande:
    Heelt sjukt! Fast nu vet jag inte om jag uppfattade det där rätt. Är det hackat igen alltså?
    Nu får det faan snart vara nog...!

Har bytt lösenord igen i allafall. Ska man behöva byta användarnamn igen också? 
    Om inte snubber ljuger så är det väl sant.
  • heter

Nu vill jag och säkert många med mig ha klara besked omedelbart.

Om vi böt till en skräpmail och har bytt användarnamn i helgen kan vi bara stänga ner våra konton direkt då eller måste vi gå igenom hela proceduren igen och sen stänga ner för att vara säkra på att ingen jävla hackare ska komma åt vår info här på FL????????????? {#emotions_dlg.djavulsk}

Och när körde ni senaste backupen så vi vet om vår nya info har gått in i era system och att inte den gamla riktiga infon ligger kvar??????

• heter
    Arcitect skrev 2012-01-25 16:30:52 följande:
    L'nken på flashback blev flyttad till appperskorgen när dom började snacka mattematiken bakom md5-crackning. Man kan bara hoppas att Tomassw eller fan han hette är där för att försöka va en tuffing, men kan inte utesluta att han eventuellt fått tag i något..

Vafan skulle jag ljuga för förresten?

Vad tror ni om mig egentligen.. blöh.. 

Nog för att det är kul med epedemier och storhetsvansinnen men jag fabricerar inte information när verkligheten är så pass mycket roligare att leka loss med.       
    Jag menade inte att DU ljög utan snubben på fb förstås.
  • heter
    Anonym skrev 2012-01-26 16:26:03 följande:
    Stämmer detta? Isåfall ligger ju all ny information (nytt användarnamn, ny mail mm) samlad med all den gamla informationen? Betyder det att det alltid går att göra kopplingen mellan nya konton och avslutade konton om man har använt samma dator och samma internetuppkoppling vid reg.tillfällena?
    Bra fråga! Skulle vara kul att veta hur länge dom sparar på ens gamla uppgifter också efter att man har avreggat. Vi får inga svar på det trots att vi har frågat hundra gånger om i olika trådar så det betyder väl att dom sparar allt för evigt och att man alltid kan bli kopplad till sina inlägg trots avreggning om någon hackare bryter sig in just där i databasen.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt