• kodarn

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Hej,

Lite grundläggande saker bara:

Det som har läckt ut från databasen är signatur, e-postadress och ett hashat lösenord. Vid den här typen av attack får man inte tillgång till allt i databasen bara sådär, utan man får gissa sig fram till vad delar av databasen heter, och hämta ut (i det här fallet) en rad i taget.

Om ni har skrivit känsliga inlägg anonymt så bör ni alltså inte oroa er mer än tidigare. Om ni har skrivit känsliga inlägg i privata grupptrådar, så bör ni heller inte oroa er.

Inlägg som har skrivits öppet under er signatur kan däremot bli möjliga att koppla till den e-postadress ni registrerat er med. Därför rekommenderar vi ett signaturbyte. Vi är medvetna om att detta inte är 100% säkert, det är fortfarande sökbart på Google en viss tid, etc. Men samma osäkerhet finns om vi skulle radera alla en medlems inlägg.

// Jens

• kodarn

Hej,

Signaturer i citat har dolts tills vi hittar en bättre lösning för det, eftersom signaturbyte inte påverkade citerade inlägg.

Om era gamla signaturer förekommer i inläggstexten och inte i citat ska ni kunna anmäla dessa och få de borttagna.

Om ni hittar citat som fortfarande innehåller gamla signaturen, maila sakerhet@familjeliv.se med en länk till tråden.

// Jens

• kodarn
    MyLifeAsMum skrev 2012-01-22 22:52:22 följande:
    jag är måttligt ARG kan jag säga, för fl inte informerade mig tidigare,
    dom har tagit min hotmail, där har dom tillgång till ALLT privat,
    min löne spesifikation kommer dit, där är allt som jag haft dom senaste 7 åren.
    och hotmail har ju fär fan ingenstans jag kan vända mig för att få hjälp iheller,
    så här sitter jag och kan inte göra ett jävla skit!!!

Funderar starkt på att polisanmäla både FL och hotmail.
    anser att det är dåligt av fl att inte se till att sånt INTE händer eller
    att INTE informera i tid. och hotmail som inte ens har en jävla support att ringa!!
    Hej,

Maila gärna sakerhet@familjeliv.se så vi kan kontrollera att detta stämmer. Ingenting tyder nämligen på att lösenorden har knäckts, så det vore mycket viktigt för oss att få veta om ditt lösenord faktiskt knäckts, eller om det bara är ett sammanträffande.

// Jens
  • kodarn

Hej,

Ingenting tyder på att det skulle skett en ny attack, vi kontrollerar kontinuerligt loggar för att upptäcka försök till att hitta luckor tidigt.

Tyvärr gillar vissa att sprida ytterligare panik i en redan svår situation, något som inte direkt underlättar vårt arbete.

// Jens

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt