Inlägg från: Anonym (Skada) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skada)

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

honkie skrev 2012-01-22 23:40:30 följande:

oj så oproffsigt av FL att saboteras av en hacker, och givetvis är det offrets fel vid en våldtäkt... eller hur var det nu?

tycker det låter som att majoriteten av ilskna användare borde skapa en bättre sajt, ett bättre forum med starkare säkerhetsåtgärder. för ni får ju det att låta sååå enkelt. pengarna för den lilla ansträningen lär vara riktigt fina. fast egentligen kanske ni borde strunta i det, för om ni inte ens kan lista ut vilken "skada" dessa hackers kan åstadkomma med infon de lagit beslag på, så misstänker jag att ni inte kommer komma så långt. så det enda ni kan göra är att klaga, gnälla, skrika och uttrycka er ilska med versaler.

fröken som var orolig för sina lönespecar och totalt ursinnig: jag kan faxa över ett tjugotal av mina specar till dig, och om du på något sätt lyckas "skada" mig så ska jag ge dig min nästa månadslön som belöning för en kreativ insats.

Det är klart att det kan skada. Antingen om man har påstått att man har ett bättre jobb och en bättre lön än man har - då kan det bli väldigt pinsamt om det kommer ut att man tjänar 15 000. Eller tvärtom: om man tillskansar sig förmåner, eller undviker att betala fullt till insamlingar i släkten/vänkretsen/skolan etc, med ursäkten att man är en fattig ensam mamma. Och så tjänar man 50 000! Eller så kan arbetskamraterna bli arga och börja trakassera en, om dom får se att man tjänar mer än dom. Det kan hända vad som helst!
  • Anonym (Skada)
    Anonym skrev 2012-01-23 02:05:46 följande:
    Nej, varför det? Tror du att alla på FL är änglar som inte är nyfikna?

Alltså, antagligen kommer jag inte orka bry mig om att göra det. Men jag har gjort en liknande grej tidigare på ett annat forum och skulle kunna göra det igen. Inte med vem som helst självklart, inte de som varit försiktiga på riktigt, men med många. Hör själv till de naiva/oförsiktiga för övrigt. Reggade mig för länge sen, övervägde att fylla i falskt namn men tänkte vara schysst mot FL eftersom de verkade seriösa och jag ändå inte skulle skriva nåt här och så... tja.

Som sagt tror jag det är långt större risk att FL-are, som har en relation till användarnamnen här, snokar igenom sådant än att utomstående gör det. Jag tror att vi båda kan räkna upp ett antal användare som har stuckit ut och som man direkt skulle söka på om man hade listan. Hackern/hackarna brukade antagligen inte hänga här och har ingen aning om vem som är vem, så från den sidan borde det inte vara nån risk för personstalking, faktiskt.

En variant är att någon, utomstående eller FL-are, redan stalkar någon. Då kan man söka efter just henoms mail i listan och sen när man vet nicket försöka hitta (eller i medlemmarnas fall minnas) vad personen skrivit. Inte omöjligt att jag gör det själv om jag får tråkigt, ska ta reda på vad exets nya tjej har för mailadress bara...

På grund av ovanstående tycker jag verkligen att FL borde plocka ner forumen tills det står klart om nicken och de riktiga namnen är på avvägar eller inte.
    Där håller jag med. Jag råkade ut för stalking på ett annat forum, och den tjejen - som var helt fixerad av mig - tog reda på namn, adress, var mina barn bodde (de är folkbokförda hos sin pappa), inkomstuppgifter o.s.v..
    Sedan drog hon sina egna sjuka slutsatser av allting (att jag gick på soc och inte fick ha mina barn för att jag var psykiskt sjuk) och publicerade alltsammans i öppet forum. Hon blev inte ens avstängd, för att hon var en "tung" medlem, för övrigt...

Att jag hade låg inkomst på Skatteverket det året berodde på att jag hade pluggat ett år, och att barnen är skrivna hos pappan betyder inget. Vi har dem varannan vecka ändå. Men nu tror säkert en massa människor det där som hon skrev, och det kan vara människor som jag känner IRL men som inte berättar för mig att de har läst det...
  • Anonym (Skada)

DET HÄR ÄR EN VIKTIGT FRÅGA:

Om man har raderat sitt konto - alltså avreggat sig. Är då allting borta, eller är det så att kontot finns kvar men man själv inte längre kan gå in på det? Jag glömde nämligen i paniken att radera min internessbox - och där fanns det verkligt känslig information. Finns messen kvar nu någonstans, eller försvann de samma ögonblick som jag avreggade mig..?

• Anonym (Skada)
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-24 07:15:07 följande:

DET HÄR ÄR EN VIKTIGT FRÅGA:

Om man har raderat sitt konto - alltså avreggat sig. Är då allting borta, eller är det så att kontot finns kvar men man själv inte längre kan gå in på det? Jag glömde nämligen i paniken att radera min internessbox - och där fanns det verkligt känslig information. Finns messen kvar nu någonstans, eller försvann de samma ögonblick som jag avreggade mig..?

Det skulle stå "internmessbox". Mailboxen alltså för internmeddelanden.
  • Anonym (Skada)
    Anonym skrev 2012-01-24 07:51:39 följande:
    Både ja och nej.
    Att få fram IP är enkelt, för att inte säga buslätt, det är bara det att IPt i sig är helt värdelöst, Jag kan få fram vilken internetleverantör du har men inget mer i stort sett så länge som du inte tillhör min bekantskapskrets.
    Då behöver jag bara maila lite och vips så har jag IPt som gäller idag, just nu.

Om IPt tillhör någon helt främmande är det svår.t Jag skulle kunna försöka maila och få dig att avslöja dig så mycket att jag kan leta reda på dig. Åter handlar det alltså om att du måste skydda dig själv och vara medveten om att man alltid är offentlig på nätet.

Annars är det i princip omöjligt, Internetleverantörerna lämnar inte ut personuppgifter bakom IPt ens när det finns domar. Ytterligare en sak som komplicerar den biten är att alla ISPer inte sparar sina loggar.
    Så att det är lätt är en sanning med stor modifikation.
    Nä, men om de får ut listor på inlägg där alla ip-nummer står bredvid. Då är det ju lätt att se att Anna Blomberg, som använder sitt fullständiga namn som användarnamn och har ett foto på sig själv dessutom, har samma ip-nummer som den anonyma signaturen "Lyxhoran"...
  • Anonym (Skada)
    Anonym (en) skrev 2012-01-25 12:39:25 följande:
    Håller helt med dig. Väger man risken för skador för de utsatta mot nyttan med ett gammalt arkivs tillgänglighet, borde man inte ens behöver fundera.....det är en självklarhet vilket som är viktigast.
    Här håller jag med. Känns jättetråkigt att få upp trådar som man skrev för åtta år sedan när man googlar, och som man absolut inte vill stå för idag...
  • Anonym (Skada)
    Anonym (Eh) skrev 2012-01-26 15:15:42 följande:
    Jag fattar fortfarande inte varför man skulle byta nick om man kan söka på det gamla och få upp det nya, kan någon berätta meningen?
    Förhoppningen är väl att möjligheten att söka på ditt gamla nick ska försvinna, i och med att Google påskyndat sin crawl-takt. Så den dag - förhoppningsvis aldrig - då det publiceras listor på nätet med de gamla användarnamnen tillsammans med lösenorden och mailadresserna, så går det inte längre att söka så. Och då hittar de inte vad du har skrivit.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt