• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Anonym (vadå) skrev 2012-01-22 09:05:41 följande:
    Är du verkligen så egoistisk? Bara du som gäller i alla lägen? Det finns människor som aldrig läser en tidning och som aldrig har läst en hel bok, tror du att de har läst medlemsavtalet?  Det finns människor som varit misshandlade och utsatta under hela sina liv och som ventilerat sig här. Det kunde lika gärna ha varit du eller jag, man väljer inte vilket liv man vill födas till.

Ja, det finns människor som inte är allmänbildade, som har haft fullt upp att överleva sin vardag istället. Rätt åt dom eller?  
    Håller helt med om detta resonemang. Hur egoistisk får man vara - det är INTE allmänbildning att man ska räkna med att bli totalt lurad när man i god tro skriver det man tror är anonymt. Oavsett formuleringar i avtalen finns det ju gott om information på FLs sajt som signalerar att "här kan du skriva tryggt". 

Jag har inte själv blivit drabbad av denna attack då jag inte har skrivit något känsligt om  mitt liv, men jag har inga som helst problem att sätta mig in i hur de känner som ventilerat sina problem här och nu riskerar att få sina liv förstörda. Därför tycker jag att FL ska stänga ner trådarkivet först och främst, och sedan se över sina rutiner och INFORMERA tydligare.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 03:05:53 följande:
    Hur var det nu? Är det någon ide att ändra nicket dolt så att det gamla blir svart?
    Såhär har jag gjort:

1. Ändrade nick utan att klicka i "dold". Valde ett vanligt ord som nick, ex. hund, vanlig, kök, katt  eller liknande. Alla mina inlägg jag tidigare har skrivit fick ny blå signatur. Den gamla signaturen finns dock kvar i andras inlägg om de har citerat mig.

2. Ändrade nick med "dold" iklickad. Alla mina inlägg (nu med ny signatur) fick en svart avsändare. Den allra första signaturen finns fortfarande kvar på samma sätt som i 1. (Detta steg kunde jag hoppat över och gått direkt till 3)

3. Ändrade namn och mailadress under min personliga information. Tog bort all övrig info i min personliga information. Hade jag gjort det nu hade jag rensat totalt..alltså raderat trådar mm.

4. Stängde mitt konto.

5. Skaffade ny mail och öppnade ett nytt konto som innehåller minimalt med info.

Om man söker på min gamla signatur på Google kommer det upp resultat på Familjeliv. Det står t.ex. "Signatur skrev följande kl 11.28". Går man då in i tråden är det enkelt att leta reda på vad som skrevs kl 11.28 och då se min nya (nu avstängda) signatur och därmed veta vad jag bytte till. Inbillar mig dock att jag försvårar sökningen då jag valde ett nonsens-ord som signatur. Svårare att hitta "kök" än att hitta "FTGHYUFRDV". Inbillar jag migGlad (är inte så bra på datorer)...men jag kanske har fel?

Antar att allt det gamla kommer att finnas kvar på FL i någon form, men som jag har gjort nu så fyller jag iallafall inte på med mer info och har förhoppningsvis försvårat möjligheten att i framtiden göra en koppling mellan mina gamla inlägg och mig som person!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 08:57:48 följande:
    Eftersom det inte gått hem finns det anledning att tjata.
    Villkoren finns tydligt i medlemsavtalet, det du skriver under när du reggar dig. Vill du inte läsa är det din huvudvärk och inte andras, du har alla chanser till det liksom att du har alla chanser att läsa på aftonbladet, expressen och andra tidningar som skriver mycket om internetsäkerhet på ett lättförståeligt sätt.
    Ett ögonblick så ska jag rota fram ett litteraturtips till dig där du kan läsa om empati på ett lättförståeligt sätt.
  • Anonym
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-22 09:37:29 följande:
    Ja, jag håller med.

Jag sitter nu i princip bara och väntar på att hackaren ska maila mig och kräva mig på pengar i utbyte mot att h*n inte släpper signaturen tillsammans med mailadressen. Då är jag helt körd, eftersom jag tyvärr har använt en seriös mailadress, som kan kopplas till just mig och ingen annan.

Jag har knappt sovit alls i natt.
    Jag är inte drabbad själv men har lätt att sätta mig in i hur det känns för dig. Det borde FLs ansvariga också ha.

VAD ÄR PROBLEMET MED ATT SLÄCKA NER ARKIVET?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 09:43:55 följande:
    Jag är inte drabbad själv men har lätt att sätta mig in i hur det känns för dig. Det borde FLs ansvariga också ha.

VAD ÄR PROBLEMET MED ATT SLÄCKA NER ARKIVET?
  • Anonym
    3. Ändrade namn och mailadress under min personliga information. Tog bort all övrig info i min personliga information. Hade jag gjort det nu hade jag rensat totalt..alltså raderat trådar mm.

Detta lyckas inte jag göra. Byta information alltså. det ändras inte fast att jags kriver in nytt. Hur gör man?
  • Anonym

Vad är fördelarna och nackdelarna med att avregistrera sitt konto? Man tappar ju på ett sätt kontrollen över sina gamla inlägg och kan inte anmäla de man vill ska tas bort (även om de inte verkar tas bort...). Finns det fördelar med att avregistrera helt och hållet trots att man bytt användarnamn ett par gånger, bytt e-mail knutet till kontot och bytt lösenord överallt?

• Anonym
    oOOo oOOo skrev 2012-01-22 09:50:26 följande:
    Problemet är att det inte bara är FL som har data sparade, google sparar cachade versioner av det mesta på nätet.
    Jo. Men håll med om att man försvårar sökning väsentligen om det inte går att söka på själva sajten, den dagen folk har listan med koppling mellan mailadress och nick!
  • Anonym

Jag har skickat ett PM till Forumvärd och Kodarn. Vill ni får ni kopiera och skicka till dem ni med:

Hej!

Vad har ni för skäl att INTE släcka ner forumet för att minimera skadan om användarnamn kombinerat med mailadresser läcker ut?

Som det är nu läcker ni som ett såll, att byta signatur hjälper inte eftersom den gamla signaturen finns kvar i citerade inlägg och inlägg där personer har skrivit signaturen i sin text.

Ni utsätter många för stort lidande eftersom de känner en väldig osäkerhet och stress.

Skulle ni släcka ner forumet och börja om på ny kula förtjänar ni all heder. Just nu har ni inget förtroende från min sida, och många med mig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 10:01:42 följande:
    Jag har skickat ett PM till Forumvärd och Kodarn. Vill ni får ni kopiera och skicka till dem ni med:
    Hej!

Vad har ni för skäl att INTE släcka ner forumet för att minimera skadan om användarnamn kombinerat med mailadresser läcker ut?

Som det är nu läcker ni som ett såll, att byta signatur hjälper inte eftersom den gamla signaturen finns kvar i citerade inlägg och inlägg där personer har skrivit signaturen i sin text.

Ni utsätter många för stort lidande eftersom de känner en väldig osäkerhet och stress.

Skulle ni släcka ner forumet och börja om på ny kula förtjänar ni all heder. Just nu har ni inget förtroende från min sida, och många med mig.
    Helt rätt!

Lidandet vet jag inte om FL bryr sig så mycket om, men kundunderlaget....så FL, ta ert ansvar och hjälp till att minimera skadorna, släck ner arkivet NU.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt