• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

vill inte ha signatur mer skrev 2012-01-23 09:47:41 följande:
    Undrar om det finns en tidsgräns för hur länge inlägg finns kvar i arkivet. Det kanske rensas efter ett visst antal år?
    Jag tror inget raderas. Såg en tråd från 2004 häromdagen (FL startade 2003).
    Arcitect skrev 2012-01-23 09:51:03 följande:
    Jag vet med mig att jag hört en livslängd på trådar. Kan 3 månader stämma innan man måste starta en ny för att "förnya" den?
    Den spärren är borttagen och trådar har "evigt liv".
  • Anonym
    Arcitect skrev 2012-01-23 10:07:22 följande:
    Ofan. Dessutom ingen funktion att radera sina egna inlägg. 

Man kan ju undra varför egentligen då det bäddar för att bli tagen på sängen.  
    Håller verkligen med. Nu har de ju lättat på sina regler för att ta bort gamla inlägg, men realistiskt sett, orka leta upp alla och anmäla dem ett och ett... Tidigare var det mycket svårare, det var FL som avgjorde om det var känslig information om dig och inte du. Spöke

Tycker att förslaget om att alla avslutade konton ska stå som "Raderad användare" var en riktigt bra idé. Löser inte allt men man kommer en bit på vägen i alla fall.
  • Anonym
    Anonym (protest!) skrev 2012-01-23 10:33:09 följande:
    Men de raderar ju inte de anmälda inläggen även om de säger att de ska göra det...
    Jag har fått inlägg raderade. Kan inte svära på att det är samtliga jag har anmält eftersom det var en buttload, jag själv vet inte ens hur många.

Gissar att de har ett antal anmälda inlägg att beta sig igenom dessutom, så även om de jobbar så fort de kan lär det ta lite tid att få bort alla medlemmars alla anmälda inlägg.
  • Anonym
    Arcitect skrev 2012-01-23 10:07:22 följande:
    Ofan. Dessutom ingen funktion att radera sina egna inlägg. 

Man kan ju undra varför egentligen då det bäddar för att bli tagen på sängen.  
    Jag läste om Juholt på aftonbladet och detta citat av Pär Nuder stämmer väldigt bra även på FL

”I realtidens århundrade blir politikens villkor allt mer orimliga. Allt som sägs sprids. Därför handlar inte politik längre om att göra rätt – det gäller att undvika att göra fel”, skriver han i Dagens Industri.

Det handlar inte om politik, det handlar om internet och den "drabbar" alla.
  • Anonym
    Anonym (protest!) skrev 2012-01-23 10:33:09 följande:
    Men de raderar ju inte de anmälda inläggen även om de säger att de ska göra det...
    Såhär står det om man försöker komma in på bloggtoppen:

"Bloggtoppen är avstängd tills vidare för systemunderhåll p g a förmodat dataintrång.

Okända förövare har kommit över användardatabasen med användarnamn, mailadresser samt hashade lösenord, vilket betyder att om du som användare har använt samma inloggningsuppgifter för andra tjänster på nätet så riskerar dessa konton att bli kapade. Vi rekommenderar alla användare att omedelbart byta lösenord på alla konton som använder samma inloggningsuppgifter som här.

Vidare information kommer när vi har hunnit utreda och åtgärda intrånget."

Är det det du vill, att FL ska stänga ner sajten under obestämd tid så att vi inte har någonstans att diskutera?

• Anonym
    Anonym (protest!) skrev 2012-01-23 11:06:33 följande:
    Men fram till dess hade de ju kunnat stänga FL, för som det är nu så hinner flera medlemmars identitet röjas innan de hunnit fixa allt.
    Varför ska man göra det bara för att ett fåtal har huvudet under armen?
    Man har ett eget ansvar och man förväntas ta det inte bara sitta och gnöla när det hettar under fötterna.
  • Anonym
    Anonym (protest!) skrev 2012-01-23 11:14:09 följande:
    Japp.
    Det är föga konstruktivt eftersom det här händer på nätet. Ständigt.
    Man har mao skyldighet att skydda sig själv innan. Först när man gjort det kan man gnöla om att andra ska ta ansvar.
  • Anonym
    Anonym (protest!) skrev 2012-01-23 11:33:01 följande:
    Jo, det är ju det som allt handlar om. Hackaren har både mailadresser och användarnamn. Och trots signaturbyte så finns ens gamla användarnamn kvar på flera ställen och det är därför busenkelt att räkna ut vem som döljer sig bakom de nya signaturerna.
    Nej det är inte busenkelt. Åter igen handlar det om eget ansvar.
    Man får helt enkelt stå för det man skriver. Det står tom överst i forumet. "Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet"
    Hur har du kunnat undgå dig???
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 11:37:40 följande:
    Jag undrar, hur vet man att hackaren inte fick med sig adresser och telefonnummer också som man uppgav när man registrerade sig? Någon som vet?
    Nej det är ingen utom hackaren som vet.
  • Anonym
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 11:43:20 följande:
    Det "roligaste" i det här, är att FL och de flesta andra såna här siter...har intrång lite då och då i varierande omfattning. Folk kan lika gärna kika in lite då och då, och ta med sig lite skoj som de sitter hemma på kammaren och använder för att djävlas lite med.

Det innebär ju med vissas logik, att alla såna här siter borde stängas för gott. Det är nämligen inte alltid så att man märker att någon har varit inne och rotat.
    Precis. Siterna håller tyst om det naturligtvis men däremot skrivs det om det ofta och i lättförstådda media såsom Aftonbladet. Det är bara ett jävla gnäll och vägran att ta ansvar över sina egna handlingar.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt