• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

CopyThat skrev 2012-01-23 15:13:40 följande:
    Jag menar också det och jag vet att jag har läst i andra trådar där folk har bett om att få vissa trådar bortplockade men att inget har hänt och att de inte ens har svarat dem på flera dagar. Det tycker jag är obehagligt att fl besitter rätter och äger därmed folks trådar. Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv. Eller varför vill de så bestämmt ha kvar trådarna?
    Det är en naturlig följd av att skriva på någon annans site, att man överlämnar användarrättigheten till den som äger saiten. Det har du godkänt via avtalet för tydlighets skull, annars är BBS-lagen utformat precis så.

Om du tycker att det är obehagligt att andra bestämmer över dina inskickade kommentarer bör du fundera på hur du använder internet. Det är inte menat att vara sarkastiskt eller liknande utan ge dig en chans att fundera över hur saker fungerar.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:23:04 följande:
    Jag har inte gett ut någon känslig info alls om mig själv men vid registrering så angav jag mitt namn, adress och allt det andra. Om inte säkerheten kan garanteras bättre än såhär så kanske fl borde slopa detta krav för att få regga sig. Nu tog jag rådet att ange falska namnuppgifter och telefon med mera och ta bort de riktiga uppgifterna. Men jag gissar på att fl skulle kunna banna mig för en sån sak och det hade vart trist som f-n rent ut sagt.
    Enligt rådande avtal kan de banna dig ja vilket är helt absurt enligt mig.

Ännu sjukare blir det att de slopat den obligatoriska registreringen av användaruppgifter vid nyreggning (som alltså strider mot deras eget avtal) men man kan inte radera gamla uppgifter. (Inte ändra utan radera)
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:29:54 följande:
    Nej inte kommentarer i andras trådar tycker jag inte man ska få radera själv men sina egna trådar. Om jag lägger upp en bild eller text på tex fb så har jag ju rätt att radera den om jag vill. Varför kan man inte det här?
    För att fb inte är ett forum på det sättet, de är nischade för olika saker.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:31:29 följande:
    Vad menar du nu? Har de slopat detta vid registrering redan menar du?
    Japp, jag läste om det igår och testade själv, man kan bara klicka sig igenom utan att fylla i någonting.
    Försökte senast idag radera de uppgifter jag har om mig men icke sa nicke, det går inte.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:33:21 följande:
    Jo men i de flesta andra forum kan man ju radera det man själv har skapat. Det är bara på fl som jag har vart med om detta.
    Nej man kan inte radera det man skrivit på de flesta forumen. På en del kan man redigera och ytterst sällan kan man radera. Det handlar undantagslöst om små forum där människor lär känna varandra rätt väl.

FL sticker inte ut på något sätt när det gäller medlemmars hantering av de egna inläggen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-23 08:03:52 följande:
    Det är inte stalking du beskriver utan socialt grävande i helt offentliga uppgifter. Du publicerar så pass mycket fakta om dig själv att det är en enkel sak att gräva vidare. Det är sånt man måste tänka på när man väljer att berätta om sig själv.

Det finns ingen som helst anledning att stänga av andra bara för att du väljer att publicera så mycket fakta att man enkelt kan röja din identitet!

Stalking handlar om något helt annat, förföljelser och trakasserier bla. Människor brukar blanda ihop det där bara för att de inte kan eller vill inse att de själva är orsaken till problemet. Istället är det så mycket enklare att skylla på en "stalkare" än att erkänna att man inte tänkt efter före, till på köpet gö man sig till ett offer det är synd om.

Jag har under alla år stött på en som blivit stalkad på riktigt, resten är som för dig, de tänker sig inte för och skyller sen ifrån sig.
    Problemet är att det som skrivits här inte var ämnat att publiceras och det är definitivt inte offentliga uppgifter. Genom bristande säkerhet har FL låtit privata personuppgifter komma ut. Användarna är inte oskyldiga i det, men likväl har det hänt trots att det aldrig var meningen.

Om din medicinska journal hamnar på nätet, är det ditt eget fel då som gick till läkaren?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-23 15:46:27 följande:
    Problemet är att det som skrivits här inte var ämnat att publiceras och det är definitivt inte offentliga uppgifter. Genom bristande säkerhet har FL låtit privata personuppgifter komma ut. Användarna är inte oskyldiga i det, men likväl har det hänt trots att det aldrig var meningen.

Om din medicinska journal hamnar på nätet, är det ditt eget fel då som gick till läkaren?
    Det är precis det som det handlar om. Att skicka iväg ett inlägg här ÄR att publicera det offentligt!
    Och i att man klickar på skicka så publicerar man.

Man kan diskutera FLs bristande säkerhet till förbannelse, sanningen är att de har blivit bestulna på dem, det har hänt förr och kommer att ske igen, här och på vilket forum som helst.

Du kan INTE jämföra med medicinska journaler då de är omgärdade av sträng sekretess och aldrig är ämnade åt att publiceras offentligt, till skillnad mot inlägg här.
  • Anonym
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 15:51:19 följande:
    Vart ligger problemet i att skriva i slaskadress nu då? Det kan ju faktiskt vara så att det är en funktion som är kodad, att du inte bara kan lämna rutorna tomma. Något som de kanske inte har kunnat göra någonting åt i dagsläget, då folk förmodligen sitter och spamar om att ta bort trådar....istället för att låta FL göra sitt jobb med att reda ut den här skiten.
    Det största problemet är att det fortfarande strider mot användaravtalet och är en giltig orsak till att FL bannar medlemmar.
    Att det är inbäddat i koden råder det inga tvivel om och att det är ungefär det sista FL ska behöva tänka på i dagsläget, däremot anser jag att de fortast möjligt bör uppdatera användaravtalet samt skriva en blänkare om det.
  • Anonym
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 15:58:10 följande:
    En tillfällig lösning skulle vara om alla som vill ta bort sina trådar får göra det.
    Nej det är det inte.
    Människor måste lära sig att läsa, lära sig att ta ansvar för det som de skriver och att ta reda på vad de håller på med.
  • Anonym
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 15:58:10 följande:
    En tillfällig lösning skulle vara om alla som vill ta bort sina trådar får göra det.
    Jag har ifrågasatt varför FL har överst i forumlistan "Du som medlem ansvarar för det du publicerar i forum".
    Jag menade då på att det idiotförklarar människor.

Well, antingen är människor idioter eller så struntar de i att ta eget ansvar. Vad tror du att det är eftersom man nu grinar över vad man själv gjort?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt