• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Anonym skrev 2012-01-24 11:25:19 följande:
    Bägge tar fram vilken leverantör du har och inget mer.
    I bästa fall ska jag tillägga. Påfallande ofta har den helt fel. Jag har hamnat i skåne, norrland och allt däremellan. Träffsäkerheten är inte sådär jättestor fastän de gärna skriver det.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 11:08:53 följande:
    Jag har bara en liten fråga till detta för jag vet inte riktigt själv men jag har hört att om man får tag på ett IP-nummer så kan man också söka upp adressen till dit IP-numret hör hemma. Stämmer det?
    Nej.
    Det kan bara leverantören och de håller jättehårt i de uppgifterna, inte ens polisen får ut de uppgifterna utan det ska gå via åklagare och endast om det antas leda till en fällande dom med fängelse på straffskalan. Leverantörerna har all orsak att hålla så hårt i de uppgifterna. Den ISP som börjar lämna ut personuppgifter till höger och vänster kommer att vara en död ISP tämligen omgående.

Enda sättet att komma över den uppgiften är att antingen muta någon på företaget eller begå nytt intrång i deras databaser. Där kan man dock räkna med att de vet vad de sysslar med och skyddar de uppgifterna mycket noga. Det är dock inget jag kan garantera utan det är bara vad jag tror.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:22:35 följande:
    Skönt, nu fick jag svar ifrån Familjeliv som besvarade min oroliga fråga också
    Skönt att de svarar på nåt i alla fall! :P
  • Anonym
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:03:18 följande:
    När folk försökt ta livet av sig på flashback så har användare där lyckats få fram exakt adress som personen befinner sig på så sedan polis kunnat skickas till adressen.
    Du refererar till en enda person. Spårningen skedde via nicket som var samma vid ett annat forum och tack vare att andra människor kände till honom IRL. IPt är tämligen ointressant i detta fall, människor försökte den vägen men gick bet.
  • Anonym
    Anonym (sprid vidare) skrev 2012-01-24 11:39:15 följande:
    Nja, har du en bloggsida till exempel kan du ju enkelt se vad olika besökare har för ip-adress, var de bor och få fram adress. Olika bloggportaler har ju så man kan se vilken stad besökarna sitter i automatisk och du behöver inget program för det, medan vissa bloggare har program installerat där de kan få fram mer detaljer. 

Det här handlar således inteom leverantörer och uppgifter de kan få ut. Utan vilka uppgifter som familjeliv ser hos oss? Kan familjeliv se olika inlägg kopplat till en viss ip-adress. Om en person har flera olika användare på familjeliv, kan familjeliv se trots det att det är samma användare genom ip-adressen?

Här handlar det ju inte om att familjeliv lämnat ut uppgifterna, utan att systemet blivit hackat och oberhörig person tagit all den infon. Det är därför händelsen är polisanmäld bland annat, genom det visar familjeliv.se att de inte släppt uppgifterna medvetet utan att de råkat ut för ett brott.

Hittills har man man inte fått något svar om just ip-adresser från familjeliv.
    Nej, du kan inte få fram adressen. Säger bloggägaren annorlunda bluffar denna.
    Man kan endast få fram leverantören och i vissa fall närmsta kopplingsstation. Det är ytterst sällan man får fram den rätta adressen den här vägen och endast via omfattande kartläggning som tex mailande.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:34:52 följande:
    Bra att det fungerar så Men vad menar du med mailande? Om de har ytbytt mailkontakt kan man se den exakta adressen då?
    Jag ber om ursäkt att jag var så otydlig.
    Bloggägaren har enbart IP-adressen, en radda siffror. De kan på rak arm se vilken leverantör du har och eventuellt var i landet du befinner dig. Jag säger eventuellt därför att det ofta slår fel. Jag har testat mig själv många gånger och "ska" då befinna mig i skåne och norrland och allt där emellan.

Om du till exempel mailar bloggägaren man jämföra IP, och ibland se att IPt är samma i mailen som på bloggen.
    Det är allt man kan se så långt. Det krävs att du lämnar ut så pass mycket information om dig själv att det går att lista ut vem du är, tex att du skriver ditt riktiga namn, vilken stad du bor i, hur många barn du har osv.
    Det luriga är att många människor lämnar ut små, små detaljer om sig själva ovetandes och tillsammans gör de en helhet. Men fortfarande handlar det om omfattande kartläggning och ett fruktansvärt pusselläggande och ärligt, vem som helst gör inte det.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:43:22 följande:
    Okej tack för mycket utförligt svar! Jag förstår precis vad du menar nu Tänk vad man har lärt sig i den här tråden ändå
    Det var så lite så!
    Jag hoppas att du kan andas ut lite nu!
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:49:24 följande:
    Men kostar det att använda sig av det tro?
    Det finns gratisvarianter men det är segare än segast och borde klassas som djurplågeri.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-24 12:52:42 följande:
    Okej men vad heter dom gratisvarianterna då? För jag skulle gärna vilja använda mig av en sån nu när man vet mer om just det här men jag har inte lust att betala flera hundra för det.
    Det är rätt länge sedan jag testade och de byter namn och plats hela tiden delvis pga att det är en mycket gråzon man rör sig i. Det jag försöker säga är att jag inte har några bra direkta tips än att använda google och ha tålamod.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 19:57:16 följande:
    Jaha okej jag såg också att folk skrev det men såg inte heller den rutan. Någon sa att det berodde på att den reklamen blev blockerad av vissa webbläsare om jag förstod det rätt.

Ja, det kom upp en grön ruta där man var tvungen att välja ett alternativ för att kunna fortsätta läsa på sidan. Alla alternativen innebar att antingen svara på frågor eller regga sig på någon sida, förmodligen hade det smygit i något virus samtidigt om man gått vidare. Jag skulle göra om inställningarna så den skulle blockas, men när jag uppdaterade efter ett par minuter var sidan raderad.

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt