Inlägg från: Anonym (Cat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cat)

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

oOOo oOOo skrev 2012-01-23 22:02:52 följande:
    Nej, för det behöver de ditt  bankid tex. Banker brukar ha lite mer krävande inloggning än bara lösenord.

Ok, jo jag tänkte det jag me...att bara ha ett kontonummer kan man väl inte få ut nåt av...
  • Anonym (Cat)
    Anonym skrev 2012-01-23 22:27:49 följande:
    Finns det någon nackdel alls med att avregga sitt konto? Förutom att man tappar alla sina trådar. Men finns det någon nackdel ur säkerhetsperspektiv för ens anonymitet?

Jag har inte heller fått någon klarhet i det...
  • Anonym (Cat)

Nu när det kommit upp en diskussion om IP-nr..

Även om hackaren skulle ha fått med sig en lista med ip-nummer så spelar det inte så stor roll? För dom/den kan inte koppla det till en specifik person ändå?

Har jag förstått rätt? Eller kan dom spåra det på något vis? 

• Anonym (Cat)

Är listan på Tinypaste borta nu?
    Nån som vet om det lagts ut någon annanstans? 

• Anonym (Cat)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-24 13:54:32 följande:
    Nej det har inte varit något virus med den sidan. Däremot så kan antivirusprogram larma om det är något nytt som vill ha åtkomst, händer mig ganska ofta.

Grejen är att den sidan ni talar om, tjänar pengar på annonser te x. Det värsta som kan hända om ni klickar er vidare, eller fyller i något...är att ni får samtal från dryga försäljare. Tinypaste är en ruskigt stor sida, och de har koll på att inget "smyger" sig in i det som läggs upp där.

Så den sidan hade inget alls med virus att göra?
    Har ju pågått en diskussion om att det kanske var virus, trojansk häst eller keyloggers och allt möjligt... Och FL tog ju bort länken ur alla trådar rätt snabbt. Så jag började fundera på om det var kanske var nåt ändå...

Fick aldrig upp någon grön ruta överhuvudtaget, och ingen virusvarning heller.. 
  • Anonym (Cat)
    Anonym (I) skrev 2012-01-24 18:07:17 följande:
    Jag klickade på den gröna rutan och mitt virusprogram varnade för Malware. Nu är sidan borta dessutom på Tinypaste.  Känns ju konstigt om flera fått virus just efter att ha klickat på den göna rutan och tinypaste dessutom tagit bort inlägget?

Tinypaste kanske tog bort den pga innehållet? Eller bryr dom sig inte om vad som läggs ut där?

Men ändå märkligt att vissa blivit varnade för virus och andra inte... Vissa påstår ju att det beror på reklam som antivirusprogrammet reagerade på... Medan någon har fått formatera om hela datorn efter att ha gått in på den där sidan.. Vet inte vad jag ska tro längre!

Kände faktiskt inte till Tinypaste innan detta...Men det är en seriös sida alltså?   
  • Anonym (Cat)
    Paksenarrion skrev 2012-01-24 21:24:43 följande:
    Förutom att det nu går att räkna ut vem som bytt användarnamn och känner man till forumets användare så kommer man att räkna ut vem de är nu (eftersom det går ut mail till inboxen om de borttagna inläggen)

Hur menar du nu?

Men det kan ju bara komma fram om nån annan har tillgång till ditt FL-konto? Och kan se din inbox?
    Eller??  
  • Anonym (Cat)
    Paksenarrion skrev 2012-01-24 21:30:27 följande:
    Vad jag menar är att jag (och alla andra som får mail) kommer att kunna se vem som tagit bort inlägg och räknar då ut vem som bytt namn och kan därmed gå in i tråden och kolla...

Ok..det blir alltså "internt" bland alla FL-are?
  • Anonym (Cat)
    Anonym skrev 2012-01-24 22:21:28 följande:
    Jag menar mailadressen, den som läckte ut när fl hackades. Efter det så försöker någon ta sig in på min epost. Har inte samma lösenord som här men vet inte hur lätt dom kan knäcka något sådant. T&ycker ju dom borde ge upp när dom försökt nu i 2-3 dagar??

Fan va obehagligt!!!
  • Anonym (Cat)
    heter skrev 2012-01-25 15:34:04 följande:
    Ja, nu är det länge sen vi har fått några besked och uppdateringar och efter en vecka kan man tycka att dom borde ha mer info att ge oss.

Framför allt så tycker jag att dom ska ge oss klara besked hur det ligger till med våra anonyma inlägg så att vi vet om vi behöver googla våra mailadresser som besatta eller om vi kan lägga det bakom oss för den här gången och koppla av och göra något annat än att sitta framför en dator. Det är ju det anonyma folk är mest rädda för eftersom att vi alltid har vetat att när vi skriver med nick så går det att eventuellt koppla till oss och man skriver inte lika fritt med nick oavsett.
    Ja det är rätt mycket som undrats och frågats om nu i trådarna.. Men den enda infon som gått ut på flera dagar är det där om klockslagen..
    Får väl bara hoppas att dom jobbar så mycket och snart har löst allt det här att dom inte hinner meddela oss... Drömmer  
  • Anonym (Cat)
    Coccolina skrev 2012-01-25 15:53:22 följande:

Men de anonyma inläggen har ju aldrig varit i risk zonen. Annat än om de lyckades knäcka lösenorden och på så sätt kom in till våra login....

Vet vi det med säkerhet?
    Vet vi även med säkerhet att hackaren INTE fick med sig adress, telefonnummer, namn osv? 
  • Anonym (Cat)
    Arcitect skrev 2012-01-25 16:02:35 följande:
    postades idag på flashback:
    Idag, 15:24 #1Medlem  
    Reg: May 2010
    Har lyckats få ut en ny lista på mail/användare/passord-hash
    Lägger upp den senare - men jag fortfarande problem att tolka passorden (tror jag har fått ut omräkningsformeln men den verkar bara funka åt ett håll)
    Men va faaan?!?!?
  • Anonym (Cat)
    heter skrev 2012-01-25 15:34:04 följande:
    Ja, nu är det länge sen vi har fått några besked och uppdateringar och efter en vecka kan man tycka att dom borde ha mer info att ge oss.

Framför allt så tycker jag att dom ska ge oss klara besked hur det ligger till med våra anonyma inlägg så att vi vet om vi behöver googla våra mailadresser som besatta eller om vi kan lägga det bakom oss för den här gången och koppla av och göra något annat än att sitta framför en dator. Det är ju det anonyma folk är mest rädda för eftersom att vi alltid har vetat att när vi skriver med nick så går det att eventuellt koppla till oss och man skriver inte lika fritt med nick oavsett.

Ja, det vore skönt om man kunde få slappna av... Och inte behöva logga in här i tid och otid för att kolla om det kommit nån ny info.
  • Anonym (Cat)
    heter skrev 2012-01-25 16:17:53 följande:
    Jag tror faktiskt att jag stänger ner mitt konto strax för det här är ohållbart. {#emotions_dlg.djavulsk} Vi får inga besked och nu ska någon fb-medlem ha nya listorna.

Det är bara att hoppas att backupen är körd sen jag bytte mailadress på kontot för några dagar sen så att min gamla adress och medlemsinfo inte finns kvar.

Heelt sjukt! Fast nu vet jag inte om jag uppfattade det där rätt. Är det hackat igen alltså?
    Nu får det faan snart vara nog...!

Har bytt lösenord igen i allafall. Ska man behöva byta användarnamn igen också? 
  • Anonym (Cat)
    heter skrev 2012-01-25 16:23:57 följande:
    Om inte snubber ljuger så är det väl sant.

Blir så jävla trött!! Trodde dom åtminstone skulle ha koll på att inga FLER hackningar skulle lyckas.. Men det tog ju bara några dagar så hände det igen...

Hoppas dom ger ut info jävligt fort nu så man får veta hur det ligger till! 
  • Anonym (Cat)
    Anonym skrev 2012-01-26 13:16:09 följande:
    Jag skulle gärna vilja att ni förklarar meningen "Vill också tillägga och uppmärksamma om att det INTE är klokt att kontakta någon via en emailadress som är utlagd i forumet." ? Vad menar ni egentligen?

Undrar jag också..
  • Anonym (Cat)
    JomppeIina skrev 2012-01-26 13:24:24 följande:

Nej, de gör långt mycket MINDRE än vad de har makten att göra, och vad de skulle kunna göra på några knapptryck.

Det är familjeliv som tvingar folk som vill vara medlemmar att ange sina korrekta uppgifter enligt deras medlemspolicy (om du själv läst den?), att folk då gör de för att de inte vill få en skadeståndsanmälan på sig från familjeliv är inte alls konstigt.

När man som familjeliv är en hemsida där folk skiver om känsliga saker och uttrycker sina åsikter är det viktigt att användarna är skyddade. Det är ingen liten attack, folks facebook, lösenord, användarnamn och liknande har hackarna kommit åt. Folk har fått sina paypal konton kapade, mailadresser kapade men det är såklart något som familjeliv håller tyst om men det går att hitta den infon på andra hemsidor.

Användarna är maktlösa, och kan inte "själva ta tag i det" hur gärna man vill. Det är familjeliv som har makten att se till att användarna blir skyddade. Det är viktigt att komma ihåg också att bara för DU har ett säkert konto så kärvs det inte mycket mer än att någon i samma familj under samma internetabonnemang utgett sina korrekta uppgifter för att du också ska drabbas, eftersom familjeliv samregisterar alla under samma internet abonnemang.
    Har folk fått sin mail kapad?? Att ingen skrivit om det här då.. Har bara läst att någon reagerat på att någon annna försökt logga in på dennes mail... Otrevligt!!!
  • Anonym (Cat)
    JomppeIina skrev 2012-01-26 13:16:43 följande:
    Man kan ävem hitta denna information på internet:

"enligt informationen på flashback så har dom redan laddat ner information om kopplingar. det var ju även två olika id till den hackade databasen ett som var till facebook och nåt annat som var till inlägg. dom la ju även ut exempel på anonyma inlägg där id var kopplade till användarkontot med email signatur och lösenord så de verkar ha all information om vilka anonyma inlägg som hör till vilket konto. länkarna verkar vara borta där innehållet kunde laddas ner men det kommer väl upp igen snart någonstans. fast det var väl mest skrämmande att det fanns lösenord som inte hade kryptering i listan. sedan var det någon annan där som sa att han hade hittat 13 till sql-hål som fortfarande var helt öppna och som funnits i flera år som även sa att man kommer åt allt från samma server dvs inlägg, konton och alla kopplingar så de sitter nog och plockar allt möjligt från sajten nu under tiden. verkar som familjeliv inte har någon koll alls".

Hur svara ni på det familjeliv, stämmer det?          

Creapy...
  • Anonym (Cat)

Blev så tyst om det här.. Någon som vet om några lösenord blev knäckta?

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt