• Webbmary

Risk att ramla ur spjälsäng

Hej! Min lille gosse som fyllde ett förra veckan har en spjälsäng från Ikea (minns inte vad den heter men inköpt hösten 2010). Ha är väldigt "rörig" och "bökig" när han ska sova så vi flyttade tidigt ner sängen i sitt nedersta läge. Nu har han dock kommit på att han kan "dra sig upp" i hörnen vilket innebär att fötterna lyfter från madrassen. Jag har inga leksaker i sängen som han kan använda som "språngbräda". Men hur stor är risken att han lyckad hiva sig ut ur sängen?? Någon som varit med om det? Funderar på om jag ska börja lägga madrasser och kuddar kring sängen och sitta där till han somnar? Är min oro obefogad eller tror ni att det skulle kunna hända? (Ska tillägga att han är ca 77 cm.)

• Svar på tråden Risk att ramla ur spjälsäng
  • Pickeli

Oj oj det är VANLIGT! kolla klipp på youtube. Jag skulle nog ställa sängen i ett hörn och bulla runt med kuddar ja

Google it!
  • Webbmary

Vanligt även bland så små?? Vad ska jag söka på på YouTube? Provade "crib baby falling" men hittar mest äldre barn som får över benen över spjälorna.

• Coyote

Dags att ta bort ena sidan då kanske?

• plastkotte

Ni som skriver att ts bör ge honom en vanlig säng istället, jag är bara nyfiken på hur det funkar med en ettåring egentligen? För våran ettåring har inte förstått att man ramlar av sängen eller soffan om man slänger huvudet före. Ska en ettåring förstå det? Vår tjej vänder sig om ibland i soffan och "drar" sig ner. Men skulle aldrig lämna henne ensam i säng eller soffa oavsett om hon sover eller är vaken för hon skulle utan tvekan ramla ur och skada sig.

• Coyote

Tar man bort sidan på en vanlig spjälsäng så är ju sängen väldigt låg. Man får lägga något mjukt på golvet nedanför bara.

• plastkotte

Coyote: när brukar man göra det? Vår tjej har inte ens försökt klättra ur sin säng men vore bra att veta när man brukar ta bort ena sidan på spjälsängen?

Hur länge brukar man ha spjälsängen kvar?

• älskarlivet81
    plastkotte skrev 2012-01-21 13:05:41 följande:
    Coyote: när brukar man göra det? Vår tjej har inte ens försökt klättra ur sin säng men vore bra att veta när man brukar ta bort ena sidan på spjälsängen?

Hur länge brukar man ha spjälsängen kvar?
    Vi försökte ta bort sidan på spjälsängen nu innan jul, vår dotter var drygt 1,5 år. Hon började sova urdåligt och bara gallskrek på nätterna om hon vaknade. Vi satte på sidan igen och nu sover hon kanonbra igen! Troligen blev hon otrygg när inte sidan var där!
  • plastkotte

Eller kanske blev hon rädd är nog bäst att låta det vara som det är tills dottern blir lite större tror jag, vi har som sagt inte haft några problem alls

• älskarlivet81
    plastkotte skrev 2012-01-21 13:10:40 följande:
    Eller kanske blev hon rädd är nog bäst att låta det vara som det är tills dottern blir lite större tror jag, vi har som sagt inte haft några problem alls
    Fast rädsla och otrygghet kan ju gå hand i hand :D 
    Vår dotter är väldigt klättrig och anledningen till att vi tog bort sidan var för att det såg ut som hon försökte ta sig över.. Men vi beslutade oss för att trots det, sätta på sidan igen, och sen dess har hon inte heller försökt ta sig över. Och nu sover hon bra igen! 
  • Natulcien
    plastkotte skrev 2012-01-21 12:50:43 följande:
    Ni som skriver att ts bör ge honom en vanlig säng istället, jag är bara nyfiken på hur det funkar med en ettåring egentligen? För våran ettåring har inte förstått att man ramlar av sängen eller soffan om man slänger huvudet före. Ska en ettåring förstå det? Vår tjej vänder sig om ibland i soffan och "drar" sig ner. Men skulle aldrig lämna henne ensam i säng eller soffa oavsett om hon sover eller är vaken för hon skulle utan tvekan ramla ur och skada sig.
    Beror väl mycket på barnet. Om man har ett kamikaze-barn som kastar sig ut från höjder kanske man ska vara försiktig. Men har man en försiktig herre som vår son så behöver man inte ens spjälsäng... Glad
    Han har sovit på en vanlig madrass på golvet sen han föddes! Fast de första 2 månaderna sov jag på madrassen tillsammans med honom. Men från 2 månader och tills vidare sover han ensam på en madrass på golvet. Han är snart 15 månader, och det har fungerat jättebra hela tiden. Han både går och kryper, men har aldrig lämnat/ramlat ner från madrassen på natten. På dagtid kan han, försiktigt, krypa ner från madrassen själv.
  • plastkotte

Oj vilken skillnad det kan vara haha! Om vi skulle försöka få våran dotter att sova på en madrass på golvet så hade hon aldrig somnat, utan ställt sig upp och gått runt och hämtat saker och grejat inte en chans att hon skulle ligga ner

• Flickan och kråkan

Vi har aldrig haft spjälis till något av våra barn. De sov först mellan oss och sedan när de var r unt halvåret så har de sovit i vanlig 90-säng som stått i kloss med vår dubbelsäng. Vi har lärt dem tidigt att backa ner fr ån soffor, sängar etc. Så fort de ålat/krupit. Det har de lärt sig fort.
  • Natulcien
    plastkotte skrev 2012-01-21 13:59:49 följande:
    Oj vilken skillnad det kan vara haha! Om vi skulle försöka få våran dotter att sova på en madrass på golvet så hade hon aldrig somnat, utan ställt sig upp och gått runt och hämtat saker och grejat inte en chans att hon skulle ligga ner
    Ja, nu kanske vår son också kommer in i någon sån period, vem vet? Men hittills har det funkat klockrent. Kanske för att han är van sen födseln..? Och så gillar han att sova också... Glad
  • SailorGirl
    Vår dotter har förstått det sedan hon var en 7 månader iaf, men hon är å andra sidan väldigt tidig på det mesta. Hon är definitivt en kamikaze-bebis, men har trots trägna försök inte lyckats komma i närheten av att ta sig över kanten än, fast hon är ca 81 cm (nu är hon 15 månader). Vi tar av sidan och sätter i skyddsbrädan när det börjar se ut som om hon är på väg att få kläm på det.
  • älskarlivet81
    SailorGirl skrev 2012-01-22 13:36:54 följande:
    Vår dotter har förstått det sedan hon var en 7 månader iaf, men hon är å andra sidan väldigt tidig på det mesta. Hon är definitivt en kamikaze-bebis, men har trots trägna försök inte lyckats komma i närheten av att ta sig över kanten än, fast hon är ca 81 cm (nu är hon 15 månader). Vi tar av sidan och sätter i skyddsbrädan när det börjar se ut som om hon är på väg att få kläm på det.
    Så är vår dotter också. Hon började krypa kring 8 månader och började då även klättra... Hon har dock inte gjort några allvarliga försök till att klättra över sängen..

Vi lärde vår dotter rätt tidigt också hur man ska ta sig ner från saker.. 
  • Giraffmamman

Man får väl göra en riskbedöming om vad som är mest troligt! Vi tog bort sidan när sonen var under året just för att han klättrade och drog sig upp. Men jag tyckte att han var för liten för en vanlig säng, Men hans spjälsäng är väl ca 2 dm över marken, vi lade en madrass bredvid. Skadorna han kan få efter  ett 2 dm fall är betydligt mindre än vad han kan få om han trillar med huvudet före från ca 1 meters höjd :)

Problemet är bara tt han inte längre är kvar i sängen ;)

• NEsson

Vår son som är 15 månader klättrade ur spjälsängen och ramlade i golvet häromdan. Han hade tidiagre aldrig klättrat ur men jag hade reagerat på att han börjat försöka klättra. Han fick en rejäl bula i pannan.

Efter det tog vi direkt bort sängen och nu sover han på madrass på golvet. Men vi funderar på att köpa en juniorsäng med kanter för då kan han inte rulla ur sängen i sömnen men han kan lära sig att kättra ner från sängen och skulle han då ramla blir det inte lika högt som att ramla från spjälsängen.  

• hemljuvahem

Egen säng eller ta bort ena sidan kanske kan vara ett alternativ?

Vår lilla fick sin säng runt 1år för vi var oroliga för rymningsförsök + att hon slog i sig i spjälorna hela tiden och fastnade. Det har funkat super. Eftersom hon rör sig ganska mycket la vi en madrass vid sidan och hon har ramlat 2 ggr på 6månader.. båda de första veckorna. Dock är jag inte redo att ta bort den ännu (ifall att :p)

Svar på tråden Risk att ramla ur spjälsäng