Kommentera 2011 års statistik
www.scb.se/Pages/ProductTables____30905.aspx
Här är förra årets namnstatistik. Jag hade hoppats på fler glädjeämnen men vad tycker ni om detta?
www.scb.se/Pages/ProductTables____30905.aspx
Här är förra årets namnstatistik. Jag hade hoppats på fler glädjeämnen men vad tycker ni om detta?
Ja, det var ju intressant men vad är det jag ska kommentera?
Andra länders tio- i topplistor på namn:
se.babycenter.com/pregnancy/naming/top10namesaroundtheworld/
jag tycker det är fascinerande att det är samma namn (i princip) som är i 10-i- topp flera år i rad - Emma har väl varit med på den listan nu i 30 år?!
kul tycker jag det är att jämföra listan med tex Malmös namntopp - där Sara kom först bland tjejerna och Mohammed på 2 plats bland killarna!
Juni har ökat med 48 % sen 2010.
Undrar varför... själv tycker jag att det är ganska sött och fint. Men undrar vem som kom på att välja just en månad? Iofs så är ju April ett "vanligt" amerikanskt namn... men har det funnits som namn länge?
Maj finns ju. Kommer säkert börja klättra när Maja sjunker. Håller med om att inte mycket har hänt på topplistan under 2000-talet. Trodde namnväxlingarna skulle börja ske snabbare. Hörde att nuvarande trend är mjuka flicknamn som slutar på A och pojknamn som innehåller V/W. Kommande trend är tvåstaviga 20-tals pojknamn som slutar på E och hårda flicknamn som inte slutar på A. Trodde att detta skulle märkas mer i statistiken redan nu, har träffat många små Tore, Ture, Folke, Åke, Rut, Sigrid och Ingrid.
Jag tycker det var astrista namn just för att de känns så vanliga. Hej jag heter Linda/Marie/Åsa/Camilla/Sara/Jenny... kunde lika gärna ha varit samma namn!
Otroligt trist att William är i topp igen (var det år 2007 också har jag för mig). Har folk inte tröttnat på de namn som var och varannan unge heter nu för tiden?
Kanske klampar nån på tårna men nu skulle kommentera min spontana tanke kring 2011 års namnstatistik.