Ingen TV - varför provoceras folk av det?
Jag och min sambo har ingen teve. Vi har inte tittat på tv under flera år och sålde därför tv:n för ett år sedan när vi flyttade till större boende. Vi har en projektor i sovrummet där sambon tittar på hyrfilm max en gång i veckan, ofta mer sällan. Jag har inget behov av film. Nyheter läser vi på nätet eftersom vi båda är väldigt samhällsintresserade och gärna diskuterar samhällsfrågor.
Jag förstår att tv och olika serier är en stor del av många människors liv. Det har jag ingenting emot.
I många år har det varit tydligt att vi inte tittar på tv. Vi bryr oss inte om ifall andra människor tittar på tv. De få gånger någon frågar vad vi tycker om ett visst tv-program har vi svarat att vi inte ser på tv.
De senaste året har fler och fler vänner blivit väldigt provocerande över att vi har sålt tv:n.
De anser att i vardagsrummet måste man ha en tv. De påpekar gång på gång att de "trodde bara att vi inte tittar så ofta", när vi sa att vi inte tittar alls. En del har blivit så pass provocerade att de inte vill umgås med oss längre - andra kan inte låta bli att påpeka varje gång de är hos oss - att man inte kan ha ett vardagsrum utan tv.
Jag och sambon tycker båda om inredning och vi tycker att vi har fått ett väldigt mysigt vardagsrum där man kan sitta många - utan tv. Men våra vänner tycker att vi är så konstiga. "HUR ska det gå när ni får barn om barnet inte får titta på tv?"
När vi väl har fått barn så kan jag gärna skaffa en tv till vårt barn om barnet vill ha det. Men just nu vill vi inte ha tv och vi har inga barn.
Men våra vänner kan inte sluta tjata om vår avsaknad av tv.
Vad ska jag säga till dem? Varför blir många så irriterade över att vi inte har tv? Det är ingen som sätter igång tv:n när vi är på middag hos någon annan - varför vill de då att vi ska köpa en tv för att vi ska ha den som prydnad när de är hos oss?