Inlägg från: Nyårsmamma |Visa alla inlägg
  • Nyårsmamma

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Ganska enkelt egentligen. Som JA77 skrivit så kan man aldrig kräva vård, däremot alltid neka en föreslagen behandling. Du har alltså all rätt att säga ”jag accepterar inte spinalbedövning”. Sen är den diskussionen slut. Personalen är då skyldig att erbjuda vård enligt nästbästa alternativ som du kan tänka dig att acceptera – och om barnet måste födas med kejsarsnitt så blir det ju per automatik under sövning. Kan barnet födas vaginalt finns ju alltid möjligheten att personalen säger att det får bli det istället eftersom det är mer riskfyllt med sövningen, men finns inte vaginal födsel som alternativ så finns det ju inte. Personalen kan inte säga ”då vägrar vi snitta” om det inte finns något annat sätt för barnet att födas. Och det är du som bestämmer under vilka omständigheter du accepterar att snittas för det är din kropp som ska opereras i.

• Nyårsmamma
    krogen skrev 2012-01-22 05:11:36 följande:
    Dina onskningar beror pa ren och skar okunskap som kan orsaka direkt livsfara for dig och ditt barn. En lakarens ansvar ar att gora medicinsk korrekta bedomningar for att forlosa dig pa sakrast mojliga satt. Att du totalvagrar ens ta in nagot info och helt utan att ha talat med nagon eller besokt stallet har bestamt dig for nagot som du last pa internet gar tvartemot den medicisnka praxisen.

Du ar inte experten har, och ditt och ditt ofodda barns liv ar din lakarens ansvar. Darfor ar det ratt bra ide atminstone tala med dom, du kommer inte fa nagonting beviljat pa dagen!

Ansvarig för sitt och sitt barns liv är hon själv. Det är en absolut rättighet att vägra en föreslagen behandling och då måste personalen erbjuda vad de anser nästbästa alternativ till den föreslagna vården. Rätt att neka har man ALLTID.

• Nyårsmamma
    krogen skrev 2012-01-22 08:29:31 följande:
    Till en viss del har du ratt. Men en lakare gar inte med pa en patients onskan om han/hon anser det vara farlig for patienten som det i slutandan i lakarens ansvar.

Sa visst kan TS neka till foreslagen losning, men problemet har ar ju att hon totalvagrar ta in nagon information och ens prata med nagon om detta. Hennes argument som ar baserade pa felaktigheter och forvridna forestallningar ar inte grund nog att gora en riskabel bedomning.

Korrekt. Men om patienten nekar spinalbedövning och vaginal födsel inte är ett alternativ (som ju verkar vara fallet här av någon medicinsk orsak vi inte känner till) så återstår bara sövt snitt. Och det kan personalen inte neka då om barnet måste födas med snitt. Det är med andra ord TS som bestämmer, och det är tillåtet att utsätta sig för en högre medicinsk risk om man anser att det är gynnsammare rent psykologiskt.

Vi består av kropp och själ och TS ska gå ur det här med en god upplevelse för det är hennes största dag i livet vi talar om. Tyvärr anses gravida kvinnor bara vara behållare som ska tömmas och vad man gör med deras kropp och själ i den processen är oväsentligt. Jag håller inte med om det. Man ska leva med sin förlossning resten av livet och har rätt att ha en så bra upplevelse som möjligt utifrån sina fysiska OCH psykiska förutsättningar.

• Nyårsmamma
    JA77 skrev 2012-01-22 12:31:44 följande:
    Jag tycker faktiskt att du har fel i sista stycket. Alla andra patienter då? De stackars äldre som ska operera sin stora cancer och man undrar om kirurger bara ser en KROPP och inte personen bakom; som inte ser alla komplikationer som den stackars 80-åringen måste leva med till knappt någon nytta alls? Gravida kvinnor är de friskaste vi har på sjukhus, och de ska inte särbehandlas mer än någon annan  patient.

Här är dessutom problemet att TS VÄGRAR ta till sig av det jag säger, det andra säger. Hon vill inte samtala, inte gå på studiebesök, inte fråga sin läkare. Hon ska bara kräva, kräva, kräva utifrån en bild som bara finns i hennes huvud. Det är fel.   

Men 80-åringen kan väl välja som alla andra att säga ja eller nej till operationen? Och då får personalen presentera nästbästa behandlingsalternativ.

Ja, vi är friskast av alla när vi föder barn så man kan verkligen undra varför merparten av alla förlossningar på sjukhus slutar med att ingrepp görs och kvinnans autonomi och integritet upphör att gälla så fort hon sätter stortån innanför dörren. Det är verkligen särbehandling: komma helt frisk och lämna med fysiska och psykiska skador för livet. För den cancersjuke är det förhoppningsvis tvärtom: komma sjuk och lämna frisk.

Sen för övrigt så är det väl inte livets största upplevelse att få behandlat sin cancer? Cancer är ju negativt och ingen ligger väl och hoppas att det ska bli ett minne för livet? En barnafödsel är vårt livs största händelse och ska ses som sådan. Skillnad på att operera ut ett barn och en tumör faktiskt.

• Nyårsmamma
    JA77 skrev 2012-01-22 16:14:49 följande:
    Det är friskt att föda barn. Den cancersjuke skriver inga "cancerbrev", får välja sköterska eller hur vårdpersonalen ska vara. Men den friska mamman ska tydligen diktera hur vården ska skötas, vad som ska sägas och tillåtas på salen. Den cancersjuke får dela rum med tre andra lika sjuka, får inte ha sin anhörig över natten fastän dödsångesten tränger på. Men den friska nyförlösta med sitt friska barn "blir kränkt och få psykiska men för livet" om det inte finns möjlighet till enkelrum. Lite snett? Jag säger inte att gravida ska ha sämre vård, jag menar bara att perspektiv på saken skulle inte skada när man ständigt är missnöjd med vården.

Att man inte får ha en anhörig över natten om man är svårt sjuk och behöver stöd i sin dödsångest är naturligtvis lika fel. Men vid barnafödande handlar det ju faktiskt också om att det (vanligtvis) är TVÅ personer som får barn – en mor och en far.

Beträffande att diktera hur vården ska skötas så är det lika för kvinnan som ska föda och den cancersjuke. Båda besitter en absolut rätt att bestämma vilken vård som får ges dem. Det är ingen skillnad. Cancersjuka skriver inte brev nej, eftersom de oftast är i stånd att förmedla sin vilja även under pågående behandling. Men det är man inte alltid under en förlossning – det är skillnaden. Därför skriver man brev, för att brevet säger vad man eventuellt inte kommer att kunna säga själv när värkarna sätter fart på allvar. Fy sjutton för personal som inte ens inser det.

• Nyårsmamma
    bepoe skrev 2012-01-22 16:51:18 följande:
    Jag fattar ärligt inte heller det här med gravida kvinnor (och ändå har jag fött tre barn). Den största dagen i livet? En stor upplevelse? Snarare den största medicinska risk man tar som frisk kvinna under  många år framöver. Det är där fokus ska ligga - barnet ska ut och varken kvinna eller barn ska få några men av det. 

Sovsnitt har 17 gånger så hög mortalitet som snitt i ryggbedövning. Visst är risken fortfarande mycket låg, men att utan medicinska skäl kräva sovsnitt är bara vansinne.  

Det där är klassisk skrämselpropaganda: förlossningen som dödsfälla, lyd personalen och var tacksam annars ska du döööö. Eh nej, helt onyanserat. Men sen har du rätt i en sak: varken kvinna eller barn ska lida men, med betoning på varken kvinna eller barn (inte enbart barnet alltså).

• Nyårsmamma
    bepoe skrev 2012-01-22 20:55:49 följande:
    Absolut inte en dödsfälla, läs vad jag skrev en gång till. Vad jag menar är att friska kvinnor i regel inte är utsatta för några större medicinska risker, förlossningen är det farligaste vi gör på flera år. 

Sedan är mortaliteten vid sovsnitt så pass ökad - men en mycket låg risk som ökas 17-falt är fortfarande en låg risk. Och det skrev jag också.

Jag tycker bara att man ska hålla kvar lite fokus på det medicinska, och låta vissa val styras av som är bäst ur en säkerhetsaspekt.  

Jag håller med dig generellt. Men om ett vaket snitt är så traumatiskt för TS att hon kommer att få långvariga psykiska problem som kräver psykologinsatser etc så är det inhumant, kostsamt och drabbar både henne och hennes barn ytterst negativt. Man måste väga in det psykologiska i riskbedömningen, ingen kvinna ska lida långvariga psykiska men av att föda barn om det kan undvikas.

• Nyårsmamma
    mamman2008 skrev 2012-01-22 21:48:01 följande:
    ett barn i vecka 36 e inte så himla litet egentligen. Huvudet kan fastna oavsett om barnet är lagom stort, för litet eller för stort! Bara de mäter barnets hjärtljud mm och ha koll kan de mycket väl gå.
    Nej en vecka till e ju = fullgånget :) Stå på dig och bli inte överkörd! :)
  • Nyårsmamma
    JA77 skrev 2012-01-22 22:02:23 följande:

Jag vet att jag är en uppskattad kollega med mån om patienter som anhöriga, så jag besvarar längre inte okonstruktiva inlägg. Vi kommer från olika världar och har olika syn på saken. Lika lite som du inte vet om jag tar med jobbet hem, lika lite vet du om patienterna är så plågade som du påstår. De flesta är nöjda och glada efter sina snitt.

Och jag lovar, patienter med cancer etc är inte speciellt duktiga på att påpeka sina önskemål, eftersom de känner att möjligheten inte finns/är för svårt sjuka för att kräva det. Den friske har många önskningar, men den sjuke har bara en.

Uppskattad kollega är en sak, uppskattad av patienterna en annan. Det sistnämnda får man väl hoppas är det viktigaste. Och är de flesta nöjda med sina snitt så är det bra, dock vore det ju bättre om alla var nöjda. Men förlossningsvården har en tendens att slå sig till ro om bara de flesta hade det bra. Lite spill får man räkna med... fast för dem som är det lilla spillet förändras livet för alltid.

• Nyårsmamma
    mamman2008 skrev 2012-01-22 22:22:27 följande:
    "de flesta JA" MEN dom som inte är det då.. dom som måste söka psykologhjälp efter förlossningen och mår dåligt av det i flera månader och år, när man då sitter med facit i hand hade de inte då varit bättre att låta dem få sova om de nu va det dom ville?

Men i vilket fall så gör du ditt jobb, får pengar och sen går hem för dagen och du vet att de inte är dig ni står och skär i och du vet att om du själv skulle behöva gå igenom snitt eller nåt annat traumatiskt för DIG så har du ju ändå möjligheter att besluta själv och påverka för att du själv jobbar med det. Du vet att du kan kräva nåt annat.. och inte utsätter du dig för traumatiska upplevelser OM du kan slippa?

Ja den sjuke har bara en önskan - att bli frisk.. jo det har jag full förståelse för..MEN en gravid kvinna har också en speciellt stor önskan att BÅDE barnet och HON ska må bra EFTER förlossningen och då anser jag som sagt att de e bättre att kunna vara mamma och inte behöva bearbeta nåt traumatiskt och därmed förlora tid med sitt barn!

Precis, lätt att glömma att det är människor man arbetar med när man står i operation efter operation och varje patient inte är unik utan bara ytterligare en i mängden som ska klaras av så snabbt och behändigt som möjligt så man kan gå hem nångång. Och hur en patient mår efteråt drabbar ju aldrig den som opererade (och inte barnmorskan som gjorde en felbedömning heller för den delen), det är bara att glömma folk så fort man är klar med dem. Det måste förlossningsvården verkligen få klart för sig – även om man bara är en av tusentals för personalen så föder varje kvinna bara barn 2 ggr i livet och det ÄR två viktiga dagar, de viktigaste av de 30.000 dagar vi lever i snitt. Och vi minns personalen och hur vi blev bemötta resten av våra liv, även om de inte minns oss.

• Nyårsmamma
    TheFamily skrev 2012-01-22 23:17:12 följande:

Jobbat på förlossningen i 7 år sammanlagt och kan säga att (tyvärr) får man inte välja det. Det är en risk för bebisen att söva dig. Man söver kvinnan vid urakuta snitt dvs bebisen är ute på tre minuter. Det är alltså inte för att vara taskiga som dom inte söver frivilligt vid KS.

Usch jag vet kanske inte hjälpte dig att höra detta men jag var tvungen att vara ärlig.

Hoppas ändå det blir som du vill! Kram

Så vad gör ni då? Håller fast henne och ger spinalbedövning med tvång? Knappast möjligt. TS vägrar alltså spinalbedövning – vilket hon har rätt att göra. Om barnet måste födas med kejsarsnitt, ja, vad sker om ni vägrar söva och hon vägrar vaket snitt?

• Nyårsmamma
    TheFamily skrev 2012-01-23 01:17:54 följande:
    Oj vad aggressivt. Lugn jag är på TS sida. Hoppas hon får sin vilja igenom.
    Har inte varit med om ett planerat snitt med sövning....
    Jag anser att så länge inte bebisen tar skada av narkosmedlet (vilket de gör, finns en anledning till att man undviker att operera under narkos på en gravid kvinna)
    Så tycker jag man skulle få välja själv.
    Tror i framtiden att detta blir en möjlighet

Inte alls aggressivt, låter bara så i text :) Undrar bara för jag har svårt för den där attityden ”om bebisen inte tar skada” (nej, det är klart att man inte vill) men bebisen är inte den enda som ska tas hänsyn till. Om mor tar skada så är det LIKA viktigt! Man får inte skada en person – oavsett hur mycket det gynnar en annan person. Men det låter alltid som att en födande kvinna är jordens mest oväsentliga varelse, hon ska stå ut med vad som helst med vilka konsekvenser som helst, för det är baaaara baaaarnet som räknas. Nej, det ÄR TVÅ personer som räknas, mor räknas minst lika mycket.

• Nyårsmamma
    turpis skrev 2012-01-24 10:42:37 följande:
    Ok, jag har bara läst TS och lite till. I TS står det att bebisen ligger i säte och att hon därför ska snittas. De flesta sjukhus rekommenderar väl KS vid sätesbjudning. Men men, det kan ju framkommit annat senare som tyder på ngt annat.

En sak som jag reagerar på här i slutet av tråden är att man jämför barnets eventuella dåliga mående (fysiskt) av att mamman sövs med moderns psykiska mående, och att det borde tas mer hänsyn till mammans psykiska mående. Märkligt sätt att resonera tycker jag, om det finns fysiska risker för en bebis med att mamman sövs är det väl helt rimligt att det är bebisen som går först?

Hur som helst, lycka till, TS, hoppas det löser sig till det bästa för din bebis och dig!

Vad som går först avgörs av kvinnan i det enskilda fallet för det är hon som har de juridiska rättigheterna. Prioriteringarna skiljer sig säkert mellan kvinnor, det finns ingen universallösning ”så här gör man i fall som detta”.

Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?