Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

(Ovanstående länk är till programmet som din kollega hänvisade till.)

Tyra föddes i vecka 24+1 och vägde 615 gram. Hon vårdades på neonatalavdelning i nästan precis 16 veckor, därefter ett par veckors hemvård. I november fyllde hon fem år. Så här skrev jag i EPT-tråden nyligen: 

"Idag har jag varit och träffat psykolog för återkoppling om Tyras utvecklingsbedömning. Hon fick högsta möjliga resultat inom alla områden, såsom kognition, minne och finmotorik. Tyras korrigerade ålder var vid testtillfället 4 år och 10 månader, men resultatet visar en ålder av 6 år och 6 månader (vilket var taket för testet). Vem hade trott det med de förutsättningarna?!" 

Däremot har hon en lungproblematik, som dock är mycket bättre nu då hon står på kontinuerlig medicinering. Hon har opererat ductus och gjort laseroperation på båda ögonen. I dagsläget är hennes syn bra, men hon kan komma att behöva glasögon längre fram. Hon är också betydligt kortare än andra jämnåriga. Detta känns som petitesser i förhållande till de utsikter som presenterades för mig när hon föddes. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
Svar på tråden Barn födda extrem tidigt, hur mår de idag?