Trotsboken avråder jag ifrån, visst den må vara en "klassiker" men den är ju helt värdelös och med en extremt förlegad syn på barn! Bara det att man ser separationsfasen hos spädbarn som trots säger väl det mesta?! Nej fy för denna bok, hoppas fler och fler inser hur illa den faktiskt beskriver barnets utveckling.
Ingegerds bok som fågelungarna nämnde är däremot kanonbra! Och jag vill också tipsa om Jesper Juuls böcker, kanske framförallt "konsten att säga nej med gott samvete" för den har man mycket bra användning av just i den här åldern. Men även "ditt kompetenta barn" ger otroligt mycket.
Slutligen vill jag säga att ett barn på 1½ år trotsar inte. De har utvecklat en vilja, absolut! Och de vill absolut göra saker själva, vare sig de kan eller inte! Och denna vilja är ofta mycket, mycket stark. De kan bli riktigt förbannade och ofta präglas åldern av en enormt stark frustration, just för att de vill så mycket, men inte kan. Men det beror på en klassisk utvecklingsfas och är absolut inte att jämställas med vad man traditionellt kallar för trots, den åldern kommer inte förrän drygt ett år senare, runt 2½-3½ år. De testar alltså inte några gränser!! De vill saker och när de får som de vill så blir de nöjda, det blir inte ett barn i trotsåldern, de nöjer sig inte utan "testar" gränserna hur långt de kan gå och fortsätter kräva saker in i absurdum om man inte sätter stopp. De vill dominera, inte bara testa hur långt de själva kan gå, utan också testa hur långt de kan styra sin omgivning.
Det du måste göra däremot är att fundera på vad som är ett viktigt "nej", försök gå barnet till mötes så långt som möjligt för att undvika alltför påfrestande frustration. Välj dina konflikter helt enkelt. Och det "nej" som verkligen, verkligen är viktigt, det står du också benhårt fast vid. Men allt småtjafs och alla småsaker, undvik de konflikterna och låt barnet få som hen vill om möjligt. Hen kommer ändå inte kunna "lära sig" något av att du försöker sätta gränser nu. Det är barnet för liten för ännu!