• elinaehn

bra frukost och fika

i december tog jag tag i dotterns (o mina) frukostvanor och tog steget från smörgås till att se till att hon får i sig bär med yougurt och nötter eller fiberrika flingor samt ev någon macka och tex passionsfrukt. känns bra. ve titne om det är helt hundra näringsriktigt men borta är i alal fal vetemjöl och massa socker (nä sylt o sånt har eg mest hört till helgen så så illa var det inte före heller egentligen).

nu undra rjag: vad är era vettiga frukostmenyer så vi kan variera lite?

har ni bra kvällsmys/fika/lördagsgodis-tips också som inte innehålelr så himla mycket socker? klart dottern får fika vanligt o så, men tänekr att vi kan variera oss lite med annat också (utan att komemntera det förstås).

• Svar på tråden bra frukost och fika
  • Barbabok

Yoghurt är väldigt sockrigt så det hade jag inte ätit. Bättre med fil och müsli, färska/frysta bär.

Havregrynsgröt är en höjdare här hemma, med hemmagjort lingonsylt, iofs socker då men inte utspädd sylt som i affärens.

Smörgås äter vi men nyttigare sådana, man kan ju ha på grönsaker uppepå osten.

Till kvällen vet jag att andra brukar tipsa om grönsaksstavar med dip, jag brukar inte äta det men å andra sidan äter jag inte fika på kvällen öht. Morotsstavar, gurkstavar med gräddfilsdip låter gott.        

(Barbabra)
  • elinaehn
    Barbabok skrev 2012-01-21 14:57:42 följande:
    Yoghurt är väldigt sockrigt så det hade jag inte ätit. Bättre med fil och müsli, färska/frysta bär.

Havregrynsgröt är en höjdare här hemma, med hemmagjort lingonsylt, iofs socker då men inte utspädd sylt som i affärens.

Smörgås äter vi men nyttigare sådana, man kan ju ha på grönsaker uppepå osten.

Till kvällen vet jag att andra brukar tipsa om grönsaksstavar med dip, jag brukar inte äta det men å andra sidan äter jag inte fika på kvällen öht. Morotsstavar, gurkstavar med gräddfilsdip låter gott.        

men alltså vi använder turkisk yougurt alternativt naturell, visst är det itne sockrigt då?

bra tips, ska prova få igång både fil o gröt här, det var länge sen. funderar påa tt koka äpplen med lite kanel som sylt samt ev har till keso/turkisk yugurt. 
  • Barbabok

Jaha, jo den är ju bra När jag tänker yoghurt tänker jag mest på typ Yoggi.

(Barbabra)
  • elinaehn
    Barbabok skrev 2012-01-21 15:00:59 följande:
    Jaha, jo den är ju bra När jag tänker yoghurt tänker jag mest på typ Yoggi.

ja nä det är någon gång på helgen, men det köper jag i princip itne hem. vill liksom spara sockret till fika och sånt.
  • Nyfiken gul

Här kokas det gröt på morgonen, olika sorter.. mannagryn, havregryn, rågmjölsgröt osv...

Jag kokar egen sylt och då bestämmer jag sockermängden själv, så sylt är något jag alltid har hemma och äter av.

Jag väljer filmjölk om jag ska äta något sånt eller naturell yougurt. 

se till om ni äter flingor att det inte innehåller en massa tillsatt socker! Bara för att det är ett nyckelhål eller liknande på paketet så innebär inte det att det är nyttigt! Vill ni ha flingor - ta väldigt lite i så fall.  Eller gör egen musli eller bara skiva ner en banan i filmjölken.

Egentligen är det inte själva brödet som är onyttigt utan det man väljer att ha på. Välj ett nyttigt pålägg istället för en massa kladd och slisk uppepå. Rågbröd kanske inte barn gillar men det finns många nyttiga sorters bröd som även barn kan äta.             

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • elinaehn
    Nyfiken gul skrev 2012-01-21 15:10:37 följande:
    Här kokas det gröt på morgonen, olika sorter.. mannagryn, havregryn, rågmjölsgröt osv...

Jag kokar egen sylt och då bestämmer jag sockermängden själv, så sylt är något jag alltid har hemma och äter av.

Jag väljer filmjölk om jag ska äta något sånt eller naturell yougurt. 

se till om ni äter flingor att det inte innehåller en massa tillsatt socker! Bara för att det är ett nyckelhål eller liknande på paketet så innebär inte det att det är nyttigt! Vill ni ha flingor - ta väldigt lite i så fall.  Eller gör egen musli eller bara skiva ner en banan i filmjölken.

Egentligen är det inte själva brödet som är onyttigt utan det man väljer att ha på. Välj ett nyttigt pålägg istället för en massa kladd och slisk uppepå. Rågbröd kanske inte barn gillar men det finns många nyttiga sorters bröd som även barn kan äta.             

jepp har infört mycket ost o leverpastej med grönt ovanpå, men dottern gilal ritne grovt bröd såd et blir lite av det där typ vitt fiberbröd, o det känns oklart för mig om det är bra nog?
    bakar gärna bröd så om någon har vettiga recept så lånar jag gärna

det känns som att vi är på gång, bra mornar med mjuk start, tivsamt klimat o allt bättre frukostar    
  • Suri

Ägg! Det äter vi i massor. Sonen äter ett kokt, dricker välling och äter ett knäckebröd med smör. Ev leverpastej. Jag äter stekt ägg på knäckemackan och dricker kaffe. Vi kan inte äta mjölk pga allergi och sonen avskyr gröt. Ägg är bäst!

• Suri

Min godaste: avokado, stekt ägg och keso med gräslök. Ev skinka. På tallrik eller smörgås.

• pigglet

Koka havregrynsgröt tillsammans med rivet äpple, kanel. Rör i russin på slutet.

Ägg är gott på macka, kokt eller stekt. Äggröra, omelett.

Gör egen musli:
    blanda havregryn, rågflingor, dinkelflingor och kokos.
    Värm vatten, blanda i honung och kanel. Droppa över fling-blandningen.
    Rosta i ugnen 175*, rör var 10:e minut. Hur lång tid det tar beror på hur mycket musli du gör.
    När det svalnat blandar man i allt man tycker är gott - solrosfrön, pumpakärnor, sötmandel, hasselnötter, valnötter, linfrön, russin.         

Varma mackor med makrill-i-tomatsås, oregano och ost. 

• Kim J

Min son älskar omelett! Han är 2,5 år och är gärna med och lagar den. Snabbt går det också :)

2 ägg
    1 msk mjölk
    Nypa salt

Och i omeletten sedan lägger jag i vad som finns hemma! Crème fraîche, stekt lök, purjo, champinjoner, Philadelphia, tomat, oliver, ruccola, tonfisk, mm.

Ändra alternativ är mosat kokt ägg med keso och avocado.

Naturell yoghurt med fullkornsflingor.

Eller bara naturell keso i en tallrik och ett glas juice.

• elinorlilja

Min dotter på prick  1 år äter Havregrynsgröt med kanel, mjölk och fruktpure ev sylt vilket jag tycker är en superbra frukost!, mycket fibrer och bra med näring. Om du inte vil ha sylt kan du mosa egna frukter och ha på gröten.

Till fika skulle jag servera grovt bröd med rökt kalkon och grönsaker, fruktallad är också bra fika.

/kostrådgivaren

• Lajkie

Spar!!
    Vi gillar gröt... Blir mest havregrynsgröt! På helgen risgrynsgröt ibland, men sällan pga tillagnindtiden

Tips på nyttiga grötar?

• SamsonS

Något jag äter ofta till frukost är kesella, gärna med färska/frysta bär till, men allra helst med apelsinbitar och sötmandel, det är galet gott :)

• Pyttismamman

Dotterns favoritmellanmål är filmjölksdrink att dricka med sugrör. Jag mixar ca 1 dl filmjölk med ungefär lika mycket halvtinade bär, tex blåbär eller jordgubbar. Inget socker behövs, hon tycker det är gott ändå. Jätteenkelt att göra och mättar ganska bra ihop med en knäckemacka (hon gillar inte mjukt bröd något vidare).

• elinaehn
    Lajkie skrev 2012-01-27 21:37:56 följande:
    Spar!!
    Vi gillar gröt... Blir mest havregrynsgröt! På helgen risgrynsgröt ibland, men sällan pga tillagnindtiden

Tips på nyttiga grötar?

renee voltaire har en gojiegröt som man köper bland hennes produkter. lite slemmig av linfröna men god! sen kan du googla, minns itne riktigt men gjorde egna grötblandningar en period så det stod i en bytta med lock, bara att ta en dl o koka. typ vaniljgröt?

är så igång med bra frukostar den här veckan! nu är det bra fikan som ska få större variation också! 
  • elinorlilja

Testa med att ha i olika fröer och nötter i gröten (efter tillaggning) och ha gärna i 1-2 äggvitor i gröten när den "nästan" är klar. Då blir gröten proteinrik och mycket mer fluffig och mättar mycket mycket bättre. Rör ner ägget ordentligt. Jag lovar att det är supergott!. Sedan finns det många olika anda grötar som bovetegröt etc och det brukar nog finnas vid riset eller vid mjöl/grynhyllan och ev vid musli/flakeshyllan. Testa runt lite och hittaer favorit

Svar på tråden bra frukost och fika