• Anonym

Ersättning vid stöld.

Min telefon blev stulen från mig igår när jag var ute och skulle på bio, stoppade den i fickan, gick och hämtade biljetter och när jag sen skulle ha den igen var den borta!!
    Det var en iphone 4 och dessa är inte direkt billiga, så jag undrar om någon vet om man kan få ersättning från sitt försäkringsbolag (Folksam) vid fickstöld? Jag har en allriskförsäkring/drulleförsäkring som komplement till hemförsäkringen.

Nån som vet hur det är?

• Svar på tråden Ersättning vid stöld.
  • She is Me

Har du polisanmält det? Sen står det mesta i dina villkor vad som gäller, finns på deras hemsida.

• sexiåttan

Gällande polisanmälan kräver försäkringsbolagen en sådan. 

• Anonym

Kan bli svårt då många försäkringsbolag inte ger ersättning för stulna mobiler

• Anonym
    She is Me skrev 2012-01-21 18:56:21 följande:
    Har du polisanmält det? Sen står det mesta i dina villkor vad som gäller, finns på deras hemsida.
    Ja jag har polisanmält det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 19:05:09 följande:
    Kan bli svårt då många försäkringsbolag inte ger ersättning för stulna mobiler
    Inte ens om man har allrisk/drulle försäkring?
  • Anonym

Pga de försökringsbedrägerier som sker på dyra moderna mobiler så kan det kvitta vad du har för extra försäkringar. Många har den praxis numera frågan är väl var just ditt bolag står

• Flissi

Med allrisk så får du ersättning om den är spärrad & polisanmäld.
    Enklast att ringa in eller göra en anmälan på webben, ha ditt inköpskvitto samt diarnr på polisanmälan till hands.
    Är du inte skadedrabbad sen tidigare får du ersättning direkt om du har alla uppgifter. (kvittot & polisanmälan.)
    Kolla också med den operatör du har om du kan få köpa en utbytestelefon samt priset på den eller en ny. En del har sånt för sina kunder som blir bestulna, men inte alla.
    Kolla detta innan du anmäler till Folksam.

Good Luck!

• Flissi
    Anonym skrev 2012-01-21 19:34:58 följande:
    Pga de försökringsbedrägerier som sker på dyra moderna mobiler så kan det kvitta vad du har för extra försäkringar. Många har den praxis numera frågan är väl var just ditt bolag står
    Jag har inte hört nån sån praxis. Inte hos de större bolagen iallafall.
    Däremot skrivs ju värdet ner ganska fort när en telefon fyllt ett år, så är den 2-3 år kan det bli att värdet är under självrisken.
    Däremot gäller oftast inte produktförsäkringen för stöld, sån extraförsäkring man köper i butik till telefonen. (som jag anser är värdelös)

Har man haft många telefoner stulna regleras det ju lite hårdare, men villkorsmässigt är det svårt att neka ersättning av en mobil om man har ordning på kvitton samt spärrat.
  • Anonym
    Flissi skrev 2012-01-23 14:10:31 följande:
    Jag har inte hört nån sån praxis. Inte hos de större bolagen iallafall.
    Däremot skrivs ju värdet ner ganska fort när en telefon fyllt ett år, så är den 2-3 år kan det bli att värdet är under självrisken.
    Däremot gäller oftast inte produktförsäkringen för stöld, sån extraförsäkring man köper i butik till telefonen. (som jag anser är värdelös)

Har man haft många telefoner stulna regleras det ju lite hårdare, men villkorsmässigt är det svårt att neka ersättning av en mobil om man har ordning på kvitton samt spärrat.
    Den är ju mindre än 1 år gammal telefonen som blev stulen. Så det lär ju inte minskat såå drastiskt i värde. Men hur blir det om man har tagit telefonen på avbetalning i samband med att man tecknat abbonemang så att man har förhöjd månadskostnad för varje månad och inte betalade något kontant vid beställning av telefonen??
  • Flissi

Mindre än ett år - ingen avskrivning om man skaffar en likadan produkt eller mest likvärdig om den har utgått. Skaffar man nåt annat får man 70% av nypriset.

Man får köpa en telefon kontant & fortsätta betala på sitt abbonnemang.
    Ibland fixar operatören en ny telefon & man får betala till dem kontant & fortsätta med sitt abbonnemang som innan. Försäkringen löser inga abbonnemnag, utan enbart själva telefonen.

Svar på tråden Ersättning vid stöld.