Anonym skrev 2012-01-24 11:47:23 följande:
Jag hade inte väntat mig att de skulle lösa abbonemanget heller utan var mest orolig hur de skulle se på ersättningen då jag inte betalat kontant för telefonen liksom. Men då kan jag alltså vänta mig att jag får en ny mobil då. Troligen samma förhållningssätt som när jag fick en ny dator på försäkringne, där jag fick ut en del av pengarna minus självrisken och sen fick jag köpa den o visa kvitto på att jag köpt den sen fick jag resten av pengarna.
Kan det hända att operatören fixar fram ny telefon? på vilket sätt menar du där? att jag får köpa en ny kontant från operatören men ändå betala av för telefonen som blev stulen varje månad plus månadsavgiften på abbonemanget?
Är så otålig nu och vill ha ny telefon NUUU!!!! Så himla jobbigt att vara utan ju, man har ju hela livet i telefonen numer och spec i iphone.
Ring din operatör & kolla, de brukar liksom bara fortsätta med det abbonnemang du har fast du får en ny telefon.
Telia i princip aldrig några problem med, de brukar säga kontantpris direkt, kan ofta ge beställningsnummer också så kan du få ersättning på en gång av Folksam (såvida du inte har flera liknadnde skador innan, då kan du behöva skicka in papper på det samt kvitto & polisrapport.)
Så:
Ring Telia, kolla om de kan ta fram en ny telefon till dig - pris på den.
Du säger att din telefon är stulen & att du bara vill "föra på" den telefonen på ditt gamla abbonnemnag.
De kan vilja ha diarienumret från polisrapporten.
Ring Folksam, ha dina kvitto uppgifter till hands samt uppgifter på vad Telia ska ha kontant för telefonen.
Är allt i sin ordning får du kontantsumman - självrisken på en gång.
Lätt som en plätt!
Du kan inboxa mig om du vill ha mailadress eller telnummer.
Anonym 14:
Det ska vara ganska mycket till för att man avböjer en glömd telefon. Allrisken är till för sånt.
Man kan ibland få aktsamhetsavdrag, men det är inte så vanligt.
Utan allrisk får man däremot inget om man inte kan visa att man blivit rånad eller överfallen. Ej ficktjuveri.