• Anonym

Ersättning vid stöld.

Min telefon blev stulen från mig igår när jag var ute och skulle på bio, stoppade den i fickan, gick och hämtade biljetter och när jag sen skulle ha den igen var den borta!!
    Det var en iphone 4 och dessa är inte direkt billiga, så jag undrar om någon vet om man kan få ersättning från sitt försäkringsbolag (Folksam) vid fickstöld? Jag har en allriskförsäkring/drulleförsäkring som komplement till hemförsäkringen.

Nån som vet hur det är?

• Svar på tråden Ersättning vid stöld.
  • Anonym
    Flissi skrev 2012-01-24 10:31:03 följande:
    Mindre än ett år - ingen avskrivning om man skaffar en likadan produkt eller mest likvärdig om den har utgått. Skaffar man nåt annat får man 70% av nypriset.

Man får köpa en telefon kontant & fortsätta betala på sitt abbonnemang.
    Ibland fixar operatören en ny telefon & man får betala till dem kontant & fortsätta med sitt abbonnemang som innan. Försäkringen löser inga abbonnemnag, utan enbart själva telefonen.
    Jag hade inte väntat mig att de skulle lösa abbonemanget heller utan var mest orolig hur de skulle se på ersättningen då jag inte betalat kontant för telefonen liksom. Men då kan jag alltså vänta mig att jag får en ny mobil då. Troligen samma förhållningssätt som när jag fick en ny dator på försäkringne, där jag fick ut en del av pengarna minus självrisken och sen fick jag köpa den o visa kvitto på att jag köpt den sen fick jag resten av pengarna.

Kan det hända att operatören fixar fram ny telefon? på vilket sätt menar du där? att jag får köpa en ny kontant från operatören men ändå betala av för telefonen som blev stulen varje månad plus månadsavgiften på abbonemanget?

Är så otålig nu och vill ha ny telefon NUUU!!!! Så himla jobbigt att vara utan ju, man har ju hela livet i telefonen numer och spec i iphone.
  • Anonym

När jag köpte en iphone blev jag rekommenderad att  teckna en försäkring på den för att slippa stå där med tvåårigt abbonemang utan telefon...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-24 11:50:22 följande:

När jag köpte en iphone blev jag rekommenderad att  teckna en försäkring på den för att slippa stå där med tvåårigt abbonemang utan telefon...

Jag tecknade alltså en försäkring direkt i affären..
  • Anonym

Tror tyvärr inte folksam ersätter din mobil, såg att man kunde välja till "värdesak" stod med ett högt värde ex kamera, antal dom räknar med mobiler då. Drulleförsäkring är om du råkar klanta dig och ha sönder något. Men du gick ifrån din jacka med en dyr mobil så tror tyvärr inte det täcker men man kan ju hoppas.
    Så antar dom utgår efter vad som ingår i det du tecknat och man kan välja elektronik på hemsidan när man anmäler skada men gissar på att du skulle ha behövt den som heter "värdesak".

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-24 11:59:21 följande:
    Tror tyvärr inte folksam ersätter din mobil, såg att man kunde välja till "värdesak" stod med ett högt värde ex kamera, antal dom räknar med mobiler då. Drulleförsäkring är om du råkar klanta dig och ha sönder något. Men du gick ifrån din jacka med en dyr mobil så tror tyvärr inte det täcker men man kan ju hoppas.
    Så antar dom utgår efter vad som ingår i det du tecknat och man kan välja elektronik på hemsidan när man anmäler skada men gissar på att du skulle ha behövt den som heter "värdesak".
    Jag gick inte ifrån min jacka!!! Jag tog på mig jackan och stoppade mobilen i fickan och sen gick jag och hämtade biljetter, det framgick inte så tydligt i trådstarten såg jag men som sagt jag har inte lämnat jackan utan den har jag haft på mig hela tiden.
  • Anonym

Jag har en morbror som var tankspridd & kastade mobilen, nycklarna & plånboken i sopnedkastet (Ja, de har fortfarande ett sånt då de har en som rullar ut tunnan till sopgubbarna) Han fick ersättning på allt ifrån allriskförsäkringen. Syrran tappade en väska från pakethållaren med mobil 6 diverse kläder, när hon cyklade hem från tågstationen. Allrisken ersatte även det..

• Flissi
    Anonym skrev 2012-01-24 11:47:23 följande:
    Jag hade inte väntat mig att de skulle lösa abbonemanget heller utan var mest orolig hur de skulle se på ersättningen då jag inte betalat kontant för telefonen liksom. Men då kan jag alltså vänta mig att jag får en ny mobil då. Troligen samma förhållningssätt som när jag fick en ny dator på försäkringne, där jag fick ut en del av pengarna minus självrisken och sen fick jag köpa den o visa kvitto på att jag köpt den sen fick jag resten av pengarna.

Kan det hända att operatören fixar fram ny telefon? på vilket sätt menar du där? att jag får köpa en ny kontant från operatören men ändå betala av för telefonen som blev stulen varje månad plus månadsavgiften på abbonemanget?

Är så otålig nu och vill ha ny telefon NUUU!!!! Så himla jobbigt att vara utan ju, man har ju hela livet i telefonen numer och spec i iphone.
    Ring din operatör & kolla, de brukar liksom bara fortsätta med det abbonnemang du har fast du får en ny telefon.
    Telia i princip aldrig några problem med, de brukar säga kontantpris direkt, kan ofta ge beställningsnummer också så kan du få ersättning på en gång av Folksam (såvida du inte har flera liknadnde skador innan, då kan du behöva skicka in papper på det samt kvitto & polisrapport.)

Så:
    Ring Telia, kolla om de kan ta fram en ny telefon till dig - pris på den.
    Du säger att din telefon är stulen & att du bara vill "föra på" den telefonen på ditt gamla abbonnemnag.
    De kan vilja ha diarienumret från polisrapporten.

Ring Folksam, ha dina kvitto uppgifter till hands samt uppgifter på vad Telia ska ha kontant för telefonen.
    Är allt i sin ordning får du kontantsumman - självrisken på en gång.

Lätt som en plätt!
    Du kan inboxa mig om du vill ha mailadress eller telnummer.

Anonym 14:
    Det ska vara ganska mycket till för att man avböjer en glömd telefon. Allrisken är till för sånt.
    Man kan ibland få aktsamhetsavdrag, men det är inte så vanligt.
    Utan allrisk får man däremot inget om man inte kan visa att man blivit rånad eller överfallen. Ej ficktjuveri.
  • Anonym
    Flissi skrev 2012-01-24 12:53:44 följande:
    Ring din operatör & kolla, de brukar liksom bara fortsätta med det abbonnemang du har fast du får en ny telefon.
    Telia i princip aldrig några problem med, de brukar säga kontantpris direkt, kan ofta ge beställningsnummer också så kan du få ersättning på en gång av Folksam (såvida du inte har flera liknadnde skador innan, då kan du behöva skicka in papper på det samt kvitto & polisrapport.)

Så:
    Ring Telia, kolla om de kan ta fram en ny telefon till dig - pris på den.
    Du säger att din telefon är stulen & att du bara vill "föra på" den telefonen på ditt gamla abbonnemnag.
    De kan vilja ha diarienumret från polisrapporten.

Ring Folksam, ha dina kvitto uppgifter till hands samt uppgifter på vad Telia ska ha kontant för telefonen.
    Är allt i sin ordning får du kontantsumman - självrisken på en gång.

Lätt som en plätt!
    Du kan inboxa mig om du vill ha mailadress eller telnummer.

Anonym 14:
    Det ska vara ganska mycket till för att man avböjer en glömd telefon. Allrisken är till för sånt.
    Man kan ibland få aktsamhetsavdrag, men det är inte så vanligt.
    Utan allrisk får man däremot inget om man inte kan visa att man blivit rånad eller överfallen. Ej ficktjuveri.
    Har varit i kontakt med folksam, de vill ha in polisrapporten (trots att jag gett dem diarienumret) och sen vill de ha originalkvittot från halebop som är min operatör, dock har jag inte något orignalkvitto, det fick jag ju dessutom via mail, kvittot när jag köpte telefonen alltså då jag köpte den online.

Betalade bara 299kr då för telefonen och sen har jag ju förhöjd månadsavgift utöver abbonemangsavgiften så jag vet inte hur folksam bedömer då den är på avbetalning så att säga.

Hos halebop som är operatör och de jag köpt den via så finns inte iphon4 16gb längre, de har bara 8 och sen finns 4S.

Inte fick jag någon kontantsumma direkt utav folksam inte och halebop skulle skicka ett kvitto per post till mig sa de. Allt känns så fruktansvärt komplicerat, vill ha en ny telefon NU!!!
  • Anonym

Fick hem papper från folksam idag som jag ska fylla i (trots att jag redan gjort en skadeanmälan via internet, förstår inte varför jag måste skicka in dubbelt) och där står även en ruta där man ska ange ersättningsanspråk, vad tusan skriver man där då? hela värdet för telefonen?

• Anonym

Halebop som jag köpt telefonen ifrån från början säljer inte längre iphone 4 16gb hur blir det då? får jag ut pengar för den och kan köpa en från annat ställe? eller kan man få köpa en 4s 16gb? vill ju inte köpa en iphone 4 med 8 gb bara... det var nästan för litet med 16 ju...

Känner mig totalförvirrad av allt detta med alla uppgifter.

Svar på tråden Ersättning vid stöld.