• NadiaMi

Han har tagit min son!!!!

Om pappan hindrar sonen från att ha kontakt med sin andra förälder och dessutom håller honom ifrån skolan så borde det finnas grund för att hämta hem honom genom att det är både emot skolplikten och borde kunna klassas som umgängessabotage.

Den enda ljusningen är väl att dethär är ytterligare en i raden av händelser som kommer att kunna användas emot pappan vid nästa förhandling.

• NadiaMi
    Anonym skrev 2012-01-21 21:55:10 följande:
    Ddet klassas inte som umgängessabotage om ungen inte kommer hem till boföräldern eller skola
    Kanske inte, men att gå emot ett skriftligt beslut och vägra den andra föräldern/vårdnadshavaren att överhuvudtaget få kontakt med sitt barn och att dessutom vistas på okänd ort kan knappast ses som att 'säkerställa att barnet har kontakt med båda sina föräldrar', vilket de facto är barnets rättighet.
    Och det gäller så vitt jag vet oavsett om det är enskild eller gemensam vårdnad.
  • NadiaMi
    Anonym skrev 2012-01-22 06:28:55 följande:
    Så ungen har umgänge med skolan? Jag har alltid trot att man bara kan ha ug med levande saker och inte en skola för det står i mitt domslut men men
    Hur läser du?

Jag beskriver två olika saker.
    1. Barnet får inte komma till skolan vilket är emot skolplikten.
    2. Barnet vistas på okänd plats, kan inte kontaktas på neutral plats och får inte ha någon som helst kontakt med sin andra förälder, tillika vårdnadshavare och boendeförälder, vilket bör kunna klassas som umgängessabotage.

Bara för att man tar upp två olika benämningar i samma inlägg betyder det inte att man tror att de är samma sak, eller att man vill att andra ska tro att de är samma sak.

Har båda föräldrarna vårdnad är båda ansvariga för barnets välmående. Inte bara den som råkar ha barnet hos sig för tillfället.
    Barnets rätt till båda sina föräldrar går också över föräldrarnas eventuella ovilja att vistas i samma rum.
    Det innebär i praktiken att det är fel av den ena föräldern att hålla barnet på okänd plats och hindra alla möjligheter för den andra föräldern att få kontakt med barnet.
    Att båda har vårdnaden innebär också att de gemensamt ska ta beslut för barnets bästa - inte att de var och en är fria att ta vilka beslut som helst som de själva tycker är bra för stunden. Speciellt om det kränker barnets rätt till båda sina föräldrar, barnets trygghet och barnets rätt till skolgång.
  • NadiaMi

Jag vet tyvärr inte vad det finns för möjligheter i praktiken och du verkar redan ha varit i kontakt med alla möjliga instanser som borde kunna göra iallafall något.
    Men försök hålla hoppet uppe.

Mannens advokat har gjort en massa fel, du har redan ganska mycket papper på att du är den mest lämpade vårdnadshavaren, dethär lär knappast ge pappan några fördelar och både skola och soc är redan inblandade.
    Jag är något av en obotlig optimist och tror fortfarande att det borde finnas något som kan göras för att kicka igång processen, med tanke på att det är så pass tydligt vart problemen har börjat. Dvs pappan och hans advokat.

Du kanske har gjort det redan men ta ett samtal med din advokat om vad det finns för lagliga vägar att försöka skynda på processen, även om intygen inte kommer in som de ska från pappans ombud. Vad finns det för trådar att dra i? Användbara prejudikat?
    Och läs igenom den information som finns från utredningen. Den i sig borde vara tillräckligt för att det ska gå att ta det ett steg till även om ett formellt papper inte har skickats in från pappans sida.

Handlar det om att han ska intyga att han har fått ta del av informationen så kan man ju skicka pappren rekommenderat både till pappan och ombudet så de måste skriva på för att få ut dem, eller anlita någon som letar reda på honom och lämnar över dem personligen.
    Och vägrar han ta del - ja, då finns det ju ändå bevis på att informationen har varit lätt tillgänglig för honom, att det t.o.m har varit personer som har letat reda på honom och sett till att han fått pappren i handen så ingen har hållit något som helst ifrån honom.

Att vara en oengagerad pappa borde ju inte vara skäl nog att få fortsätta ha vårdnaden liksom.

Sedan kommer det ju fortfarande att finnas umgänge eftersom sonen har rätt till båda sina föräldrar, så rent praktiskt kan det ju fortfarande bli ett delat boende mellan er även när du har enskild vårdnad - när det nu kan tänkas bli av.

• NadiaMi

Skönt att sonen är hemma igen.

Och jag kan bara upprepa att det som har hänt ser fruktansvärt dåligt ut för pappan.
    Se till att sonen får prata av sig (gärna med någon officiell) och kolla upp med familjerätten och din advokat vad det finns för möjligheter.
    Det kan också vara bra att få något slags 'vittnesmål' från sonen om vad som egentligen hände medan han var med pappan. En fråga jag också kommer på är; Känner han panik 'bara' för att han inte fick komma hem eller för att han blivit skrämd/oroad av något mer specifikt?

Går det att fixa umgänget på neutral plats och med dig eller någon annan sonen litar på i närheten hela tiden?
    Det kan ju vara en kompromiss att försöka med iallafall och något du kan föreslå för familjerätten/advokaten. Men bäst vore nog om umgänget fick vänta ett tag efter denhär vändan.
    Umgänget ska ju trots allt vara för Barnens skull, inte för att de vuxna ska 'få sin rätt'...

Svar på tråden Han har tagit min son!!!!