Anonym skrev 2012-01-22 06:28:55 följande:
Så ungen har umgänge med skolan? Jag har alltid trot att man bara kan ha ug med levande saker och inte en skola för det står i mitt domslut men men
Hur läser du?
Jag beskriver två olika saker.
1. Barnet får inte komma till skolan vilket är emot skolplikten.
2. Barnet vistas på okänd plats, kan inte kontaktas på neutral plats och får inte ha någon som helst kontakt med sin andra förälder, tillika vårdnadshavare och boendeförälder, vilket bör kunna klassas som umgängessabotage.
Bara för att man tar upp två olika benämningar i samma inlägg betyder det inte att man tror att de är samma sak, eller att man vill att andra ska tro att de är samma sak.
Har båda föräldrarna vårdnad är båda ansvariga för barnets välmående. Inte bara den som råkar ha barnet hos sig för tillfället.
Barnets rätt till båda sina föräldrar går också över föräldrarnas eventuella ovilja att vistas i samma rum.
Det innebär i praktiken att det är fel av den ena föräldern att hålla barnet på okänd plats och hindra alla möjligheter för den andra föräldern att få kontakt med barnet.
Att båda har vårdnaden innebär också att de gemensamt ska ta beslut för barnets bästa - inte att de var och en är fria att ta vilka beslut som helst som de själva tycker är bra för stunden. Speciellt om det kränker barnets rätt till båda sina föräldrar, barnets trygghet och barnets rätt till skolgång.