• Anonym (orolig mamma)

HJÄLP

Hej
    Jag och min sons pappa gick i sär i mitten på november 2011. (sonen 1,5 år)
    efter det har det varit ett helvete.
    varför jag gick i från honom för för att jag inte längre ville leva med denna kille på grund utav hans humör.
    han har slagit sönder möbler, datorer, micror, kastar saker om kring sig, hotat, skriker, kallat mig för både det ena och det andra, även fått saker kastade på mig så man fått blåmärken.
    jag gick i från honom nu när jag märkte att min son inte längre var rädd för sin pappa när han beteede sig på detta sett.

Det har alltid varit jag som tagit hand om våran son han har väl hjälpt till ibland men jag har haft det stora ansvaret ( "han har ju jobbat") .
    jag har skött allt som har med våran son att göra hållit koll på bvc, dagis  mm 
    när sonen var liten ville han aldrig vara hon sin far eftersom han aldrig var hemma eller matade honom eller bytte blöja.

nu när vi gått i sär har jag tagit i kontakt med familjerätten om att jag och sonens pappa inte kan samarbete det minsta lilla. eller jag försöker men utan resultat.
    men jag får nu bara höra från honom att jag inte det minsta lilla tänker på våran son och hur dålig mamma jag är eftersom jag INTE vill ha honom delad varannan vecka än, just nu har han sonen från mån-tors (3) jag har honom tors-mån (4) och det tycker han är orättvist (jag tycker inte det är orättvis mot våran son som iaf varit utan honom i stort sätt i hela sitt 1,5 åriga liv).  han vill ha 7 dagars så det blir rättvist Men det är ju inte rättvist mot vår son!

HUR ska jag få honom att förstå detta. han vägrar lyssna på familjerätten med.
    och jag är hela tiden orolig att han ska få sina utbrott på vår son när han har honom.

han vägrar även att ändra adressen till dit jag bor. så sonen står nu skriven på en adress där de inte ens bor när han är hos sin far.

Någon som varit i samma sits och har tips eller någon som bara har några bra ideer var i hundan jag ska göra!

finns mkt mer som gör att jag det gör ont i mig att lämna i från mig sonen varje måndag.  

• Svar på tråden HJÄLP
  • Anonym

Adressändring kan du göra själv - dock startar skatteverket en boendeutredning där barnet har sin största del av dygnsvila.

Det är inte någon lätt sits du har hamnat i och det är kämpigt men du ska se att du klarar dig igenom det!

• Anonym

Förstår din oro. Vad får du för råd från familjerätten? Vad säger de om hans våldsamma beteende? Om det är OK att han har barnet 3 av 7 dagar så kanske det lika väl är OK att han har barnet varannan vecka 3 och varannan vecka 4 dagar, vilket ju skulle tillfredställa hans krav på rättvisa. Men utifrån din beskrivning av hans beteende så låter det ju tveksamt att han bör vara ensam med barnet över huvud taget. Det är ju barnets bästa och inte en föräldrarnas rättigheter som är avgörande.

Lycka till! 

• Anonym

Familjerätten kommer INTE att förorda 7 dagar i sträck vid 1,5års ålder. De kommer att rekommendera kortare byten, det gör de även för 3-4 åringar. Jag tycker du ska stå på dig här och eventuellt inte lämna ut honom alls (kanske lite drastiskt men han är ju jätteliten och anknytningsprocess osv håller ju på för fullt.... ).

Hans våldsamma beteende är verkligen inte till hans fördel som boendeförälder. Mitt råd är att du kontaktar kvinnojouren. Du har blivit utsatt för psykiskt och fysiskt våld tillsammans med denne man och han kommer nog att försöka fortsätta trycka ner dig via sonen. Sök stöd på kvinnojour, det är kanonbra.
    Lycka till.

• Anonym

Trotts  MITT EX FLYTTAt 4 MIL FRÅN MEJ ..PENDLAT FRAM TBX MELLAN SITT EX OCH BOTT HOS FÖRÄLDRAR 4-5 gånger under 2 år nu ihop igen ..

åkt dit för grovt  rattfyleri.. 

går på spyk äter antidepresivt och lugnande

går och äter antabuss     ..

försökt ta sitt liv flertal gånger och nu senast med vårat barn och hade 2,26  prommille då hon ringde psyk o sa hon skulle ta livet av sej..

hennes papper från tingsrätten 22 sidor står om allt detta och hon slapp fängelse men är behov av vård för psykiska besvär och alkoholproblem ...    

nu 2 månader efter mte fam rätten och dom ansåg att varanan helg för modern måste  ö kas på för nu mår hon bra och har inga alkoholproblem eller psykiska  ,och 5 gången gillt flyttat tbx till någon hon sagt på socmöten och till mej att hon inte vill leva med eller bo så långt bort men endå väljer det ..

finns mer som hänt men hur dömmer fam rätten igentligen? tar dom på sej ansvaret om något händer vårt barn? e ju lixom barnet får va me och exprementeras med,,helt jävla absurt

hade det handlat om en kille hade det blive blankt nej till mer umgånge  .....får gå till tidningen med det här    

• Anonym (mmm)

ja här finns fler fall där mamman kört i fyllan med barn i bilen, försökt ta sitt liv, är våldsam och hotfull mot omgivningen etc men där soc står helt frågande till varför umgänget ens bör diskuteras...
    kanske det är gemensam policy för soc i Sverige att inte bry sig om sådant?

• Anonym (mmm)

Ja, vems är ansvaret egentligen? Det är förstås föräldrarnas men om myndigheter inte ställer sig bakom den oroliga föräldern och ser till barnets bästa utan låter en sjuk missbrukande människa fortsätta vara med sitt barn oavsett vad som händer och oavsett att de VET vad som händer..?

Vad ska man göra egentligen? Rymma utomlands och bli lyst? Eller vad?

• Maja02
    Anonym (mmm) skrev 2012-01-23 11:20:05 följande:
    ja här finns fler fall där mamman kört i fyllan med barn i bilen, försökt ta sitt liv, är våldsam och hotfull mot omgivningen etc men där soc står helt frågande till varför umgänget ens bör diskuteras...
    kanske det är gemensam policy för soc i Sverige att inte bry sig om sådant?

Tror du blandar ihop soc och Tingsrätt, eller? Familjerätten är en del av soc, de har ingen beslutsmakt utan har som uppdrag att medla mellan föräldrar så att de om möjligt ska komma till en frivillig överenskommelse, dessutom är det de som gör utredningar om vårdnad, boende och umgänge när Tingsrätten begär det, men det är Tingsrätten som beslutar. Om en orolig förälder tycker den får för lite stöd av soc får man skaffa advokat och stämma till Tingsrätten. Tar de (TR) knäppa beslut (vilket de säkert gör ibland) så är ju inte det det samma som att soc inte bryr sig. Jag har mycket god erfarenhet från soc som stöttat och brytt sig bla om mitt ex missbruk, vilket Tingsrätten inte tycks bry sig om (han har ju inte varit på behandlingshem och nekar till allt utom enstaka tillfällen, så då behövs det inte bevisas någon drogfrihet trots min vetskap om ett missbruk...)
  • Anonym

familjerätten och soc verkar ju som vanligt se till stackars lilla mamma   självklart ska hon ha sin dotter lika mycket fast hon  förskt ta sitt liv 4 gånger under 5 år altid haft en prommille gräns över 2,0 när hon kört bil haft sitt barn själv  ..

finns papper på att hon har grova psykiska problem  och alkoholproblem separerat 4 gånger på beloppet av 2 år

åkt dit grovt rattfylleri  så äter nu antabuss o går på samtal ,även antideppresivt och lugnande samt psykolog sen möten på psyk,och står där att hon ska ej vistas själv på grund av detta..  

dagis påpekat att barnet blivit så förändrat nu senaste månaderna ,och att hon sagt själv att senaste månaderna har barnet ej vilat bli hämtad av mamman    utan skrikit o klängt  fast i pappan...

själklart så ska hon ha sitt barn  MEN DÅ SKA MAN VEL MÅ BRA ? KUNNA SKÖTA SITT EGET LIV ?

OCH EFTER EN MÅNAD DÅ HON SKULLE TA SITT LIV . HADE HON 2,30 PROMILLE DÅ HON RINGT PSYKAKUTEN ENSAM MED SITT BARN      BERÄTTAT HON DRUCKIT 5 DAGAR . SÅ TYCKER FAMILJERÄTTEN JA NU HAR DU BARA VARANAN HELG EN MÅNAD SEN BÖRJAR VI PÅ VARANANVECKA IGEN ...DÅ LIGGER VEL ANSVARET PÅ HANDLÄGGAREN NU OM NÅGOT HÄNDER ?!?!? VILKET JÄKLA FOLK ÄR VEL FR DET ÄR KVINNOR SOM HANDLÄGGER

• h8him
    Anonym skrev 2012-01-24 22:07:05 följande:
    familjerätten och soc verkar ju som vanligt se till stackars lilla mamma   självklart ska hon ha sin dotter lika mycket fast hon  förskt ta sitt liv 4 gånger under 5 år altid haft en prommille gräns över 2,0 när hon kört bil haft sitt barn själv  ..

finns papper på att hon har grova psykiska problem  och alkoholproblem separerat 4 gånger på beloppet av 2 år

åkt dit grovt rattfylleri  så äter nu antabuss o går på samtal ,även antideppresivt och lugnande samt psykolog sen möten på psyk,och står där att hon ska ej vistas själv på grund av detta..  

dagis påpekat att barnet blivit så förändrat nu senaste månaderna ,och att hon sagt själv att senaste månaderna har barnet ej vilat bli hämtad av mamman    utan skrikit o klängt  fast i pappan...

själklart så ska hon ha sitt barn  MEN DÅ SKA MAN VEL MÅ BRA ? KUNNA SKÖTA SITT EGET LIV ?

OCH EFTER EN MÅNAD DÅ HON SKULLE TA SITT LIV . HADE HON 2,30 PROMILLE DÅ HON RINGT PSYKAKUTEN ENSAM MED SITT BARN      BERÄTTAT HON DRUCKIT 5 DAGAR . SÅ TYCKER FAMILJERÄTTEN JA NU HAR DU BARA VARANAN HELG EN MÅNAD SEN BÖRJAR VI PÅ VARANANVECKA IGEN ...DÅ LIGGER VEL ANSVARET PÅ HANDLÄGGAREN NU OM NÅGOT HÄNDER ?!?!? VILKET JÄKLA FOLK ÄR VEL FR DET ÄR KVINNOR SOM HANDLÄGGER
    Men varför i hela fridens namn lämnade pappan ut barnet till en olämplig mamma?
  • Anonym

familjärätten bestämer att nu ska det vara så ,pratat med 3 advokater och ingen tar ärendet

så vad gör man litar på att inget händer igen ?!?!?har ju delad så jag kan ju ej neka ??

• Anonym (mmm)

Okej. Jag hade INTE släppt barnet dit. Jag vet av egen erfarenhet att det är ett högt spel om du håller barnet från mamman. Men försök att istället se till att de får träffas kortare stunder och dokumetera dessa tillfällen. Kanske det skulle ses som en förmildrande omständighet ifall mamman stämmer dig.

Till annat inlägg svarar jag att jag alls icke blandar samman TR och FR samt soc familjeenhet.

• Anonym

pratat med advokat

hon förstod ej vad soc och fam rätten styr med tyckte det lät vansinigt...
    och att jag ska neka mamma träffa barnet nu under tiden ,och att tingsrätten kan ifråga sätt mej att jag lämnar barnet dit ..

själklart har mamman bra hand om dottern  inte det .men rätt   var det är så händer något nytt

mamman måste ordna sitt eget liv nu först inte ljuga om allt och för alla  hela tiden när det gång efter gån är tbx på ruta ett ... så nu skickas in om ensam vårdnad  så får hon söka umgängesrätt och suksesivt ökar på umgänget ..

tack o hej   

• Anonym (orolig mamma)

Tack till er som svarat.. 
    har inte blivit något bättre och kom bara i väg en gång till familjerätten. han är alltid "upptagen" när vi får nytt datum för möte!

och familjerätten vill att barnet ska vara lika mkt hos varje förälder och de har föreslagit 7 dagars hos varje förälder .. vilket jag inte tycker är någon bra ide men det tycker mitt ex.

jag går på Stödcentrum som det heter. de har hand om "våld i närarelation" så jag får lite hjälp där att få styrka. men inte så mkt annat.

familjerätten har inte hjälpt ett dugg. del för att han vägrar gå dit och för den vi kom till var så tafatt så det var inte klokt! bara satt det är titta och sa "mm, ja, mm och hur vill ni göra då?" typ..
    så nej jag får kämpa på egenhand.

men tack så mkt i alla fall!:) 

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2012-01-22 22:13:33 följande:
    Adressändring kan du göra själv - dock startar skatteverket en boendeutredning där barnet har sin största del av dygnsvila.

Det är inte någon lätt sits du har hamnat i och det är kämpigt men du ska se att du klarar dig igenom det!

jag har testat detta och de tyckte inte det var något konstigt då pappan står på samma adress.. 
    även om de inte bor på adressen. och sonen är mer hos mig.
    så det var onödigt arbete.. 
Svar på tråden HJÄLP