HJÄLP
Anonym (mmm) skrev 2012-01-23 11:20:05 följande:
ja här finns fler fall där mamman kört i fyllan med barn i bilen, försökt ta sitt liv, är våldsam och hotfull mot omgivningen etc men där soc står helt frågande till varför umgänget ens bör diskuteras...kanske det är gemensam policy för soc i Sverige att inte bry sig om sådant?
Tror du blandar ihop soc och Tingsrätt, eller? Familjerätten är en del av soc, de har ingen beslutsmakt utan har som uppdrag att medla mellan föräldrar så att de om möjligt ska komma till en frivillig överenskommelse, dessutom är det de som gör utredningar om vårdnad, boende och umgänge när Tingsrätten begär det, men det är Tingsrätten som beslutar. Om en orolig förälder tycker den får för lite stöd av soc får man skaffa advokat och stämma till Tingsrätten. Tar de (TR) knäppa beslut (vilket de säkert gör ibland) så är ju inte det det samma som att soc inte bryr sig. Jag har mycket god erfarenhet från soc som stöttat och brytt sig bla om mitt ex missbruk, vilket Tingsrätten inte tycks bry sig om (han har ju inte varit på behandlingshem och nekar till allt utom enstaka tillfällen, så då behövs det inte bevisas någon drogfrihet trots min vetskap om ett missbruk...)