• Anonym

Kan jag sluta tvärt med Lamotrigin??

Jag ska trappa ner på lamotrigin pga biverkningar. gick ner på 50 mg för 3 dagar sen och jag har fruktansvärd migrän ( vilket jag har haft i några veckor) Och jag undrar om det är lite riskabelt att sluta helt nu? 

Det står i Fass att man kan sluta tvärt men vill inte riskera att må jättedåligt.

Erfarenhet någon?  

• Svar på tråden Kan jag sluta tvärt med Lamotrigin??
  • Smalinka

Den är ju farlig att höja för snabbt. Jag fick sluta tvärt för jag fick allergi chock. Ring till sjukvårdsupplysningen.

• Anonym

Vilken dos låg du på när du fick sluta? och fick du några utsättningssymtom?

• Smalinka

Jag kommer faktiskt inte ihåg jag hade precis kommit upp i fulldos iallafall, hade ju inte haft den mer än dom veckor det tar att komma upp i fulldos, så jag fick inga utsättningsymtom.

• Anova

Jag fick trappa ner väldigt snabbt och sätta ut Lamotrigin eftersom de gav mig migrän. Från 75 till 0 gick på mindre än en vecka. Självklart var detta rekomendation från läkare. Samtidigt som jag trappade ner på Lamotrigin trappade jag upp Seroquel som också fungerar som stämningsstabilisernade (vilket jag åt lamotrigin för).

• Inferium

Jag äter Lamotrigin 500 mg per dag. Min läkare och jag pratade om nedtrappning och byte av medicin, han sa att jag inte får trappa ned för fort. Det skulle ta mig ca 6 veckor att trappa ner. Men fråga din läkare hur snabbt du kan trappa ner. 
    När jag trappade ner på min lamotrigin förra gången fick jag också migrän så jag fick trappa ner 25 mg var tredje dag, det fungerade för mig.  

• Anonym

Tack för era svar! 
    Jag har inte tagit något på 3-4 dagar och min huvudvärk är nästan borta.  lite illamående kvar men det är inget jämfört med hur det var innan. Kliandet har avtagit en del och jag har inte lika mycket sårskorpor i hårbotten och fingrarna ser bättre ut.

Jag har fått röda prickar på skulderbladen som jag inte känner igen men dom borde väl försvinna snart antar jag?? 

• Trialanderror

Hum... Alltså det min läkare sa när jag började med Lamotrigin var att får jag utslag eller sår så ska jag direkt ta kontakt med läkare och det står även i Fass att vid utslag så måste man kontakta läkare.

Själv lyckades jag med bedriften att öka dosen försnabbt vilket resulterade i svullna körtlar och enorm smärta som följd. Det var inte mitt smartaste misstag.
    Men även där när jag pratade med min läkare så var det första han frågade om jag fått utslag också.

• Inferium
    Anonym skrev 2012-01-24 11:53:34 följande:
    Jag har fått röda prickar på skulderbladen som jag inte känner igen men dom borde väl försvinna snart antar jag?? 
    Dom röda prickarna borde försvinna men om dom inte är borta inom 5 dagar borde du kolla upp det. 
    Skönt att du blivit av med huvudvärken! Hoppas allt går bra och att du slipper fler biverkningar :)
  • Anonym (orolig)

jag  äter 200 mg morgon  o kväll  o jag får mina and fall  en då får såna frånvaro ataker o jag skäner att dåm blir allt kraftigare o svårare o komma ur and falet nån såm har samma  problem såm jag  o har några tips på vad man kan göra     har svårt o skriva har dyseleksi hoppas ni kan läsa det jag skriver

• Anonym

Jag åt 200mg men slutade rakt av när jag blev gravid. Inga biverkningar alls av det.

• Anonym
    Inferium skrev 2012-01-23 19:35:51 följande:
    Jag äter Lamotrigin 500 mg per dag. Min läkare och jag pratade om nedtrappning och byte av medicin, han sa att jag inte får trappa ned för fort. Det skulle ta mig ca 6 veckor att trappa ner. Men fråga din läkare hur snabbt du kan trappa ner. 
    När jag trappade ner på min lamotrigin förra gången fick jag också migrän så jag fick trappa ner 25 mg var tredje dag, det fungerade för mig.  
    hej  jag vill oxså trappa ner  o byta tabläter skäner att dåm hjälper mej inte o att dåm gör att jag får störe andfal o jag har hatf  flera bivärknigar   jag med 
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-02-25 15:31:28 följande:
    Jag åt 200mg men slutade rakt av när jag blev gravid. Inga biverkningar alls av det.
    ok vad glad jag blir att det fungerar för dej  inte nu med att jag har ep så har man adhd med o det gör saken inte bättre har inte fått nån behandlig för det häller men jag ska prata med min läkare på mån så dom får hjälpa mej med det för det börjar bli hjätte jobbigt nu
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-02-25 15:41:26 följande:
    ok vad glad jag blir att det fungerar för dej  inte nu med att jag har ep så har man adhd med o det gör saken inte bättre har inte fått nån behandlig för det häller men jag ska prata med min läkare på mån så dom får hjälpa mej med det för det börjar bli hjätte jobbigt nu
    Äter man lamotrigin pga EP så ska man nog vara väldigt försiktig med att sluta tvärt, det kan ju trigga anfall. Är man bipolär så kan det säkert trigga ens psykiska mående också, men jag har aldrig haft problem med det. Har slutat tvärt med vanliga SSRI också.
  • Anonym (orolig)

jag skulle vilja ha retalina om dom skulle kunna hjälpa mej   om att jag skulle bli lungnare  då skulle kanse det inte triga i gån ep tror jag

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-02-25 15:49:17 följande:
    jag skulle vilja ha retalina om dom skulle kunna hjälpa mej   om att jag skulle bli lungnare  då skulle kanse det inte triga i gån ep tror jag
    Man ska vara försiktig med ritalin om man har EP, medicinen kan trigga anfall tyvärr. Strattera kanske hade fungerat för din adhd?
  • Anonym (orolig)

ok tack för tipset  vet du hur dåm fungerar  o om dåm är bra har du ättit dåm sj eller

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-02-25 15:55:08 följande:
    ok tack för tipset  vet du hur dåm fungerar  o om dåm är bra har du ättit dåm sj eller
    Nej jag har inte adhd så har inte provat. Men de används till de som har diagnosen eftersom de ökar koncentrationsförmågan bland annat. Det är inte en narkotikaklassad medicin så den används också som 1a hans alternativ till missbrukare eller personer som av andra anledningar inte bör ta amfetaminderivat (som ritalin och concerta). Men man vet aldrig hur det fungerar förrän man själv provat.
  • Anonym (orolig)

det är sant  har faktist proat mej fram  o det har faktis hjälpt mej fick inte andfal på 3 til 5 vekor utan ett enda adfal dumt att göra det  men vad gör man  skäms  såm fan att har gort det  men jag ser det såm medisin inte såm en dråg   menas andra  ser det såm att man är  en knarkare

Svar på tråden Kan jag sluta tvärt med Lamotrigin??