• Anonym (Orolig tjej)

Herpes utan att veta?

Har blivit jättenojig att jag har herpes utan att veta om det. 
    Kan man bära på herpes i underlivet utan att veta om det?
    Eller skulle det ha visat sig vid det här laget om jag fått det av ngn jag vart med. Senaste personen jag var med, var 2 mån sen.
    Är det värt att gå och ta ett blodprov för att se om man bär på antikroppar för viruset för att lugna en? Eller är det en risk att trigga upp sin orolighet.

På de flesta sidorna på nätet står det att det brukar visa sig inom 1 mån från själva smittotillfället tills man får sitt första utbrott. Men stämmer verkligen detta?

Ngn som är väldigt påläst & kan det här med genital herpes?
    Hoppas verkligen någon kan lugna ner mig lite.

• Svar på tråden Herpes utan att veta?
  • Philippa

Jag kan garantera att du definitivt märker om du får det.... det är en enorm smärta....

• Anonym (Herpes)

1 månad från smittotillfället låter konstigt. Jag levde ihop med min exman i 13 år, fick herpes av honom (troligtvis) då han hade utbrott lite då och då. Det tog 11 år innan jag fick något första utbrott, vet såklart inte exakt när jag blev smittad.

Är du orolig så gå och testa, men har du inga besvär så ser jag inte poängen med det. Du kan bara behandla ett pågående utbrott, viruset har du oavsett. Och ett utbrott märker du, första gången jag fick utbrott trodde läkaren att jag fått bältros, det var oerhört smärtsamt och tog flera veckor innan det gav med sig. Numera äter jag tabletter när jag misstänker ett utbrott.
    Inte för att skrämmas, men kondylom är minst lika vanligt som herpes, det visar sig inte på något blodprov och du kan smittas trots att du inte har några synliga vårtor.

Det enda du kan göra är väl att tänka på att skydda dig, att gå och oroa sig är ju ingen idé, eller har du grund för din oro? Har någon av dina partners haft herpes och att det är därför du oroar dig?

• Anonym

Du kan ha det utan att veta, väldigt många bär på viruset utan att ha besvär.
    Det man ska tänka på är om man skulle få ett utbrott av blåsor då man ska föda.

Men annars så är herpes vanligt, men så fruktansvärt tabubelagt.(skamligt)

Undrar hur många som smittar genom mun till nedre och tvärsom. 

• Anonym (Orolig tjej)

Åå vad orolig jag vart nu då. 
    Att man kan ha det i flera år utan att få utbrott.
    Vet faktiskt inte om jag vågar ja blodprov. Är ganska ung och redan haft en hel del sexpartners. (92a & 22 ist)
    Det ökar ju risken att jag herpes elr kondylom vilandes.
    Vet också att en jag vart med haft kondylom för x antal års sen, Men är mer rädd för herpes. ;-(
    Dumma könssjukdommar 

• Anonym (Herpes)

Som sagt, varför oroa sig för något du inte ens vet om du har? Du får väl tänka dig för i framtiden helt enkelt, det som är gjort är gjort och kan inte ändras på.

Och, har du nåt så får du ta itu med det då. Jag har som sagt var herpes som inte blommar upp speciellt ofta längre, och när det är på gång så stoppar jag det med tabletter. Såklart måste jag berätta för mina sexpartners, inte en enda har reagerat negativt på att jag har herpes, det liksom följer med paketet och man får lära sig leva med det.

• Anonym (Orolig tjej)

OK, ja jag förstår. Hatar bara tanken med herpes att får du det, har du det förAlltid. 
    Hellre få ngt som man kan bota.
    Vår se om jag vågar göra ett blodprov för detta elr inte.  

• Anonym (Herpes)

Då tycker jag kondylom ör värre, där kan man ju ha utbrott i flera år innan det går över. Herpesutbrotten varar nån vecka, och dessutom finns tabletter som förhindrar och lindrar utbrott. Kondylom har du också för alltid och det kan oxå komma tillbaka. Sjukdomar är aldrig kul, detenda du kan göra är ju att tänka dig för en extra gång innan du har oskyddat sex.

• Anonym (Orolig tjej)

Kondylom har man oftast inte föralltid. Det är gammal info. 
    Viruset brukar ej gå att spåra i kroppen efter ett par år.

Herpes 4ever. 

Jag hade ingen aning om att dessa 2 könisar var så utbredda som de var innan. Sen han berättade har jag fått så mycket mer kunskap om detta, och kommer skydda mig i framtiden. Hade önskat jag gjorde det med han som hade ngt. Men än så länge har jag inte fått ngt. Är väl medveten om att det kan komma långt efter smittotillfälle, men vanligaste är det 2-3 mån.  

• Anonym (Orolig tjej)

ÅÅå Hoppas verkl ngt kan svara bra på det här.
    Killen jag dejtar får hunherpes en gång varje år & han har ju vart nere på mig antal ggr. 
    Han har inte haft ngt munsår när han gjort det, synligt. Men smittar det endå?
    Snälla säg att ni har ett bra svar på det här.

Igår var han alldeles torr om läppen och df jag frågade om han haft munsår & Ja var ju tyvärr svaret. 

Som sagt hoppas ni där ute vet hur det smittar. ;-( 

• Anonym
    Anonym (Orolig tjej) skrev 2012-01-23 09:24:00 följande:
    ÅÅå Hoppas verkl ngt kan svara bra på det här.
    Killen jag dejtar får hunherpes en gång varje år & han har ju vart nere på mig antal ggr. 
    Han har inte haft ngt munsår när han gjort det, synligt. Men smittar det endå?
    Snälla säg att ni har ett bra svar på det här.

Igår var han alldeles torr om läppen och df jag frågade om han haft munsår & Ja var ju tyvärr svaret. 

Som sagt hoppas ni där ute vet hur det smittar. ;-( 

det smittar, men bara då man har blåsor
Svar på tråden Herpes utan att veta?