Inlägg från: kiwi81 |Visa alla inlägg
  • kiwi81

våga skaffa ett syskon efter att ha fått ett prematurbarn?

Äldsta sonen föddes i v 31+3, utan att man hittade någon orsak (ingen GBS eller ngt annat, men man såg att livmodertappen började mogna och förkortas i v 26).

Under nästa graviditet följdes jag noga på spec.MVC med mätning av livmodertappen. Den började mogna och förkortas spontant i v.27 och jag blev då sjukskriven och fick börja äta bricanyl mot sammandragningarna. Sonen föddes i v 38+1 genom igångsättning pga misstänkt vattenavgång utan värkar.

Tredje graviditeten hade jag liksom de 2 tidigare mycket sammandragningar och denna gång blev jag sjukskriven redan i v 23 innan tappen blev påverkad. Följdes noga på spec.MVC, men tappen förkortades aldrig, utan blev i stället längre efter ett par veckors sjukskrivning. Dottern föddes i v.40+1, efter både hinnsvepning och färdknäpp!

Så visst, har du goda chanser att bli fullgången denna gång! Särskilt som de vet varför din son föddes för tidigt. Du kommer nog få lämna odlingar ofta och kanske behöva äta antibiotika för att hålla GBSen borta, men då har du även goda chanser att gå hela vägen!  

• kiwi81

Min första son föddes i v31+3 efter spontan vattenavgång i v 30+6. Man odlade, men fann aldrig någon orsak till varför han kom tidigt. När jag blev gravid med sonen gjordes täta kontroller och mätningar med vaginala ultraljud av livmodertappen. Jämfört med grav nr 1 kände jag att man tog mig på fullt allvar och risken för ny prematurförlossning. Jag kände mig oerhört bra omhändertagen på spec.mvc. Jag blev sjukskriven i v 26 när livmodertappen började förkortas och han föddes i v 38+1. Nr 3 blev jag sjukskriven i v 23 med, men hon dröjde länge. Dottern föddes först i v 40+1 och då kände jag mig rejält överbunden vill jag lova! Barnen har sådan glädje av varandra och leker så bra ihop! Att ge sonen syskon är det bästa vi gjort! I ditt fall vet man orsaken till varför du födde för tidigt. De kommer säkert göra täta odlingar och följa dig noga så att du blir fullgången nästa gång! Lycka till!

Svar på tråden våga skaffa ett syskon efter att ha fått ett prematurbarn?