• oOMayaOo

Sparkonto med hög ränta?

Jag letar efter ett sparkonto med största möjliga räntan. Några tips?

• Svar på tråden Sparkonto med hög ränta?
  • Drake
    oOMayaOo skrev 2012-01-22 18:16:03 följande:
    Jag kollade på Compricer och hittade Fundior, www.fundior.se/, men jag har aldrig hört talas om den förr. De skriver att de har över 7 % i sparränta.
    Tänk på att kolla om de har bankgaranti. Jag tror inte de har det faktiskt. Då kan alla dina pengar försvinna om de går i konkurs. Volvo Finans och Blue step har bra räntor och bankgaranti.
  • oOMayaOo
    Drake skrev 2012-01-22 18:51:05 följande:
    Tänk på att kolla om de har bankgaranti. Jag tror inte de har det faktiskt. Då kan alla dina pengar försvinna om de går i konkurs. Volvo Finans och Blue step har bra räntor och bankgaranti.
    De har ingen garanti  : /

Jag såg att Blue Step har bra sparränta om man låser pengarna i några år och Volvo Finans för obundet.

• Karisma

Jag har fasträntekonto hos swedbank, räntan ligger runt 2.90% beroende på hur länge man binder summan man satt in. De rekommenderar max 6mån. Sen har jag åxå framtidskonto och där binder man inte pengarna men man måste börja med att sätta in 50 000:- för att få öppna det kontot, på detta konto kan man sätta in pengar när man vill. Efter man öppnat kontot så kan man välja att ha hur mkt man vill ha där, kan vara under 50 000. Räntan där ligger runt 2.1%. Annars vet jag inte av nga sparkonton som ger hyfsad ränta.

/K

• Fattiglappen

Jag skrev nyligen ett inlägg om detta i bloggen. Den bästa räntan du kan få som du har fria uttag och insättningsgaranti är runt 3.20%

Nordax Finans (vilka jag inte rekomenderar) erbjuder en ränta på ca 3,5% men då har du bara ett uttag per år, efter det så tar det procent på dina uttag.

Kolla i min blogg så får du lite mer tips. 

• Joual

Jag har mitt långsiktiga sparande på ett 3-månaderskonto hos Länsförsäkringar. Där är räntan 3,15% just nu. Binder du pengarna för ännu längre perioder blir räntan ännu högre. Jag har valt att inte göra det eftersom jag eventuellt kommer att köpa en lägenhet under året, och då behöver pengarna. Men jag tycker att 3,15 är bra för ett vanligt sparkonto. 

• skorpionen80

Kika på Hoist och Sevenday.

• FRAXA91

Jag rekommenderar Nordax Finans med 3,55%, omfattas även av Insättningsgarantin. Däremot att tänka på i dagens EU-kris är att om Euron krashar så gäller inte insättningsgarantin för någon, eftersom summan som försäkras motsvarar 100.000 Euro. När Euro står på noll motsvarar det nada.

Svar på tråden Sparkonto med hög ränta?