• Fru Gustavsson

Timvikarie och aktivitetsstöd. Var går egentligen gränsen?

Jag har varit timanställd i min kommun i sex år. Och innan ni säger att jag då för länge sedan borde fått en fast tjänst kan jag tillägga att jag under den tiden ("tyvärr") varit mammaledig, studerat (usk, något jag ångrar bittert) samt under tre månader haft ett riktigt vik på annat håll.. så jag har väl antagligen halkat ner för LAS- stegen...
    Så med det sagt.. Har gått över från a- kassa till FK:s aktivitetsstöd, och det verkar onekligen bättre och mer rättvist mot arbetslösa, och särskilt "såna som mig", dvs ensamstående föräldrar.
    So far so good, men nu sitter jag här och blir osäker på vilka regler som gäller, är det som med a- kassa att jag har rätt att tacka nej till timmar om lönen för dagen understiger 90% av ersättningen för den dagen eller hur fungerar det med aktivitetsstöd.
    De ringde nämligen från jobbet tidigare idag och behövde in mig på x ntal timmar imorgon, jag sa nej, eftersom lönen skulle bli lägre än ersättningen. Kort därefter får jag ett samtal direkt från chefen där han ifrågasätter att jag har mage att tacka nej till jobb. Så, jag kände mig naturligtvis tvingad att ta timmarna. Vill verkligen inte hamna i klammer med rättvisan och jag är beroende av min timanställning om vi ska kunna leva vettigt...
    Jag börjar känna mer och mer att timmisar har noll rättigheter.. Det är absolut inte det att jag hellre lyfter ersättning än arbetar, men har man inga rättigheter?
    På min arbetsplats är det inte ovanligt att de ringer 6:55 på morgonen och behöver in mig till kl 07. Har jag då skyldighet att genast kasta mig iväg för att inte bryta mot nån regel eller lag? Händer även ofta att det fattas folk till eftermiddagspassen och jag får stanna kvar trots att jag skulle slutat t. ex 15:30. Självklart utan nån extra ersättning.
    Mina frågor rör alltså var gränsen går för hur och när de behöver ha in mig. Ska man sitta jour hemma veckorna runt för att vara beredd att kasta sig iväg på jobb när som helst? På så vis finns ingen möjlighet att någonsin planera in något i mitt liv.
    Säg att jag inte hört något om timmar på torsdagen och på torsdag kväll planerar in t. ex att åka till vänner på fredagen, och att jobbet sedan ringer fredag morgon och behöver mig. Hur göra då? Fylla i på aktivitetsstödet att jag varit förhindrad den dagen? Och därmed förlora inkomst? Låter på ett sätt vettigt, men å andra sidan, då har man ju återigen inte stora möjligheter att planera saker med sitt barn eller sina vänner..
    De veckor jag har vår son har jag inte nån möjlighet att jobba kvällar. Hur blir det när jag tackar nej om de ringer då? Med tanke på att personalen går via chefen (nytt från idag, uppenbarligen ) så är jag orolig att det ska straffa sig för mig om jag inte kan jobba så fort de ringer efter mig...

Ja lite rörigt blev detta men jag hoppas ni förstår lite vad jag far efter.. det börjar tära psykiskt och fysiskt att sitta på spänn och veta att de kan ringa vilken minut som helst.

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Svar på tråden Timvikarie och aktivitetsstöd. Var går egentligen gränsen?
  • Nica 1

Men du får ju inte tacka nej till timmar även om du förlorar på det sa fk till mig när jag hade aktivitetsstöd. Ringer de ska du på snabbast sätt ta dig till jobbet sa af var man förhindrad att ta jobb en dag skulle det meddelas till af dagen innan och ansåg de att man inte hade giltigt skäl till förhindring så godkändes det inte då iallafall. Lycka till

• Fru Gustavsson

Men säg att det blir turer på tre timmar (jodå såna har vi...), får jag åtminstone stämpla upp det till heltid för den dagen?? I annat fall är det ju helt åt skogen galet, om jag måste jobba tre timmar och få ihop 360 spänn och sen INTE få stämpla upp resten?
    och ff frågar jag efter ett svar på med hur kort varsel man ska behöva bli inringd. Även om jag är timmis har jag ett liv . Jag vill som jag sa inget hellre än att jobba och tjäna pengar, men för att orka ställa upp, oftast jobbar jag mer än de ordinarie OCH med jäkligt kort varsel, måste även jag ha rätt att vila lite.

Efter sex år i beredskap sliter det. Hur arbetsvillig jag än är. Konstigt nog, vi är människor vi med... bara med lite färre rättigheter.

• Nica 1

Men det är väl inte mitt fel har jag sagt nåt eller? Jag svara på det jag kunde men det var tydligen fel för det gav dig tydligen rätt att hugga på mig. Tack så mycket

• Fru Gustavsson

Var såklart inte riktat mot dig, jag är så otroligt frustrerad över att det ingenstans går att hitta några svar på om man har skyldighet att verkligen slänga sig iväg till jobbet så fort de ringer.. jag har ju en liten son, det går inte att bara kasta iväg honom för att folk på min arbetsplats blir plötsligt sjuka i tid och otid.. varför skulle jag hugga på dig? det är arbetsgivaren som gör mig besviken, i viss mån kollegor med som tydligen tycker att det är befogat att skvallra för chefen... jag ska kontakta min AF och se om de kan svara på funderingarna så jag klart och tydligt får svart på vitt vad som gäller...

• roffe

Men hur mkt får du i aktivitetsstöd egentligen? Jag får 177kr/dag. Så om jag jobbar 2 timmar den dagen så har jag tjänat lika mycket som genom att gå hemma. Hade ingen aning att man kunde få 360kr? Eller attar jag helt fel nu?
    Hur får man isf rätt till mer än 177kr/dag? Hade jag fått mer hade jag ju sluppit soc t ex. 

• Nica 1

Det räknas på vad du tjänat innan när du jobbat. Max är 690kr/dag el nåt sånt

• fiamiaria
    En Liten Blå skrev 2012-01-22 16:36:39 följande:

Men säg att det blir turer på tre timmar (jodå såna har vi...), får jag åtminstone stämpla upp det till heltid för den dagen?? I annat fall är det ju helt åt skogen galet, om jag måste jobba tre timmar och få ihop 360 spänn och sen INTE få stämpla upp resten?
    och ff frågar jag efter ett svar på med hur kort varsel man ska behöva bli inringd. Även om jag är timmis har jag ett liv . Jag vill som jag sa inget hellre än att jobba och tjäna pengar, men för att orka ställa upp, oftast jobbar jag mer än de ordinarie OCH med jäkligt kort varsel, måste även jag ha rätt att vila lite.

Efter sex år i beredskap sliter det. Hur arbetsvillig jag än är. Konstigt nog, vi är människor vi med... bara med lite färre rättigheter.

Du får INTE stämpla upp den dagen, för du går inte på a-kassa! Utan du har aktivitetsersättning från försäkringskassan. Blanda inte ihop saker & ting.

Tyvärr är det så att är man timanställd så är man ju typ på ständig jour, behöver dom folk på morgonen så har dom ju sin rätt att ringa men dom kan ju få vara beredd på att det kan ta ett tag innan man tar sig dit.
    Däremot om du planerar att åka till din väninna på fredagen & dom ringer, så kan du ju tacka nej men då måste du sätta förhindrad på rapporteringen.

Händer även ofta att det fattas folk till eftermiddagspassen och jag får stanna kvar trots att jag skulle slutat t. ex 15:30. Självklart utan nån extra ersättning.
    Får du inte betalt av arbetsgivaren för dom timmar du jobbar???
  • roffe
    Nica 1 skrev 2012-01-22 19:42:59 följande:
    Det räknas på vad du tjänat innan när du jobbat. Max är 690kr/dag el nåt sånt
    Jaha ok men det är väl säkert så att man ska ha jobbat en viss tid och ett visst antal timmar innan isf. Tråkigt för mig. Får krångla lite med att få pengar från 3 ställen varje månad haha men det fungerar ju det oxå :)  (aktivitetsstöd, lön, och soc).
  • Fru Gustavsson

Det är ju just för att jag gått över från a- kassa till fsk som jag frågar, för att inte blanda ihop reglerna? Så regeln är samma som hos a- kassan, jobbar jag två timmar en dag har jag helt förlorat ersättning för den dagen?? I a- kassan är det ju så att man har rätt att tacka nej till timmar om den lönen understiger 90% av den dagliga ersättningen eller hur det nu är... om jag numera är TVINGAD att tacka ja till allt, trots att det resulterar i förlorad ersättning skulle det kunna bli såpass att jag jobbar tvåtimmarsdagar en hel vecka med resultatet att jag får en veckolön baserat på 14 timmars jobb..? Kan väl ändå inte vara meningen?

Naturligtvis får jag betalt de timmar jag arbetar, menade att det utgår inte någon övertid för mig som timmis. Var inte alls länge sedan jag blev ivägskickad med en boende, detta trots att mitt pass var det som slutade först och de ordinarie slutade sent på dagen. Jag hade några dagar innan bestämt med exsambon att hjälpa till med flyttstäd av vårt tidigare hus, bara att glömma det. Sånt är inte heller schysst men självklart sparar kommunen in på att låta timmisarna jobba över. De får ju inget extra för det.

En annan fundering är, eftersom helgjobb inte påverkar aktivitetsstödet, hur kommer det sig att man har skyldighet att hoppa in helger på jobb ändå? Jag är en som gärna arbetar just helger eftersom det ger mer betalt, men likförbannat har jag en son som jag har varannan vecka, och han i sin tur har simskola på söndagar. Jag har ingen möjlighet att hoppa in varje helg, men så kan det stundtals bli där jag arbetar, att någon måste in för ordinarie... Och det senaste jag hört är att det ska sättas in de timmisar som stämplar i första hand.. och på arbetet är det bara en som gör det och det är jag.
    Det verkar vara stört omöjligt att få svart på vitt hur många timmar per vecka jag ska ställa upp att arbeta. Det måste ju finnas lagar och bestämmelser någonstans? En normal arbetsvecka är 40 timmar. (37 i vården, tror jag bestämt) Säg att jag blir inringt måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag och får ihop det till 42 timmar. Ff skyldig att vara tillgänglig helgen?
    Eller åt andra hållet, jobbar 5- timmarspass måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag, får ihop det till 25 timmar, dvs har ff 15 timmar för att komma upp i heltid, ska jag då alltså vara skyldig att jobba även lördag och söndag om det krisar?

Jag har aktivitetsstöd på över 600 :- i månaden eftersom mina deltidsdagar tagit slut och jag har mindre barn hemma och är ensamstående. Jag har alltså samma ersättning som jag fick från min a- kassa där jag varit medlem i över tio år.

• bobbycar

Hej!
    När du har aktivitetsstöd så kryssar du i när du arbetat. Men om du bara jobbat 3 timmar så "sparar" du de till den dagen då du jobbat upp till 8 timmar, det vill säga en hel dag. Om det är en helgdag så kryssar du i en dag du jobbat under veckan. Så under en månad kanske du kommer upp i 44 timmar totalt, då kryssar du i att du arbetat 5 dagar, och "sparar" de sista 4 timmarna till nästa gång du ska skicka in en blankett :)

• Tutilure

Jag vet inte exakt hur reglerna lyder men även timvikarie måste man sätta gränser. Jag jobbar som timvikarie (visserligen bara som en bonusinkomst eftersom jag är heltidsstudent) och jag väljer själv när jag vill och orkar jobba. 
    Känner du att du inte orkar jobba en dag så tycker jag att du ska kunna säga nej. Man är ju inte livegen bara för att man är timvikarie. 

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Cabron

Nu har jag inte läst ALLT men bra mkt. Jag har aktivitetsstöd för att jag är med i ett arbetspolitisktprogram.
    Då förklarade dom på F-Kassan att jag är "anställd" av dom mån-fre 8-17, och jag skulle bara skriva upp de timmar som jag var förhindrad under dessa timmar.
    Så för mig är det perfekt att jobba natt, då jag börjar 21-07 så jag inte förlorar så mkt från F-Kassa.
    Mitt tips är att gå in på F-kassan och prata med dom.

• Maybe
    bobbycar skrev 2012-01-23 16:30:58 följande:
    Hej!
    När du har aktivitetsstöd så kryssar du i när du arbetat. Men om du bara jobbat 3 timmar så "sparar" du de till den dagen då du jobbat upp till 8 timmar, det vill säga en hel dag. Om det är en helgdag så kryssar du i en dag du jobbat under veckan. Så under en månad kanske du kommer upp i 44 timmar totalt, då kryssar du i att du arbetat 5 dagar, och "sparar" de sista 4 timmarna till nästa gång du ska skicka in en blankett :)
  • Nica 1

Men är man timmis och ska jobba heltid så är det 45 el 50 timmar som räknas som heltid inte som när man är månadsvik/anställd.

• Maybe
    Cabron skrev 2012-01-23 16:51:58 följande:
    Nu har jag inte läst ALLT men bra mkt. Jag har aktivitetsstöd för att jag är med i ett arbetspolitisktprogram.
    Då förklarade dom på F-Kassan att jag är "anställd" av dom mån-fre 8-17, och jag skulle bara skriva upp de timmar som jag var förhindrad under dessa timmar.
    Så för mig är det perfekt att jobba natt, då jag börjar 21-07 så jag inte förlorar så mkt från F-Kassa.
    Mitt tips är att gå in på F-kassan och prata med dom.
    Så har de sagt till mig med. .
  • Majken

Enligt FK så redovisar man de timmar man arbetar må-to 08.00 - 17.00
    Jobbar man kväll typ 17-21 så behöver det inte redovisas alla, likaså när man jobbar helg! Vid nattjobb däremot så ska man redovisa sin sovtid som arbetstid!

Så ur ett ekonomiskt perspektiv så är det mest lönsamt att jobba sena kvällar och helger när man samtidigt uppbär aktivitetsstöd!

• Fru Gustavsson

tack för alla svar, snällt att så många vill hjälpa mig att reda i detta.. Har pratat med FK men hon där kunde på inget sätt hjälpa mig.. hon sa endast att mellan 8- 17 måndag till fredag är det vad jag kommit överens med min handläggare att jag ska göra, som ska göras. I mitt fall jobba och söka jobb. Vad jag gör övrig tid har de inget intresse av att veta. Typ så. Och hon sa även att "du ska ju inte jobba så du bränner ut dig, det finns ju gränser".
    Och det var skönt att höra, för här finns möjligheter att bränna ut sig om man inte passar sig.. är höög frånvaro, och om det är som jag hört, att jag ska vara den de ringer på först, ja.. då skulle jag kunna jobba precis hur mkt som helst.

Däremot min handläggare svarade på mitt mail idag, att jag mkt riktigt ska sätta jobbet före ersättning ALLTID, utom de veckor jag har min son och barnomsorgen är stängd. Så i princip menar han att jag ska ställa upp att jobba whenever de ringer på mig mina barnfria veckor. Fick inget svar på var smärtgränsen på hur många timmar går heller. Antar att detta är priset att betala för att jag har rätt till ersättning, och jag är mer än tacksam för att jag har denna rätt... säger inte annat... Men, privatliv trodde jag man hade någorlunda rätt till... mina möjligheter att planera in något annat än arbete begränsas alltså till måndagar- fredagar varannan vecka efter kl 17 samt varannan helg. Och jag får sitta och vara beredd att hoppa in på jobb vilken tid på dygnet som helst varannan vecka, oberoende av hur mycket, oberoende av om det blir varenda dag från måndag- söndag.

Ja, är så då, bara att tugga i sig Men lite lustigt känns det ändå, eftersom FK själva säger att jag går på ersättning måndag till fredag och ev. natt- och helgjobb är som "bonus" för mig.

• Fru Gustavsson

skönt ändå att man har rätt att begränsa arbetetet till de dagar dagis finns öppet de veckor man har sonen.. nåt slags mänsklighet iaf...går ju inte att sparka ut honom i en snödriva och rusa till arbetet liksom...
     och de veckor jag är barnfri ska jag tacka ja till allt jobb, förutsatt att det håller sig inom reglerna för arbetstidslagen. Japp, nu har jag på fötterna så det räcker. Och en arbetsvecka är normalt 40 timmar, punkt slut. Har pratat med facket, så nu är det ju klart och bara köra på.

• fiamiaria
    En Liten Blå skrev 2012-01-24 15:00:20 följande:
    skönt ändå att man har rätt att begränsa arbetetet till de dagar dagis finns öppet de veckor man har sonen.. nåt slags mänsklighet iaf...går ju inte att sparka ut honom i en snödriva och rusa till arbetet liksom...
     och de veckor jag är barnfri ska jag tacka ja till allt jobb, förutsatt att det håller sig inom reglerna för arbetstidslagen. Japp, nu har jag på fötterna så det räcker. Och en arbetsvecka är normalt 40 timmar, punkt slut. Har pratat med facket, så nu är det ju klart och bara köra på.
    Alltså hur gammal är sonen??
    Rätt att begränsa arbete dom veckor du har sonen?

Hur menar du där?
Svar på tråden Timvikarie och aktivitetsstöd. Var går egentligen gränsen?