• stor och liten

Hur ont gör MKP ? Era erfarenheter ?

Har tid för MKP den 31.1 och börjar bli nervös... Hur ont gör det egentligen? Jag vet att det är väldigt subjektivt men skulle vilja höra hur ni upplevde det hela. Hur gick det? Varför gjorde ni det? Jag gör det för att jag snart är 42 aar och risken för defekter inte direkt sjunker med aaldern. MKP istället för FVP gör jag för att man faar resultataten snabbare och slipper gaa och vaandas saa länge...

• Svar på tråden Hur ont gör MKP ? Era erfarenheter ?
  • vixtoria

Jag gjorde mkp eftersom jag var 39 år och ville ha ett säkert och tidigt svar.
    Det hela gick väldigt bra, barnet hade normala kromosomer och föddes friskt och mår bra!
    Själva sticket upplevde jag som en dov smärta ungefär som när man slår sig, absolut inte som en "nålstick-smärta". Det gjorde inte alls speciellt ont och smärtan försvann när läkaren drog ut nålen. Själva provtagningen gick mycket snabbt, 30 sekunder ungefär. Efteråt kändes stickstället  lite ömt i en dag ungefär.

• stor och liten

Tack för infon!! Hur förhöll du dej  dagen du gjorde testet? Maaste man ligga ner eller gäller det bara att inte flänga omkring utan ta det lite lugnt (alltsaa inte under testets utförande utan efteraat :o) ? Naagon fler som har gjort MKP?

• lotusmamma

Jag har gjort 2, min förra grav. och denna. Blev varnaf innan för hemska smärtor o sammandragningar. Jag kände INGENTING, inte nån av gångerna. Efter mitt första mkp åkte jag ensam och storhandlade , vilket jag fick skäll för på mvc sen. Efter andra åkte jag hem o tog det lugnt resten av dan. Du behöver inte vara nervös,man får bedövn.salva inför sticket, och själva provet känns inte alls. Får väl tillägga att så här var det för mig iaf. Lycka till!

• vixtoria
    stor och liten skrev 2012-01-23 18:25:01 följande:
    Tack för infon!! Hur förhöll du dej  dagen du gjorde testet? Maaste man ligga ner eller gäller det bara att inte flänga omkring utan ta det lite lugnt (alltsaa inte under testets utförande utan efteraat :o) ? Naagon fler som har gjort MKP?
    Dagen jag gjorde testet åkte jag hem och tog det lugnt, ingen hade sagt att jag måste göra det men jag ville själv göra så, jag var lite mentalt trött också, var trots allt rejält nervös innan.
    Det enda de sa var att jag inte skulle typ springa ikapp bussen eller lyfta tyngder efteråt. :)
  • flannery

jag gjorde mkp den 20/12, Har gjort fvp tidigare och tyckte att smärtan det kändes ungefär lika. Det gjorde ganska ont tyckte jag, men inte värre än att man står ut, och det var ju snabbt över. Fick positivt resultat så det känns bra!

• Love83

tyckte inte mkp gjorde särskilt ont utan mer att man vet att do gör det som känns otrevligt. Tyckte fostervattensprovet var värre då det kändes ihåligt när de stack konstig känsla

Har avbrutit en graviditet pga allvarlig kroosom avikelse därav  har jag fått gör a mkp efterföljande graviditeter för att utesluta detta.  

• stor och liten

Tack saa jättemycket för era svar och för att ni delar med er av era erfarenheter.  Tanken pa att de kör in en laaaang naal i magen känns rätt olustig, men, men a girl's gotta do what a girl's gotta do Obestämd...

• Alisa

Jag har gjort MKP två gånger och upplevde ena gången enklare än den andra. Vid första gången så gjorde det ondare när de sen tog ett blodprov från armen, och det gör ju sällan särskilt ont.    Vid andra tillfället gjorde det ondare, men jag har en moderkaka som ligger i bakvägg så läkaren var tvungen att sticka från stax under naveln och "bakom" livmodern. Det gjorde ondare. Men jag tänkte hela tiden att vi ska göra detta, vi ska göra detta. Har en ärftlig genetisk avvikelse så jag visste att vi skulle göra provet om inte då så vid ett senare tillfälle. Det var skönt när det var färdigt och är över på någon minut  
    Båda barnens resultat har varit bra  
    Vi har också föredragit MKP eftersom man kan göra det tidigare än FVP = snabbare svar.  

Svar på tråden Hur ont gör MKP ? Era erfarenheter ?