• Erik76

Min flickvän respekterar inte mina åsikter

Nu har fotbollssäsongen dragit igång och medan hon var och hämtade 8 åringen stod jag vid spisen. När hon kom hem fick vi veta att barnen och/eller föräldrarna förväntas arbeta med försäljning av bullar eller liknande alternativt betala 600 kr/termin. Hon undrade lite vad jag tyckte spontant. Jag sa att jag är inte säker men det skulle vara bra att veta något om hur de andra gjort också innan man väljer.

Då gick hon i taket. -Det har väl ingen betydelse hur de andra gör. Det är vi som väljer att betala eller jobba åt laget oavsett hur någon annan i laget gör.

?? Men jag säger inte att vi ska rätta oss helt efter det, bara att det kan vägas in och jag skulle vilja veta om det går att få reda på något om vad några andra valt.

Om inte annat är det viktigt att barnet inte sticker ut, går sin helt egen väg och kanske blir mobbad tycker jag.
    Varför ska vi jobba om resten av hela laget på 30 barn betalar in i stället? Och varför betala om alla andra väljer jobb?

Att bara få sin vilja igenom och gå med skygglappar utan att bry sig om sin omgivning tycker jag inte det är någon fördel med. Nu var det inte bara det, utan hon respekterade inte alls min vilja att kolla av det om det gick att höra med någon.

Det är väldigt olustigt att hon inte kan respektera mig och lita på mitt omdöme i andra fall också. Jag är 36 år vi har 3 barn och då måste man kunna lita på den andre och inte köra över den andres vilja när den ändå är förenlig med vad man själv anser. Jag håller nog på att bli galen dock snart om inte denna eviga kamp snart slutar.

• Svar på tråden Min flickvän respekterar inte mina åsikter
  • lageza

Jag tycker det kan finnas en idé med att kolla vad andra valt, eftersom man då kan få höra nack-/fördelar med de två alternativen som man kanske inte tänkt på själv.  Du kan ju förklara det för din sambo.

Att välja en viss sak bara för att alla andra gör det och för att inte barnet ska bli mobbat, ser jag dock som ett fullständigt imbecillt argument. 

• Erik76
    lageza skrev 2012-01-22 19:14:43 följande:
    Jag tycker det kan finnas en idé med att kolla vad andra valt, eftersom man då kan få höra nack-/fördelar med de två alternativen som man kanske inte tänkt på själv.  Du kan ju förklara det för din sambo.

Att välja en viss sak bara för att alla andra gör det och för att inte barnet ska bli mobbat, ser jag dock som ett fullständigt imbecillt argument. 
    Nu visade det sig efter 2 tim att det var ett stort missförstånd. Min tjej sa att vi skulle välja slutligt nu hur vi ska ha det och jag frågade om det var slutligt val eller bara en indikation/preliminärt val för att de ska se vem som vill vad på ett ungefär.

Jag fick ringa tränaren och nu sa han att detta bara var en omröstning och det slutliga valet gör man senare. Nu ska vi ange spontant.

När jag konfronterar min flickvän med detta säger hon att det har hon vetat hela tiden att det bara är en omröstning och det är därför vi inte ska kolla med andra hur de röstar. -Eh, ja det kan jag lätt förstå.

Men jag dubbelkollade med henne innan om det är nu vi ska välja hur vi ska ha det den här terminen och det sa hon då.

Hon bara ändrar sig, vi missförstår varandra och grälar från morgon till kväll känns det som. Gud vad jag hoppas detta får ett lyckligt slut snart för mig, henne, skolbarnen och 4 månaders babyn.
  • såärdet

låter som om ni är inne i den typiska småbarnsperioden. Orken går till det viktigaste, kanske dålig sömn osv? Då är det lätt att kommunikationen tar sig några smällar. Hoppas ni reder upp HUR ni ska prata med varann

• Erik76
    såärdet skrev 2012-01-22 19:45:49 följande:
    låter som om ni är inne i den typiska småbarnsperioden. Orken går till det viktigaste, kanske dålig sömn osv? Då är det lätt att kommunikationen tar sig några smällar. Hoppas ni reder upp HUR ni ska prata med varann
    jo så är det nog. Vi skulle behöva dra ner allt lull lull och kanske lyx i vardagen för att hinna med att leva ett liv med småbarn och dålig sömn. Ändå kör hon på som förr och när barnen lagt sig vid kl 21 på kvällen kommer de stora planeran igång.

Vi ska göra det och det, när kan vi det? vi ska köpa det och det. Jag vill ha det och det...

Vi lägger väldigt mycket tid att diskutera och ta ställning till allt från himmel och jord för att inte tala om alla inköp som vi ska göra varje månad. Här är det hela jag som bromsar och hon som vill spendera. Trots att vi har bra mycket högre inkomst nu och senaste 2 åren än hon någonsin varit i närheten av klagar hon och säger att hon hellre hade haft lite pengar som förr. problemen rullar in det ena efter det snadr och staplas på hög, suck.
  • Erik76
    lageza skrev 2012-01-22 19:14:43 följande:

det var inte att välja som alla andra jag tänkte.

Det jag INTE vill är att vi väljer som ENDA barn ett udda alternativ. Tex om alla betalar så väljer vi 1 av 30 familjer att jobba ihop med att sälja bullar, ölkorv eller något annat i klubbens namn och redovisa det till klubben.

I ett sånt läge kan jag mycket väl tänka mig att ta hänsyn till vad andra valt för att inte sticka ut och ev. skaffa sig något problem man inte behöver. När allt kommer omkring är jag väldigt ambivalent varken för eller emot något av det och varför då föresätta sig att göra tvärtemot varenda en av de andra när man inte behöver.

jag säger inte att jag väljer efter de andra men jag fördömer heller inte de som låter andras val också väga in i en begränsad utsträckning när man fattar beslut.
  • såärdet
    Erik76 skrev 2012-01-22 19:57:28 följande:
    jo så är det nog. Vi skulle behöva dra ner allt lull lull och kanske lyx i vardagen för att hinna med att leva ett liv med småbarn och dålig sömn. Ändå kör hon på som förr och när barnen lagt sig vid kl 21 på kvällen kommer de stora planeran igång.

Vi ska göra det och det, när kan vi det? vi ska köpa det och det. Jag vill ha det och det...

Vi lägger väldigt mycket tid att diskutera och ta ställning till allt från himmel och jord för att inte tala om alla inköp som vi ska göra varje månad. Här är det hela jag som bromsar och hon som vill spendera. Trots att vi har bra mycket högre inkomst nu och senaste 2 åren än hon någonsin varit i närheten av klagar hon och säger att hon hellre hade haft lite pengar som förr. problemen rullar in det ena efter det snadr och staplas på hög, suck.
    hm, kanske kan du göra en lista på saker du skulle vilja att ni pratar om och så ber du henne komma med förslag om när ni ska prata om dem? En sak i taget så det inte blir allt på en gång. Bestäm innan tex "ikväll när barnen sover ska vi prata om nr 1" så har ni båda hunnit tänka över just den frågan och kan förhoppningsvis prata om den utan att bli alltför upprörda. Som ett familjeråd, typ.
  • Erik76
    såärdet skrev 2012-01-22 21:33:23 följande:
    hm, kanske kan du göra en lista på saker du skulle vilja att ni pratar om och så ber du henne komma med förslag om när ni ska prata om dem? En sak i taget så det inte blir allt på en gång. Bestäm innan tex "ikväll när barnen sover ska vi prata om nr 1" så har ni båda hunnit tänka över just den frågan och kan förhoppningsvis prata om den utan att bli alltför upprörda. Som ett familjeråd, typ.
    jag är mkt för att ta ett problem i taget. Jag har sagt det någon gång att vi får ta problemen efterhand som de rullar in.
    Bekymret är att när barnen lagt sig brukar vi sitta en timme eller å och kolla på TV sedan kommer hon igång och tar upp saker och så blir vi ovänner och sedan sitter vi och antingen reder ut vad det var hon ville ta upp eller reder ut vårt bråk fram till både kl 03 eller 04 och sedan är nästa dag förstörd också eftersom vi dessutom ska upp på natten och ta barnet.

Nu har jag sagt att ambitionen ska vara att inte ta upp jobbiga saker, ek problem m.m. efter kl 21/22. Risken är för stor att vi sitter uppe långt in på småtimmarna och babblar och får inget gjort nästa dag heller.

Jag fick inget bra svar om hon instämde i att ha det så eller ej.
Svar på tråden Min flickvän respekterar inte mina åsikter