• Erik76

Flickvännen säger bara "Hur ska jag kunna veta det?"

Sedan några månader har hon börjat med en ny vana och säger nu 10-20 ggr om dagen "Hur ska jag kunna veta det?" som svar när jag frågar något.

Hon säger det också när jag talar med barnen. "Hur ska han kunna veta det?"

Detta är för mig detsamma som att lite grann idiotförklara mig och det jag undrar över.

Man besvarar inte en fråga med en ny fråga.

Man säger: Det vet jag inte, vi kommer kanske att få reda på det längre fram eller /det får man kolla med den och den....eller något annat mer normalt. Men hon envisas med "hur ska jag kunna veta det?"

Det blir lite som kritik: Det ska du inte fråga mig/oss om, du borde begripa bättre.

Hon kan också dra till med detta när vi är på besök hos någon och jag kanske frågar om något vi inte fått med oss till babyn. Då kommer det "hur skulle jag veta det?" så alla hör det.

Jag vet inte vad jag ska göra, funderar på att börja besvara hennes alla frågor med samma uttryck så hon inser hur tråkig ton det är.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 21:50
    tack alla för åsikter och kommentarer. men jag och min flickvän måste ta nya grepp nu och ändra inriktning. Enough is enough. Det går inte att prata prata prata om allt vi vill göra och hålla på dagarna i ända och kommunicera, prata sönder saker, fråga om lov innan man gör något. Nu behöver vi bryta mönstret och göra nya saker el roliga saker i vart fall. Jag vägrar att låta mig provoceras mer nu. Jag kommer att behandla henne bra igen oavsett vad hon gör och försöka släta över eller hålla mig undan när det finns risk att hon provocerar och kritiserar mig inför andra. Jag ska försöka vara duktig och lyssna på henne från morgon till kväll. Ska försöka få egen tid för mig och för henne också så mycket det bara går. Det lär inte bli många tim per vecka ändå.
  • Svar på tråden Flickvännen säger bara "Hur ska jag kunna veta det?"
  • Barbabok

Kanske börjar det bli tjatigt att få så många frågor?, det hade jag tyckt. Fråga henne, hon kanske inte ens är medveten om att hon gör så. 

• Natulcien

...eller prata med henne om saken...?

Att ge igen med samma mynt låter väldigt omoget...

• såärdet

låter som hennes taktik att få dig att tänka själv istället för att fråga, att du tar ansvar för att tex packa saken till barnet osv. Däremot håller jag med dig om att det inte låter så trevligt.

Kanske en signal om att ni behöver prata om saken, hur ni ska ha det med ansvarsfrågor och hur man pratar om det om man inte är nöjd?

• Gammtant

Ja, kul låter det inte. Fråga henne varför hon blir så sur så fort du öppnar munnen.

• burtok

ha rinte läst allt men min spontana reaktion är att hon kanske vill att du bara gör saker istället för att fråga... om det är fotbollsträning kl 16 fråga inte om hon har fixat väskan se till att den är kalr och informera om att den är klar... Vet själv att iblöand orkar man inte höra fler frågor elller ta ställning till saker när man gör det HELA tiden kanske ev i jobbet... när man pratar med barnen osv... bara gör inte älta och fråga för frågandet skull...

• Ziindlaa

Låter som att hon vill få dig att tänka efter innan du frågar om allt..

• lageza

Jag tycker att hon verkar väldigt stressad, och uppgiven av allt ansvar och allt hon måste tänka på. Hon har nog ingen tid över att fundra och bilda sig en uppfattning om saker och ting, och därför drar hon till med "hur ska jag kunna veta det".

Hon kanske tycker att du lägger över för mycket ansvar på henne?
    Jag tycker också det verkar som att du och din sambo fungerar på lite olika sätt....  Kanske personkemin inte är vad den borde vara?

• Erik76

Jag har sagt till henne att jag inte gillar att hon svarar så när vi pratar om något. Man svarar inte en fråga med en motfråga.
    Hon talade då om att hon inte ansåg det var otrevligt att säga så, inte ens bland folk och inför barnen.

Jag undrar verkligen vad hon tyckt om jag sa det till henne 20 ggr per dag.

Svar på tråden Flickvännen säger bara "Hur ska jag kunna veta det?"