Inlägg från: Lenora |Visa alla inlägg
  • Lenora

Vad gör ni istället för att aga?

En ytlig bekant och jag pratade igår medan våra barn lekte tillsammans och hon frågar mig om jag har börjat aga min dotter än. Jag svarade att det inte var något som jag skulle kunna tänka mig att göra.

Hon blir då förvånad och nyfiket frågar vad jag gör istället för att aga. Jag tänkte att det här är ett perfekt tillfälle att förklara att det finns andra alternativ men hjärnan stod bara stilla, kom inte på något bra svar.

Söker tips och bra svar på frågan som inte är otrevliga. 

• Svar på tråden Vad gör ni istället för att aga?
  • Lenora
    Rockabillan skrev 2012-01-22 22:07:23 följande:
    Jag gissar att du bor utomlands?

Jag skulle be personen komma med konkreta exempel på situationer där h*n anser att aga är befogat, och sen berätta hur jag tänker att man kan göra istället. Jag tycker det blir tydligare och lättare så än att föra en generell diskussion kring uppfostringsmetoder.
    Ja, jag bor i England. I mina vanliga sociala kretsar är aga väldigt ovanligt och inte direkt accepterat så det är inget som jag råkar ut för särskilt ofta.

Bra ide att ta det ner på enskilda situationer istället.
  • Lenora

Det jag har hört sägas är att om barnet springer ut på gatan eller rör spisen så får de sig ett litet slag då de är små för att de inte förstår resonemang och det är direkt farligt.

Vi har satt upp grindar till köket och håller hand eller har barnet i barnvagn vid vägen så situationen har inte ens uppstått för oss. Vad skulle jag ha gjort annars? Rytit till en NEJ kanske. 

• Lenora
    MammaDaniela skrev 2012-01-22 22:04:57 följande:
    Aga är ju förbjudet såvitt jag vet!! Barnmisshandel!!!!!!!!!!!

Jag pratar med mina barn när dom gör fel, i värsta fallet blir dom skickade till rummet en stund. Men skulle ALDRIG slå eller skada mina barn för att dom gör fel! 
    Mina barn är 3 resp. 7 år! 
    Tyvärr är aga lagligt i England, där jag bor. Barnmisshandel är fotfarande olagligt men naturligtvis är det en grå zon emellan de två.
  • Lenora

Tack för alla bra tips och tankar!

Det känns konstigt att jag, efter tio år i England, fortfarande möter kulturkrockar. Då aga inte ens finns på kartan för mig själv och min engelske man (tack och lov) så är det svårt att förklara.

Jag försöker att inte vara fördömande mot de som slår sina barn men eftersom jag är uppvuxen i kulturen i Sverige och i en familj där all form av våldshandlingar var helt oacceptabelt känner jag starkt emot aga och skulle gärna vilja inspirera någon annan att välja andra alternativ.

• Lenora
    Maxbox skrev 2012-01-25 22:46:42 följande:
    Gör gärna det Lenora! Dvs. inspirera dina nuvarande landsmän till andra alternativ. För det känns verkligen som att den brittiska synen på barn är både förlegad och förfärlig i mångt och mycket.
    I mina sociala kretsar är det ytterst ovanligt men ingen skulle kritisera någon annan öppet för att aga sina barn privat om det inte finns synliga blåmärken.

Jag skulle gärna vilja kunna göra en skillnad och när jag nu äntligen hamnade i en perfekt situation att göra det så kom jag inte på vad jag skulle säga. 

Jag kommer med största sannolikhet att träffa den här människan igen och andra som agar sina barn så jag vill vara förberedd nästa gång! 
  • Lenora

Vad kul att fler har svarat! Jag uppskattar det verkligen.

I de kretsar jag oftast rör mig i här i England är aga något man ser ner på, det är inte accepterat generellt sett även om ingen skulle ryta ifrån.

Time-out som ni nämnde är däremot oerhört vanligt. Jag som tokig svensk som varken använder mig av aga eller skamvrå ses som lite udda men kommer undan med det för jag är utlänning.

Jag tar verkligen till mig det ni säger och era tips och kommer att vara beredd nästa gång. Hoppas jag. Jag vill absolut inte kritisera eller vara otrevlig mot någon annan mamma här men jag vill gärna kunna förklara på ett bra sätt hur jag tänker kring det hela.

Det är inte helt lätt då jag vuxit upp i en värld där aga var helt förkastligt och till och med olagligt. 

• Lenora
    KatjaKinky skrev 2012-02-04 18:19:56 följande:
    Varför är aga så otroligt tabu? Engelsmän, amerikaner osv. är väl inte sämre människor än oss? Det är ju inte som att man blir stygg, dålig, asocial osv. som ett brev på posten bara för att man agas som liten. Så varför inte aga...?
    De flesta engelsmän som jag känner har blivit agade som barn och de har inga stora men kring det. Däremot känner jag ytterst få som själv skulle aga sina egna barn.

Jag personligen skulle inte aga mitt eget barn då det skulle göra så ont i mig att göra illa mitt eget barn som jag älskar så mycket. 
Svar på tråden Vad gör ni istället för att aga?