Inlägg från: Maxbox |Visa alla inlägg
  • Maxbox

Vad gör ni istället för att aga?

Lenora skrev 2012-01-22 22:26:11 följande:
    Det jag har hört sägas är att om barnet springer ut på gatan eller rör spisen så får de sig ett litet slag då de är små för att de inte förstår resonemang och det är direkt farligt.

Vi har satt upp grindar till köket och håller hand eller har barnet i barnvagn vid vägen så situationen har inte ens uppstått för oss. Vad skulle jag ha gjort annars? Rytit till en NEJ kanske. 
    Mina brittiska vänner gör så med sina barn och svärföräldrarna tycker att man bör göra så. Själv tycker jag att är man så nära när barnet gör något farligt att man kan slå det på fingrarna, så kan man lika gärna lyfta bort barnet från platsen i stället.
  • Maxbox

Gör gärna det Lenora! Dvs. inspirera dina nuvarande landsmän till andra alternativ. För det känns verkligen som att den brittiska synen på barn är både förlegad och förfärlig i mångt och mycket.

• Maxbox

Ja, time-out (eller naughty-step) verkar vara en självklarhet tyvärr.

• Maxbox
    Veritaslux skrev 2012-01-30 10:16:25 följande:
    Ett tips är att läsa Jesper Juuls böcker, en dansk psykolog som jag anser har en väldigt fin syn på barn. Han menar att barn alltid vill göra rätt. Egentligen. Det blir bara så fel i bland, och det finns massa orsaker. Inte minst att vi vuxna ofta ignorerar deras behov. 
    Vill bara säga att Juul inte är psykolog utan familjeterapeut.
  • Maxbox
    KatjaKinky skrev 2012-02-04 18:19:56 följande:
    Varför är aga så otroligt tabu? Engelsmän, amerikaner osv. är väl inte sämre människor än oss? Det är ju inte som att man blir stygg, dålig, asocial osv. som ett brev på posten bara för att man agas som liten. Så varför inte aga...?
    Jag ser det som att konsekvensen av en sådan auktoritär uppfostran skickar fel signaler till barnet om dess värde som människa.

Här är Rädda Barnens lista med motargument mot aga:

• Genom att slå förmedlar man att ”den starke har rätt”.
    • Genom att slå lär man ut att det är så man löser konflikter.
    • Barnets syn på sig själv blir ”Jag är en person som andra har rätt att slå” (kränkningen påverkar barnets självbild).
    • Barn förstår oftast inte sambandet mellan vad de gjort och straffet.
    • Det gör ont – och kan vara farligt.
    • Barnet blir rädd och otryggt.
    • Barnet blir ledset och osäkert.
    • Det är alla barns rätt att skyddas från alla former av våld, även i familjen.
    • Barn är individer och inte enbart ägodelar som ska formas att bli vuxna.
    • Barn är i behov av mer skydd och stöd än vuxna, inte mindre.
    • Om syftet med aga är lydnad så är det ineffektivt – det kan leda lydnad på kort sikt, men inte i längden.
    • Även barn ska ges möjligheter att grunda beslut på förnuft, inte av blind lydnad.
    • Om syftet med aga är lärande så är den främsta lärdomen för ett barn som upplevt våld att våld är acceptabelt för att få sin vilja fram.
    • Om syftet med aga är att få respekt så blir effekten den motsatta – respekt kan aldrig bygga på rädsla vilket innebär att våld förstör tillit och respekt.
    • Aga har en tendens att eskalera och ”kräva” en upptrappning för att fortsätta vara ”effektivt”.
    • All aga får inte långsiktiga negativa konsekvenser, men vilka konsekvenserna blir går aldrig att veta på förhand.
    • Aga var tidigare en självklar del i barnuppfostran – idag vet vi faktiskt bättre
    • Det är bättre att hitta en lösning på konflikten med barnet som du gör med anda människor där våld inte är accepterat.
Svar på tråden Vad gör ni istället för att aga?