• Lolee

flyttat tillbaka till sverige med engelsman?

Jag ska snart flytta hem till sverige efter 6,5ar om tva veckor och min engelska man ska hanga pa. Ar det nagon som har gjort detsamma, eller har rad om nagot vi borde tanka pa? Och hur tror ni det ser ut pa jobbfronten for honom? Just nu jobbar han som en bars manager pa ett konsert stalle, men ar villig att gora vad som helst i sverige. Vore tacksam for tips! :)

England, nytt liv, engelsman
  • Svar på tråden flyttat tillbaka till sverige med engelsman?
  • Tow2Mater

Ju mer svenska han hinner lära sig innan ni flyttar, desto bättre. Sen kan han gå igenom SFI i Sverige (Svenska för invandrare), men kvaliteten verkar vara lika olika som det finns antal kurstillfallen. Visst får en del jobb direkt, men för flertalet är det att lära sig (bra) svenska först som gäller om man inte kan det redan.

• Lolee

Jo det verkar som det har SFI fatt blandade reaktioner. Ser ut som manga kanner att de inte lar sig nagot och att det kanns som sloseried tid.. Men som du sager sa beror det nog pa var man gor det nagonstans. Jag hoppas sa Lange Han haller modet uppe och kampar pa kommer Han lara sig ganska snabbt.. Hur ar arbetsmarknaden I Sverige nu? Hur svart ar det att fa jobb, vare sig man kan prata svenska eller inte?

• Taleah

Hejsan. Min man är från England och kom hit till sverige för ca 4 månader sen. Det har varit en process med allt man måste göra skatteverket, arbetsförmedlingen, sfi m.m Men framför allt måste dom 4 siffrorna göra för utan dom kan man inte göra nånting. Min kille går Sfi och en kurs kommunikation och samtidigt söker jobb. Det är väldigt svårt pga av att all slags jobb (min man tar vad som helst) vill att man ska kunna svenska. Vi skickar Cv efter Cv men inget svar och när han går personligen säger dom att han ska skicka via mail. Det är våran erfarenhet men önskar er lycka till

• Lolee

Ja man har ju hort hur svart det kan vara. Jag hoppas iochmed att vi ska flytta till stockholm, sa jag hoppas det kanske Finns internship Ella flretag som behover engelstalande, men som du sager Taleah, alla jobb verkar vilja att man kan prata/skriva pa . Kanns lite smalaskigt att tanka sig vad som kommer handa de narmaste manaderna.. Lycka till sa jattemycket, hoppas din man far resultat efter allt jobbsokandet snart! Det ordnar sig alltid till slut. :)

Svar på tråden flyttat tillbaka till sverige med engelsman?