Någon som fött hemma oplanerat? Hur var din förlossning?
Hej!
Jag är gravid med tredje barnet och mina första två förlossningar gick väldigt fort. Nu är jag orolig över att trean kommer lika fort och att vi inte ska hinna in till BB (med de första två har jag redan varit inlagd när det hela startade). Det är ju inte bara att ta väskan och åka vid första minsta känning, man måste invänta barnvakt etc. Till saken hör att jag är sjukskriven pga förvärkar och misstänker att jag kommer ha svårt att avgöra när det är "vanliga förvärkar" och när det är "riktiga värkar" (har även haft mycket förvärkar tidigare graviditeter och hade nog inte förstått att det var förlossning på g, om inte BM och CTG-kurvan talade om det för mig....)
Som den kontroll-människa jag är, skulle jag vilja läsa era förlossningsberättelser för att mentalt förbereda mig på hur det kan bli (så att jag kan bibehålla lugnet om det skulle bli hemmaförlossning för mig). Var det något särskilt som var bra? Som ni skulle velat ha gjort annorlunda? Finns det något som kan vara bra att förbereda uti-fall-att? (Som t ex att ha massa rena handdukar förberedda i badrummet, i stället för i linneskåpet nere i källaren?)
Hur mådde era små när de föddes? (Värsta skräcken är ju att bebisen inte ska må bra!) Och hur gick det för er (gick ni sönder mycket/ blödde mycket eller någon annan komplikation)?