• Oliwen

Vaccination, hur tänker du?

Hej, jag håller på att göra ett arbete om vaccination/ etik och moral.

Vill gärna ha din åsikt och ställningstagande.
     Är själv förälder och har mest hängt på tåget och inte bildat mig en egen åsikt om vaccination för, eller emot.

Enligt googling är det lätt att hitta åsikter emot men inte lika lätt att hitta för om det inte kommer ifrån läkare eller sjukvård i övrigt. 

Vad jag behöver är om du är för eller emot eller mittemellan eller vet ej. Samt gärna en åsikt om varför du tagit ställning samt tycker som du gör.

Mycket tacksam för din hjälp./Elin

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vaccination, hur tänker du?
  • Alvi

Jag är mittemellan. Jag vet ju att vi har kunnat utrota/minska många sjukdomar mha vaccination, men jag vill ändå lita på att våra kroppar gör det de ska, blir man sjuk, så tar kroppen hand om det. Rent krasst så är det ju så det är tänkt att fungdera, men å andra sidan vill man ju inte att just MITT barn ska dö liksom...

Har vaccinerat alla tre barnen enligt vaccinationsprogrammet, dock alltid med en orolig känsla i magen.

Däremot svininfluensavaccination har vi inte tagit, varken när epidemin var, eller nu när jag blev gravid för 1 år sedan.

• Atamon

För vaccination eftersom det vore förjävligt om det blev epidemier av de klassiska sk barnsjukdomarna igen.

• tahira

Jag är lite kluven, men har valt att vaccinera sonen med alla "standard-vaccin". Svininfluensan var det däremot ett stort nej till, ingen i familjen tog det vaccinet.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • mia1980

Jag är för vaccin.
    Även de mot influensan som kommer varje år.

Tycker det är bra att att man kan vaccinera sig och på så sätt även skydda andra mot sjukdomarna.

Nu vaccinerar jag mig inte mot säsongsinfluensan varje år, men så umgås jag inte heller längre med personer i riskzonen längre på det viset, var en helt annan grej när jag arbetade inom vården, då träffade man ju känsliga varje dag och därför skyddade jag mig för att skydda dom.

Tog även vaccin mot svininfluensan, vaccinerade även sonen mot den.

Vad jag hört och läst så är det så få som får problem om man jämför med hur många som vaccinerar sig så den risken är för mig ganska obefintlig. Men visst finns det alltid risk, men det finns även en risk med att gå ut ovaccinerad och den känner jag är värre... Sjukdomarna är inte att leka med om man skulle få dom.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • EvelinasSyster
    Atamon skrev 2012-01-23 11:11:55 följande:
    För vaccination eftersom det vore förjävligt om det blev epidemier av de klassiska sk barnsjukdomarna igen.
    What she said.
    ~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • skogsvitter

Alltså det beror på vad du menar, menar du bara de allmänna vaccinationsprogrammen för barn? De är jag för. Men onödiga vacciner är jag emot, tex de mot svininfluensan och andra influensor. Är också mycket kluven gällande vaccinet mot livmoderhalscancer och känner mig tveksam kring det. Så till slut röstade jag "mittemellan". Det beror helt enkelt på vilket vaccin du menar.

• skogsvitter

Angående varför, ja jag finner helt enkelt att fördelarna med det allmänna vaccinationsprogrammet överväger, det är ett väl etablerat program och när man källgranskar de sk nackdelarna och riskerna med vaccinationerna så finner man att det bara är lögn och skräckpropaganda. Självklart tar jag inte så viktiga beslut om mina barns hälsa och grundar dem på rena lögner.

Däremot svinvaccinet fick de absolut inte (vi föräldrar tog det inte heller) och det berodde på att vi ansåg att vaccinet var alltför otestat och riskabelt, rent av skadligt, vilket ju också visade sig vara rätt. Men där fanns det mycket tydlig kritik från mycket seriösa håll mot vaccinet, och flera länder hade avstått från det. Att Sverige sedan blev fullkomligt hysteriskt kändes sjukt överdrivet, där ser man ju förövrigt hur stor makt den tredje statsmakten har, dvs massmedia...

Jag tycker absolut att man ska vara kritisk. Men det gäller självklart åt båda håll. Man måste också ställa sig kritisk till den skräckpropaganda som finns, och källgranskningen ska ske även där.

• Oliwen
    skogsvitter skrev 2012-01-23 11:39:01 följande:
    Alltså det beror på vad du menar, menar du bara de allmänna vaccinationsprogrammen för barn? De är jag för. Men onödiga vacciner är jag emot, tex de mot svininfluensan och andra influensor. Är också mycket kluven gällande vaccinet mot livmoderhalscancer och känner mig tveksam kring det. Så till slut röstade jag "mittemellan". Det beror helt enkelt på vilket vaccin du menar.
    Tack för dina svar och att du hittade en lucka i min formulering.

Det gäller all vaccination  som ges till barn och som vi som förälder ska godkänna.

/Elin
  • Rockan

En del är jag skeptisk till (Influensavaccin till friska människor och vattkopporvaccin t.ex.) och en del är jag starkt för. Jag vill absolut inte se mässling- och röda hund-epedemier i Sverige, eller att kikhosta blir vanligt igen.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • pojkens

jag är absolut för. kan inte se vrför man inte skulle vilja vaccinera sina barn mot standardsjukdomarna som faktiskt är falriga. vi vill inte ha dem epidemierna tillbaka i sverige. 
    sen behöver man itne vaccinera sig mot influensor som inte är farliga, om man inte har n ågon underliggande sjukdom.

tidigare har det ju varit snack om vaccin och autism, men det har ju blivit dementerat och bevisat att information var felaktig, 10 av de 13 författarna til lden publikationen har dragit tillbaka den :
    www.dagensmedicin.se/vetenskap/barnsjukvard/kritiserad-studie-om-vaccin-och-autism-dras-tillbaka/ 

Svar på tråden Vaccination, hur tänker du?