• Nemi76

Måla om furubord - blir det bra?

Är på jakt efter ett vitt köksbord men det verkar lögn i helvete att hitta det jag vill ha. Men på Blocket hittar jag ibland bord som har de mått och egenskaper jag vill ha men så är de i furu. Eftersom det ändå kommer att slitas ganska bra kan jag tänka mig, så funderar jag på att köpa ett billigt furubord och måla om det. Men blir det bra? Och vad bör jag tänka på?

• Svar på tråden Måla om furubord - blir det bra?
  • Emilia82

Tvätta med målartvätt,Slipa det ordentligt, när du skall måla bordsskivan:använd en liten roller o dra snabbt efter med en pensel. Är mina tips:)

• Nemi76
    Emilia82 skrev 2012-01-23 11:49:22 följande:
    Tvätta med målartvätt,Slipa det ordentligt, när du skall måla bordsskivan:använd en liten roller o dra snabbt efter med en pensel. Är mina tips:)

Som när man målar allt annat då Hade för mig att det var något speciellt man skulle tänka på när man målade furu...
  • Emilia82

Hmm undrar vad. Kanske att det är bra att kvistlacka?? Så inte kvistarna 'syns' efter en tid, det blir gult..

• Nemi76
    Emilia82 skrev 2012-01-23 11:53:28 följande:
    Hmm undrar vad. Kanske att det är bra att kvistlacka?? Så inte kvistarna 'syns' efter en tid, det blir gult..
    Det kanske är det jag tänker på
  • cirran

Yes! Jätte viktigt att kvistlacka furu.

• Nemi76
    cirran skrev 2012-01-23 12:04:13 följande:
    Yes! Jätte viktigt att kvistlacka furu.
    Tack Men då ska jag slipa, tvätta, kvistlacka och sedan måla?
  • Nemi76
    Emilia82 skrev 2012-01-23 12:14:39 följande:
    Tvätta först så slipper du slipa smuts o fett :)
  • happy pearly

Det blir superbra att måla furubord.
    Jag har målat möbler i många år. Furu "blöder" i princip aldrig och du behöver inte kvistlacka.
    Tvätta med målar tvätt, måla sen med en färg som heter typ häftgrund, V-slip, den är matt vit.
    Vill du ha en matt yta som typ, shabby eller det lantliga stuket ska du bara använda dig av den färgen, inget annat.
    Måla med pensel.
    När ytan är helt torr, så polerar du bordytan med ett möbelvax, super enkelt.

Bilder på målade möbler finns på min blogg om du vill se!
    Lycka till och fram med penseln nu=)

www.villa-svea.blogspot.com

• Nemi76
    happy happy pearly skrev 2012-01-29 20:53:59 följande:
    Det blir superbra att måla furubord.
    Jag har målat möbler i många år. Furu "blöder" i princip aldrig och du behöver inte kvistlacka.
    Tvätta med målar tvätt, måla sen med en färg som heter typ häftgrund, V-slip, den är matt vit.
    Vill du ha en matt yta som typ, shabby eller det lantliga stuket ska du bara använda dig av den färgen, inget annat.
    Måla med pensel.
    När ytan är helt torr, så polerar du bordytan med ett möbelvax, super enkelt.

Bilder på målade möbler finns på min blogg om du vill se!
    Lycka till och fram med penseln nu=)

Tack för dina tips!! Jag vill ha en yta som är avtorkningsbar och lite halvblank tror jag. Kommer snart få barn så jag känner att ett nytt bord kanske är bortkastade pengar men vill ändå ha ett praktiskt bord som man lätt kan torka av massa söl och spill från Ska kika in på din blogg så fort jag får lite tid över!
  • happy pearly
    Nemi76 skrev 2012-01-31 17:44:34 följande:
    Tack för dina tips!! Jag vill ha en yta som är avtorkningsbar och lite halvblank tror jag. Kommer snart få barn så jag känner att ett nytt bord kanske är bortkastade pengar men vill ändå ha ett praktiskt bord som man lätt kan torka av massa söl och spill från Ska kika in på din blogg så fort jag får lite tid över!
    Om du vill ha det lite halvblankt kan du efteråt lacka bordet med en klarlack, vill du ha en riktigt hård tåig yta är båt lack det som jag tycker funkar super. Det är otroligt hållbart.

Svar på tråden Måla om furubord - blir det bra?