• Anonym (spöket)

7 månaders flytta till pappan?

vi kommer ha gemensam vårdnad om barnet som ännu inte fötts. Vilket ju innebär att vi måste dela upp föräldraledigheten, så jag kommer vara mamma ledig fram till barnet är ca 7 månader och sedan tar pappan över, ska barnet då bo med sin pappa då också? 

Jag kan nog känna att ett litet barn på 7 månader är lite litet för att bara träffa sin mamma på helgerna då?

jag kanske tänker helt galet här och att de inte skulle vara några konstigheter alls och om man vänder på de så blir de ju samma sak fast för pappan..

Men jag tänkte när jag hade min första dotter så fick vi rekommendationer om att hon under ett år skulle ha ett fast boende med kanske övernattning en dag i veckan och sen utöka de till 2 dagar i veckan vid 1 år osv   

Eller hur har andra gjort/ kommer att göra?? 

• Svar på tråden 7 månaders flytta till pappan?
  • Anonym

Men ärligt talt jag förstår inte vad du menar, under de 7 månaderna som du ska vara mamma ledig, ska då inte pappan träffa barnet och vice versa? Själv skulle jag ALDRIG i mitt liv låta ett så litet barn bo så mycket hos pappan och kanske bara träffa barnet på helgerna. Bebisen knyter ju an till dig och kommer säkerligen bli orolig om du är borta längre perioder, likväl som pappan kommer vara det. Ni får ju se till att göra upp något bra för barnet om ni nu ska ha gemensam vårdnad och dela på f-dagarna.

• Anonym

Låter inte vettigt någonstans att låta barnet flytta mitt i värsta separationsfasen. Barnmisshandel skulle jag kalla det.
    Sen bryr jag mig inte om vilken förälder barnet flyttar till/från.

• Anonym (syster)

Min bror har en åttamånaders ihop med en tjej han inte är tillsammans med. De har gjort så att hon tar hela föräldraledigheten. Han är ledig på onsdagar och har barnet hela dagen då (hon tar givetvis inte fp för onsdagen), samt att han har varje helg lördag-söndag.

Det funkar bra för dem och för barnet. Brorsan får offra sina sovmorgnar, men det är det ju värt, och barnet får bra kontakt med båda föräldrarna.

Jag vet inte hur de hade tänkt sig livet efter föräldraledigheten, men det verkar luta åt att fortsätta på lite samma koncept. Han tar onsdagarna, förmodligen med en övernattning, och så får de varannan helg. Målet är varannan vecka om det funkar för barnet.

• h8him

Varför måste barnet sova hos pappan när han är föräldraledig? Bäst är väl om pappan kan få träffa barnet dagligen, t.ex när han slutar jobbet, när du är föräldraledig, så bebisen blir trygg med honom. Sen när han blir föräldraledig sover väl barnet hos dig eller kanske testar ni en natt hos pappa om bebisen inte ammas morgon och kväll. På så sätt får barnet en trygg anknytning till er båda med det kräver en hel del av er båda för att få det att funka.

• Anonym (spöket)

Jo självklart han är välkommen hit när han vill att umgås med sitt barn..
    jag har ingen aning om hur de skulle kunna fungera så därför startade jag denna tråd för tips och idéer, eller förslag på hur andra kan ha gjort..

Självklart vill jag inte lämna bort min 7månaders bebis men pappan vill inte skriva över några f-dagar heller och jag har inte råd att vara hemma utan de. 

• Anonym
    Anonym (spöket) skrev 2012-01-23 12:15:21 följande:
    jag har ingen aning om hur de skulle kunna fungera så därför startade jag denna tråd för tips och idéer, eller förslag på hur andra kan ha gjort..

Självklart vill jag inte lämna bort min 7månaders bebis men pappan vill inte skriva över några f-dagar heller och jag har inte råd att vara hemma utan de. 
    Men skriv inte på för gemensam vårdna då. Barnet är ju inte fött än, så inget är ju bestämt.
  • Anonym

Behåll enskild vårdnad. Problemet löst.
  • h8him

Jag tycker absolut att ni ska låta barnet fortsätta sova hos dig även när pappan blir föräldraledig. På så sätt får barnet i stort sett lika stor tillgång till er båda.
  • Anonym

Om jag vore dig, och verkligen ville ha delad vårdnad, så skulle jag se till att pappan tog fp direkt från start.
    Ex att han är hemma mån-tis en vecka och ons-fre en annan vecka och att du gör det samma. Inte amma, utan att
    ni flaskmatar och sedan bestämmer var barnet ska sova på nätterna (gärna ett hem, för det gör det enklare för barnet)

• Anonym

skriv inte på gemensam vårdnad, så får du alla dagar.. 
    men arbeta för att barnet ska känna trygghet hos pappan med :)  

Svar på tråden 7 månaders flytta till pappan?