• Anonym (spöket)

7 månaders flytta till pappan?

vi kommer ha gemensam vårdnad om barnet som ännu inte fötts. Vilket ju innebär att vi måste dela upp föräldraledigheten, så jag kommer vara mamma ledig fram till barnet är ca 7 månader och sedan tar pappan över, ska barnet då bo med sin pappa då också? 

Jag kan nog känna att ett litet barn på 7 månader är lite litet för att bara träffa sin mamma på helgerna då?

jag kanske tänker helt galet här och att de inte skulle vara några konstigheter alls och om man vänder på de så blir de ju samma sak fast för pappan..

Men jag tänkte när jag hade min första dotter så fick vi rekommendationer om att hon under ett år skulle ha ett fast boende med kanske övernattning en dag i veckan och sen utöka de till 2 dagar i veckan vid 1 år osv   

Eller hur har andra gjort/ kommer att göra?? 

• Svar på tråden 7 månaders flytta till pappan?
  • Anonym

Nej! Jag och min sambo fick barn förra året ni han och jag skulle "erkänna" att han va pappa och sen skrev jag på om delad vårdnad. Kanske sker det automatiskt om man är gifta. Iaf faderskapet. Hoppas ni hittar en bra lösning Ts. Lycka till och grattis till bebisen.

• Anonym (Mamma C)
    Anonym skrev 2012-02-05 23:36:24 följande:
    Skulle inte barnet sova med sin förälder när föräldern är föräldraledig, du verkar helt snurring. Vänd på det istället. Varför måste TS vara mammaledig först när det uppenbarligen finns människor som galant klarar dela föräldraledigheten från början? (i och med att det finns bröstpump).

Alla kan inte pumpa... Amning är inget som sker genom att knäppa med fingrarna för alla kvinnor.

Dessutom behöver många kvinnor - de flesta - återhämta sig rent fysiskt de första månaderna.

Jag blir så trött på att man låtsas att nio månader i magen plus förlossning inte har någon betydelse för barnet. Att amningen inte kan tänkas ha mer komplexa fördelar för barnet än som ren föda.

Det är alltid "jag, jag, jag" istället för ett barnperspektiv.
  • Mariamx
    Anonym (Mamma C) skrev 2012-02-06 01:31:31 följande:
    Alla kan inte pumpa... Amning är inget som sker genom att knäppa med fingrarna för alla kvinnor. Dessutom behöver många kvinnor - de flesta - återhämta sig rent fysiskt de första månaderna. Jag blir så trött på att man låtsas att nio månader i magen plus förlossning inte har någon betydelse för barnet. Att amningen inte kan tänkas ha mer komplexa fördelar för barnet än som ren föda. Det är alltid "jag, jag, jag" istället för ett barnperspektiv.

• Mor till två döttrar

Alla kan inte pumpa... Amning är inget som sker genom att knäppa med fingrarna för alla kvinnor.

Dessutom behöver många kvinnor - de flesta - återhämta sig rent fysiskt de första månaderna.

Jag blir så trött på att man låtsas att nio månader i magen plus förlossning inte har någon betydelse för barnet. Att amningen inte kan tänkas ha mer komplexa fördelar för barnet än som ren föda.

• Anonym

Nä, verkligen inte. Jag fick massa mjölkstockiningar under de 8 månaderna jag ammade och när jag slutade va det skitjobbigt. Pumpa hjälpte inte alls utan det enda va att amma amma och amma....

Så att bara pumpa och lämna till pappan är inte alltid lätt. Funkar så klart för en del och då är det ju toppen.
    Jag tycker inte att man ska avstå amningen OM man kan och vill amma. Annars ser jag inget problem mer ersättning. 

• Peter Björn

Fly med barnet som alla andra galna morsor gör! Säg att han slår dig så lyssnar batikhäxorna!

• Anonym (milimeter)

Behåll enskild vårdnad, problemet löst. Tycker pappan att det är orättvist så säg att han gärna kan ta din mens varannan gång, halva graviditeten och halva förlossningen för du tycker det är orättvist annars.

• Anonym
    Anonym (milimeter) skrev 2012-02-06 21:13:18 följande:

Behåll enskild vårdnad, problemet löst. Tycker pappan att det är orättvist så säg att han gärna kan ta din mens varannan gång, halva graviditeten och halva förlossningen för du tycker det är orättvist annars.

Fast vad gör pappan för fel här?? Han vill ju bara var en bra pappa. Han vill vara hemma med deras barn....
  • Isalel

Kan ni inte prata med någon som är insatt i vad som funkar och försöka lösa det tillsammans? Vet inte om soc/familjerätten/bvc kanske har tips/råd Även om ni har gemensam vårdnad kan ju pappan överlåta dagar till dig? Och varannan vecka är ju inte det enda alternativet?

• Anonym (milimeter)
    Anonym skrev 2012-02-06 21:23:54 följande:
    Fast vad gör pappan för fel här?? Han vill ju bara var en bra pappa. Han vill vara hemma med deras barn....

Nej det vill han inte. Han vill ha rättigheter, ”tryck ut ungen, sen ska jag ha halva den”. En bra pappa fattar att en förlossning kan bli enormt komplicerad och kräva lång återhämtning för mamman (för egen del tog det hela föräldraledigheten, alla dagar + sjukskrivning efter det innan jag var tillbaka). En bra pappa fattar att 7 månaders inte ska flänga fram och tillbaka mellan två hem eller bara träffa sin mamma på helgen och prioriterar barnets trygghet framför egen ”rättvisa”. En bra pappa vill att hans barn ammas om det går – och att kvinnan ammar för att skydda sig själv mot flera kvinnliga cancerformer. En bra pappa stöttar en kvinna i den enormt påfrestande process det är att bära, föda, amma och vårda ett nyfött barn – och är mer intresserad av kvinnans och barnets välmående än att bevaka sina juridiska rättigheter.

Svar på tråden 7 månaders flytta till pappan?