• cecell

Fler som väntar tillökning 2012 inom Halmstadtrakten?

Hejsan!

Är i vecka 22 med tredje barnet med BF den 2 juni 2012 och har två underbara killar som är födda 07 och 08.

Hade vart kul att få utbyta erfarenheter, tips osv kring graviditeten och barn, prata av sig lite om det som kan dyka upp i tankarna och eventuellt träffas IRL... Fler som känner likadant, skriv!   

• Svar på tråden Fler som väntar tillökning 2012 inom Halmstadtrakten?
  • Kia82

Hej!

Bor i Laholm. Jag är ckså i vecka 22 och väntar en liten son med bf 7 juni. Har sedan innan två flickor -05 och -07 samt en son -09.

Hur mår du?

• cecell

Hej!

Vad roligt, det är ju inte långt emellan våra BF då ju.

Jag mår väl bra rent allmänt förutom att jag har haft foglossningsbevär sedan tidigt i denna graviditet. Jag hade besvär ca ett år efter den sista graviditeten, så det kanske är därför jag fick det så tidigt...? Jag är även väldigt trött denna graviditet, bara väntat på att jag ska bli pigg och alert men det kommer kanske senare denna gången. Sedan en månad tillbaka så har jag i perioder haft en hel del onda sammandragningar/förvärkar som känns som mensvärk och ibland går de bak mot ryggen och har även haft tryck nedåt. Antar att det är för att jag lever i en mer stressad värld denna gången än vad jag gjort tidigare men ska höra med min barnmorska om alla dessa symptom när jag ska på min första kontroll efter inskrivningen om två veckor. Vad mycket det blev men i det stora hela så är det väl hur jag mår just nu och i perioder som sagt.

Hur mår du, som väntar ditt 4:e barn? Hur var det när du väntade ditt 3:e? Har det varit olika för dig vid dina graviditeter gällande hur du har mått osv? Sparkas det mycket i din mage nu eller har du en lugn liten krabat i magen?

Själv så har jag en liten vilde i magen, precis som det har varit tidigare... 
    Trots alla besvär man har och kan få som gravid så tycker jag att det är helt fantastiskt.

• Kia82

Känner också som dig att man är väldigt trött denna graviditeten så nu har jag börjat att ta dubbelt upp av järntabletterna och det verkar som att det var just järn som fattades så det borde du kanske prova om du inte redan gör det. Onda förvärkar/sammandragningar började att komma redan för några veckor sedan för mig också. Jag har även lite foglossningskänningar från och till men än så länge ska man väl inte klaga. I övrigt så mår jag väl ganska bra men man känner att den här graviditeten tär ganska mycket på kroppen nu när den redan gått igenom proceduren några gånger.

Jag mådde ap-dåligt när jag väntade flickorna, spydde massor under i princip hela graviditerna så jag är så glad att jag bara har behövt må dåligt med illamående och ett fåtal kräkningar den första tiden ungefär upp till vecka 12-13 med pojkarna. Det enda som är lite jobbigt nu är väl att jag har börjat att få halsbränna speciellt om kvällarna men det var samma med förra sonen också och så är det mycket sträckningar i ligamenten som gör jäkligt ont..

Den här lille killen har börjat att göra mer och mer väsen av sig de senaste 2-3 veckorna och nu är det ständigt full rulle om kvällarna. Han tränar väl kick-boxing där inne eller nåt!?Flört 
    Ja, jag tycker också att det är underbart!!Skrattande

• cecell

Järntabletter tar jag inte, bara gravidvitaminer. Men kanske skulle testa o se om man blir lite piggare av det.

Hur har du haft det när du haft dessa onda förvärkar, har de gått över när du vilat eller har de hållit på i en timma eller flera då? För när jag har fått dem så har de varat i minst en timma men många gånger i flera timmar och ofta somnar jag till slut då jag lägger mig i soffan eller sängen eftersom att det är så jobbigt.

Härligt att man känner av den lill* så mycket tycker jag. Synd om de mammor som bli förtvivlade av de inte får känna av sina småttingar. Man får vara tacksam för detta.

Hur är det för dina andra barn, märker du av de förstår och känner glädje för det lilla livet i din mage?
    Mina killar tycker att detta är jättespännande och de vill helst ha en av varje, alltså de vill både ha en lillebror och en lillasyster. :-P

• Kia82

Jag tar Niferex järntabletter, det är dom som bm brukar rekommendera och det gjorde enorm skillnad för mig på tröttheten att gå från först en och sen till två, nu har jag inte alls samma trötthet under dagarna.

Mina förvärkar kan hålla på i timtal och ja det är som du säger, man blir helt utmattad. Sedan några dagar ha de även satt sig i ryggen när de kommer och det strålar emellanåt ut på sidorna av magen och ner mot ljumskarna. Jag ringde bm igår och var inne och lämnade ett urinprov nu på morgonen för att utesluta uvi som också kan framkalla extra värkar, ska även till läkaren på tisdag för att se så att inte livmodertappen blivit påverkad eftersom dom varit så kraftiga.

Storasyskonen ser fram emot lillebror och det är ett ständigt frågande om ifall han är vaken (dvs om jag känner sparkar), när han kommer ut osv. Dom ser fram emot den lille lilla mycket som vi vuxna.Skrattande

• grästuva

Hej! Här är en till som väntar tillökning under 2012, den 20 April är vi beräknad så idag är jag i v28+6. Väntar vårt tredje barn, en liten gosse. Har en underbar son född 2007 här hemma. Födde 2011 en fin liten pojke som tyvärr inte finns med oss här på jorden. Bor några mil utanför Halmstad.

• cecell

Kia82:
    Jag mejlade min bm igår oc¨h jag har fortfarande inte fått något svar. Tyvärr har jag inte haft möjligheten att ringa på de tider som hon har satt upp som telefontid denna veckan så känner mig en aningens frustrerad. Hoppas att hon svara på måndag för jag vill ju inte gå med detta och så kanske det är något som är galet.
    Så det kan vara UVI då alltså... för jag hade någon gång väldigt smärtsamt när jag skulle kissa men sen har det inte vart något mer än det. 

Jag har två gravidteter sedan innan men ändå så har jag aldrig fått höra något om någon tapp... inte vad jag kommer ihåg iaf. :-P
    När bestäms detta, om man får komma in på en kontroll för det, vet du det?

grästuva:

Vad kul att du också hittade hit.
    Tråkigt att din lille gosse inte finns med oss här på jorden, får beklaga. Man vet aldrig riktigt vad man ska säga när när något sådant har hänt...  Men styrkekramar till dig iaf.

Hur är det annars, hur mår du och hur har du det? 
    Så du väntar också en liten kille... Jag vet inte om det är en kille i magen men jag tror det då min sambo tyckte att han såg en snopp på ultraljudet. :-P 

Jobbar, studerar eller är ni föräldralediga, sjukskrivna: Kia82 och grästuva?
    Själv så studerar jag på heltid på högskolan och jobbar extra varannan helg så det är rätt så tufft emellanåt men än så länge så går det. När jag känner att jag inte orkar mer så slutar jag med extrajobbet och ska enbart ha fokus på plugget.

Ni får ha en bra helg så hörs vi...  

• ecf

hej!
    Väntar oxå tillökning men är "bara" i v 16. Har en son som är född 10.

• Kia82
    cecell skrev 2012-02-03 15:41:49 följande:
    Kia82:
    Jag mejlade min bm igår oc¨h jag har fortfarande inte fått något svar. Tyvärr har jag inte haft möjligheten att ringa på de tider som hon har satt upp som telefontid denna veckan så känner mig en aningens frustrerad. Hoppas att hon svara på måndag för jag vill ju inte gå med detta och så kanske det är något som är galet.
    Så det kan vara UVI då alltså... för jag hade någon gång väldigt smärtsamt när jag skulle kissa men sen har det inte vart något mer än det. 

Jag har två gravidteter sedan innan men ändå så har jag aldrig fått höra något om någon tapp... inte vad jag kommer ihåg iaf. :-P
    När bestäms detta, om man får komma in på en kontroll för det, vet du det?

Ja enligt mina äldre graviditeter också med ganska mycket sammandragningar/förvärkar fick jag veta att extra mycket sådant kan bero på uvi och vid två av tillfällena fick jag veta att jag hade uvi utan att veta om det. Denna gången är dom dock mycket starkare så det är klart att man blir lite nervös. Saken blir ju dessutom inte bättre utav att jag har en väninnan som är i vecka 33 nu och som troligtvis kommer att föda tidigare och hennes oro smittar ju av sig lite på en själv.

Jo livmodertappen kan börja att utplånas i förväg om man har starka sammandragningar så därför ska jag få göra en koll bara för att vara på den säkra sidan. Sådant kan ju leda till för tidig förlossning och det vill vi inte vara med om.
    Jag ringde bara till min bm och berättade hur jag kände och då bestämdes det att jag skulle komma in och lämna ett urinprov direkt och sen fick jag första bästa tid till läkaren. Är man orolig så ska man få komma in och kolla så att allkting ser bra ut.
  • grästuva

Tack cecell. Jodå jag mår rätt bra, har en del problem med foglossning men försöker att inte belasta kroppen för mycket. Den här graviditeten innebär en hel del oro men försöker ta en dag i taget, går på täta kontroller både med Bm och förlossningsläkare samt flera TUL. Har precis börjat gå på Aurora samtal också. Hur mår du själv? Såg att du hade en hel del smärtsamma sd, har du tagit upp det med din Bm? Om inte är mitt råd att göra det då det kan bero på någon infektion och ibland ge påverkan på livmodertappen. Alltid bra att kolla upp. Här hemma längtar storebror efter bebis och planerar för allt han vill lära och visa den lille

Svar på tråden Fler som väntar tillökning 2012 inom Halmstadtrakten?