• telgebo

Många svar önskas

Kan mensen vara helt rubbad efter en förlossningen när man haft en regelbunden cykel tidigare?

Jag hade min första mens den 23 december och räknade ut att nästa mens borde komma 29 dagar senare. Jag blödde rikligt i 12 dagar innan den tog slut. Brukar i normala fall ha mens i 6 dagar.
    Nu skulle jag haft mens i fredags men den har inte kommit än och jag upplever mig inte gravid men känner ändå oro då jag hade sex 6 dagar innan jag borde ha fått mens.

Vad kan annars utebliven mens bero på än graviditet?

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Många svar önskas
  • Hannah76

Ja den kan vara helt rubbad när den återkommer efter en graviditet, det kan ta ett tag innan den blir stabil igen. Eller så har du blivit gravid? Eller har du börjat med någotn nytt preventivmedel som kan rubba mensen?

• telgebo

Men skulle det nu vara så så skulle jag då haft ÄL vid dag 22 i cykeln och det låter väl lite väl sent eller tycker du inte? Jag brukar ha ÄL dag 15 i regel, nån gång har jag haft ÄL på dag 19 och lutealfasen brukar vara 13 dagar så jag ansåg mig vara i en säker period när jag hade sex.
    Nä jag har inte börjat äta mini-piller som BM skrev ut då jag ville få mensen först och när jag väl fick den sent på kvällen dagen före julafton så blev det aldrig av att jag hämtade ut några minipiller och så hände det här.

Jag tycker det låter så osannolikt att jag skulle ha ÄL så sent i cykeln bara men undrar ju såklart ändå vad tusna det kan bero på att den inte kommer utan bara uteblir. Det var 3 månader sedan mitt yngsta barn föddes.

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Philippa

Ta ett g-test så slipper du fundera...

• telgebo

Hannah jag räknar från 23/12 och 29 dar fram då jag har en 29 dagars cykel och borde fått mens i fredags. Fick barn i oktober som det står i min sidfot. Fattar inte varför den uteblir för såhär var det inte förr när jag hade fått barn då bar den regelbunden direkt när den kom tillbaka. Har slutat amma redan i mitten av november.

• telgebo

Phillipa måste vänta då jag beställde test idag men jag fattar inte... Äl på dag 22 låter ju väldigt konstigt då är man ju i en säker period så har det vart förut iaf

• kixan

min cykel är helknasig nu efter senaste bebisen, har som minst haft 25 dagar mellan och som mest drygt 60 dagar... fick tillbaks mensen när bebisen var 8 månader och nu är hon snart 14 månader.

A -03, F -05, V -10
  • Hannah76
    telgebo skrev 2012-01-23 17:08:57 följande:
    Hannah jag räknar från 23/12 och 29 dar fram då jag har en 29 dagars cykel och borde fått mens i fredags. Fick barn i oktober som det står i min sidfot. Fattar inte varför den uteblir för såhär var det inte förr när jag hade fått barn då bar den regelbunden direkt när den kom tillbaka. Har slutat amma redan i mitten av november.
    Men det kan ju ta över ett år innan mensen kommer. Och kommer den tidigare så kan den vara väldigt oregelbunden. Det är ju inte säkert du hade äl, utan att det "bara" blev en blödning?

Så nära efter en förlossning så skulle inte jag gå efter hur cykeln var innan graviditeten, och absolut inte lita på några säkra perioder.
  • telgebo

Kixan vet du vad det beror på? Har du fler barn och var mensen lika oregelbunden då? För min del har den inte uteblivit förr trots att jag nyss fött barn utan när den väl kommit tillbaka efteråt så har den kommit som den ska. Tycker inte du att det låter osannolikt att ha äl på dag 22 om man har en 29 dagars cykel? Nu är jag på dag 32

Svar på tråden Många svar önskas