• Seven Costanza

Lärarvikarie - lönesättning?

Hej!
    Jag ska börja arbeta som lärarvikarie på ett nytt ställe, en stor kommun där jag hoppas få arbete efter examen som är nu till sommaren. Där jag arbetade tidigare (annan arbetsplats i samma kommun,) hade jag en timlön på 133,33 (motsvarande 22 000) men då gick jag inte på lärarutbildningen, medan nu är jag ju snart klar och vill därför såklart ha en högre timlön. Jag sa att jag ville ha en timlön på minst 140-145 kr (23 100 -23925) men känner nu att jag kanske inte borde ha sagt ett spann utan borde ha sagt 145 rakt av, eller kanske ännu högre.
    Kommunen ligger dock generellt sett lågt lönemässigt och har hög konkurrens om jobben.
    Jag undrar därför hur det bör gå till när man blir lönesatt? Det verkar som att HR-ansvarig bara kommer att skicka ut ett papper med min lön som jag ska skriva på. Men om jag inte är nöjd med det, är det då "normalt" att bestrida detta - kan arbetsgivaren bara säga att det inte är förhandlingsbart? Jag vill ju gärna ha jobb där senare och vill inte anses "besvärlig" men alla säger ju att får man en dålig ingångslön är det jättesvårt att ta igen det senare. Dock kommer jag naturligtvis senare yrka på att jag värd en bättre lön än det jag får nu, om jag får jobb där sedan när jag har examen, men då vill jag ju ändå ha en okej lön nu så att min lön som färdigutbildad blir ännu bättre, om man nu kan säga det om en lärarlön.

Tacksam för input hur ni hade gjort, både lärare och andra.

• Svar på tråden Lärarvikarie - lönesättning?
  • ruthen

Jag är utbildad lärare och när jag timvikarierar får jag en timlön på 125 kr. Jag har aldrig skrivit på några papper att jag godkänner den lönen. 

Skulle jag komma och säga att jag endast vikarierar ifall jag får 140 kr i timmen skulle jag inte få ett enda jobb.

För att svara på din fråga så är det endast rektor du kan löneförhandla med. Här där jag bor är rektorerna fega och skickar in betygen till löneavdelningen och ber dem lönesätta personen i fråga. Detta för att hålla nere lönerna antar jag.
    Är du lönesatt i en kommun får du den lönen ifall ingen annan höjer den.
    Det är klart att arbetsgivaren kan säga nej till ditt löneanspråk och anställa någon annan istället.

För att få upp lönen som lärare måste man tydligen byta kommun. Jag har också hört att det är viktigt att få en bra ingångslön eftersom man kommer att höja lönen så lite varje år ifall man är kvar inom samma kommun.

• Seven Costanza
    ruthen skrev 2012-01-23 20:46:01 följande:
    Jag är utbildad lärare och när jag timvikarierar får jag en timlön på 125 kr. Jag har aldrig skrivit på några papper att jag godkänner den lönen. 

Skulle jag komma och säga att jag endast vikarierar ifall jag får 140 kr i timmen skulle jag inte få ett enda jobb.

För att svara på din fråga så är det endast rektor du kan löneförhandla med. Här där jag bor är rektorerna fega och skickar in betygen till löneavdelningen och ber dem lönesätta personen i fråga. Detta för att hålla nere lönerna antar jag.
    Är du lönesatt i en kommun får du den lönen ifall ingen annan höjer den.
    Det är klart att arbetsgivaren kan säga nej till ditt löneanspråk och anställa någon annan istället.

För att få upp lönen som lärare måste man tydligen byta kommun. Jag har också hört att det är viktigt att få en bra ingångslön eftersom man kommer att höja lönen så lite varje år ifall man är kvar inom samma kommun.

Vill du säga var i landet detta är? Inte exakt men södra/mellersta/norra? Den som verkar sätta min lön är HR-konsult på kommunen, rektorn har jag inte träffat. Det är som sagt bara ett timjobb när andra är sjuka/lediga/vab, alltså inte ett terminslångt vik eller så, så det verkar ganska vanligt att rektor inte är med och anställer enligt vad jag hört från kursare. Men 125 i timmen tycker jag låter lågt, bara 20 625 på heltid. Men är det ont om jobb så.
  • Tuffen

Jag tror inte att du kan förhandla om din lön som vikarie. Så funkar det i a f inte här. 

• Seven Costanza
    Tuffen skrev 2012-01-23 21:26:45 följande:
    Jag tror inte att du kan förhandla om din lön som vikarie. Så funkar det i a f inte här. 
    Nej kanske inte. Hon frågade mig vad jag hade tänkt mig och då sa jag det, samt att hon sa att jag inte skulle få mindre än det jag hade tidigare. Vi får väl se hur det blir.
  • ruthen
    Seven Costanza skrev 2012-01-23 21:24:51 följande:
    Vill du säga var i landet detta är? Inte exakt men södra/mellersta/norra? Den som verkar sätta min lön är HR-konsult på kommunen, rektorn har jag inte träffat. Det är som sagt bara ett timjobb när andra är sjuka/lediga/vab, alltså inte ett terminslångt vik eller så, så det verkar ganska vanligt att rektor inte är med och anställer enligt vad jag hört från kursare. Men 125 i timmen tycker jag låter lågt, bara 20 625 på heltid. Men är det ont om jobb så.
    Jag bor i södra norrland. Det är ingen brist på  lärare här och inte heller någon brist på 19-åringar som jobbar som vikarie för 100kr/h. De har mer jobb än jag har. 
    Det jag har i timlön är samma som ingångslönerna i kommunen ligger på. Ligger ingångslönerna i din kommun på 23 000kr har du säkert en chans att få det som timvikarie också.

Högst timlön fick jag nog i Härryda kommun för några år sedan, och tittar man på fackets hemsida så har ju Härryda en hög ingångslön i jämförelse med andra kommuner.
  • Seven Costanza
    ruthen skrev 2012-01-24 15:31:11 följande:
    Jag bor i södra norrland. Det är ingen brist på  lärare här och inte heller någon brist på 19-åringar som jobbar som vikarie för 100kr/h. De har mer jobb än jag har. 
    Det jag har i timlön är samma som ingångslönerna i kommunen ligger på. Ligger ingångslönerna i din kommun på 23 000kr har du säkert en chans att få det som timvikarie också.

Högst timlön fick jag nog i Härryda kommun för några år sedan, och tittar man på fackets hemsida så har ju Härryda en hög ingångslön i jämförelse med andra kommuner.
    Det är ju surt att de i dina trakter hellre tar outbildade för att de är billigare. Till det här jobbet har arbetsgivaren skickat ut förfrågan via mejl till alla Lärarförbundets studerandemedlemmar så det är arbetsgivaren som söker utbildat folk, därav att jag tänker mig att de rimligen bör betala för det också. Ingångslönerna här i grundskolans senare år är 22-23 000 i snitt, men eftersom jag har gymnasiekompetens samt fler än två ämnen har jag högre anspråk. Jag är medveten om att det kanske inte går hem men vi får som sagt se.
Svar på tråden Lärarvikarie - lönesättning?