Lärarvikarie - lönesättning?
Hej!
Jag ska börja arbeta som lärarvikarie på ett nytt ställe, en stor kommun där jag hoppas få arbete efter examen som är nu till sommaren. Där jag arbetade tidigare (annan arbetsplats i samma kommun,) hade jag en timlön på 133,33 (motsvarande 22 000) men då gick jag inte på lärarutbildningen, medan nu är jag ju snart klar och vill därför såklart ha en högre timlön. Jag sa att jag ville ha en timlön på minst 140-145 kr (23 100 -23925) men känner nu att jag kanske inte borde ha sagt ett spann utan borde ha sagt 145 rakt av, eller kanske ännu högre.
Kommunen ligger dock generellt sett lågt lönemässigt och har hög konkurrens om jobben.
Jag undrar därför hur det bör gå till när man blir lönesatt? Det verkar som att HR-ansvarig bara kommer att skicka ut ett papper med min lön som jag ska skriva på. Men om jag inte är nöjd med det, är det då "normalt" att bestrida detta - kan arbetsgivaren bara säga att det inte är förhandlingsbart? Jag vill ju gärna ha jobb där senare och vill inte anses "besvärlig" men alla säger ju att får man en dålig ingångslön är det jättesvårt att ta igen det senare. Dock kommer jag naturligtvis senare yrka på att jag värd en bättre lön än det jag får nu, om jag får jobb där sedan när jag har examen, men då vill jag ju ändå ha en okej lön nu så att min lön som färdigutbildad blir ännu bättre, om man nu kan säga det om en lärarlön.
Tacksam för input hur ni hade gjort, både lärare och andra.