• Anonym

Hade ni reklamerat jackan?

Jag köpte en svindyr jacka åt mitt barn i år, den kostade 2000 kr (vill bara säga att jag inte brukar köpa så dyrt, men det var dotterns önskejacka och vi hade fått in lite extrapengar). Dottern har bara använt jackan i några veckor pga att vi inte haft vinterväder här och nu idag så krånglade dragkedjan och delade sig.  Med lite trixande fick vi dock upp den och den funkade normalt sen.

Men nu har jag börjat fundera, ska en dragkedja på en jacka som kostat så mycket verkligen tjorva efter så kort tid?  Jag har tidigare köpt betydligt billigare jackor, men aldrig haft problem med dragkedjorna. vad tycker ni, ska jag maila företaget och be att få reklamera jackan eller är det överdrivet? Det kanske var en engångsföreteelse?
    Dragkedjan var en sån där som har nån slags gummibeläggning för att vara vattentät, om det har nån betydelse, de kanske är känsligare?

• Svar på tråden Hade ni reklamerat jackan?
  • Triple Trouble

Klart du ska reklamera.

• Anonym

Om du är säker på att det är fel på dagkedjan tycker jag absolut att du ska reklamera. Det hade jag gjort även om jackan kostat 200 kr.

Men ibland kan de bli fel när man ska dra upp, om inte båda plupparna sitter i. Så har det blivit på mitt barns jackor (Pop) men sen funkar de igen. Om dragkedjan verkligen är trasig så brukar man inte få den att funka igen.

Men du kan ju gå och prata med dem i butiken i alla fall. Var beredd på att du kanske inte får en ny jacka, utan att de har rätt att försöka laga den först och då kan din dotter vara utan jacka ett par veckor.

• Fia 28

Hände det bara en gång så kan det ju bero på att ni inte satt i "änden" ordentligt. Krånglar den flera gånger så tycker jag nog du kan testa ringa o fråga om du får byta.

• Pickeli

Jag skulle inte reklamera för att dragkedjan hakat ur sig en gång, det kan ju faktiskt vara så att den stängdes lite slarvigt eller så. Händer det fler gånger så skulle jag dock absolut göra det.

Du kan ju testa att stänga den och sedan dra försiktigt nertill för att se om den åker upp.

Är det dubbelknäppning så den kan öppnas nedifrån också?

Google it!
  • Khaleesi

Klart att du ska reklamera! SKa de ha så hutlöst mycket för en barnjacka så kan man förvänta sig att den åtminstone håller H&M-kvalité!

• Anonym
    Khaleesi skrev 2012-01-24 08:50:16 följande:
    Klart att du ska reklamera! SKa de ha så hutlöst mycket för en barnjacka så kan man förvänta sig att den åtminstone håller H&M-kvalité!
    Men i så fall så är det fel på ALLA jackor, för alla jackor jag någonsin ägt (från 100 spänn på Myrorna till 4000 på Barbour) har någon gång hakat upp sig i dragkedjan.
  • Khaleesi
    Anonym skrev 2012-01-24 08:52:43 följande:
    Men i så fall så är det fel på ALLA jackor, för alla jackor jag någonsin ägt (från 100 spänn på Myrorna till 4000 på Barbour) har någon gång hakat upp sig i dragkedjan.
    Så att den delar sig? Det har jag bara varit med om på jackor som hunnit bli riktigt gamla och slitna. Jag har kanske bara haft tur.
  • Pickeli
    Khaleesi skrev 2012-01-24 08:58:58 följande:
    Så att den delar sig? Det har jag bara varit med om på jackor som hunnit bli riktigt gamla och slitna. Jag har kanske bara haft tur.
    Jag har också varit med om detta flera gånger. Dock bara regelbundet upprepade gånger på jackor som varit trasiga.
    Google it!
  • Anonym
    Khaleesi skrev 2012-01-24 08:58:58 följande:
    Ja, när jag inte satt i båda ändarna ordentligt, då åker bara den ena upp på dragkedjan. Det betyder inte att den är trasig, utan på att jag gjort fel. Stor skillnad. Och det händer när man är lite stressad eller ska ta på en strulande unge.

Jag tycker också att ts ska reklammera jackan om den verkligen är trasig. Men det kan hända på alla jackor utan att dragkedjan är trasig.
  • A7411

Min son har haft en sådan jacka med gummibeklädd dragkedja, det var en Didrikson. Den dragkedjan krånglade mycket och delade sig, gick sedan sönder helt. Men han hade nästan växt ur jackan så jag reklamerade inte. Men det känns tråkigt när en så pass dyr jacka går sönder. Du kan ju avvakta och se om det händer igen och i så fall kontakta butiken. Lycka till! Glad

• Grön Anna

Tipsar!
    Nästa gång ni köper jacka kolla att det står YKK på dragkedjan.
    YKK är dragkedjornas Rolls Royce och går faktiskt aldrig sönder.

• Anonym

Jag har bestämt mig för att avvakta lite och se om det händer igen.  Tack för era svar!

Svar på tråden Hade ni reklamerat jackan?