• BejbyBoo

Bilbarnstols-dilemma - hjälp!!

Vår dotter på tre år sitter nu i en Britax Hi-way, bakåtvänd.
    Dock börjar den bli för trång. Att benen är böjda vet jag inte gör någonting, men den är trång över ryggen och axlarna, så hon sitter inte skönt.

Men, vad sjutton ska man byta till nu??

Det är ju på tok för tidigt att vända henne framåt, och att hitta en stol som går att vända framåt som passar är inte heller det lättaste. Britax Multi-tech skulle kunna vara ett alternativ, men den är bara godkänd framåtvänd med intern-bältet till 18 kg och min dotter väger 19 kg nu, så då skulle jag bli tvungen att använda bilbältet. Och det är, vad jag läst, inte att rekommendera då bilstolen är så tung och vid en kollision så får barnet hela bilstolens tyngd på sig.

Att köpa en bakåtvänd stol nu som bara ska användas ett år känns lite trist. 

• Svar på tråden Bilbarnstols-dilemma - hjälp!!
  • sweasmamma

vår dotter är 3 år och använder en sittkudde med påbyggbar rygg i sammanlagt 3 polika delar ,hon sitter framåtvänd sen nästan 1 år tillbaka! 

när dom växer ur den tar man bort en del i tagen tills bara sittkudden kvar ! vi har en grå/rosa som vi köpte för 1000 kr 

• sahara sahara

Jag hade lätt köpt en ny bakåtvänd bilstol även om den bara skulle användas ett år - fast jag hoppas kunna ha mitt barn bakåtvänt längre än fyra år. Och sen köpt en ny framåtvänd stol när det var dags att vända.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sweasmamma

hon fick inte plats,långa ben och då jag pratade med massa olika ang säkerhet så ... ja då bestämde vi oss för det !! dom framåtvända stolarna är godkända från 13 kg... och då vår dotter vägde det så va det okej !!

• MajaVira
    sweasmamma skrev 2012-01-24 11:10:02 följande:
    hon fick inte plats,långa ben och då jag pratade med massa olika ang säkerhet så ... ja då bestämde vi oss för det !! dom framåtvända stolarna är godkända från 13 kg... och då vår dotter vägde det så va det okej !!
    Ni kan inte ha pratat med någon som verkligen kan något om barn och säkerhet, då hade ni aldrig fått rådet att köpa en framåtvänd stol till ett så pass litet barn.
  • SilverEmma

Ok, jag hade hellre sett att barnen satt trångt än framåtvänt. Bara för att en framåtvänd stol är godkänd från 13 kg så betyder det inte att barnet klarar en krock.

• sweasmamma

alla mammor gör ju som dom vill=) jag märkte att MIN dotter mådde bättre av att sitta framåtvänd ,då va hon nästan 3 år... så JAG tycker det är okej,alla mina vänner och föräldrar på dagis har samma=) så det är nog mkt olika från person till person

• SilverEmma

Klart alla gör som de vill, det är ju inte straffbart att vända tidigare än rekommenderat. Men vid en eventuell krock så tror jag att din dotter skulle må bättre om hon satt bakåtvänd. Jag kommer iallafall inte våga chansa och även om ungarna sitter lite trångt bakåtvända så sitter de iallafall säkrare.

• zannahh

Britax Two-way rekommenderar jag. Tar en del plats i bilen, men bra med plats för lite större barn. Den kan man sedan vända framåt om man nu önskar det...

Svar på tråden Bilbarnstols-dilemma - hjälp!!