• Anonym (diamant)

Hjälp mig med diamantkvalitet!

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en brilliantslipad diamant på 0.70 carat. Den är i färg Crystal (J) och har en klarhet på VS2. Jag kan köpa den för 2000 kronor men jag skulle behöva hjälp av er att bedöma om ni tycker att det är värt det? Jag vet att det inte är den bästa kvaliten på stenen och jag undrar om gulheten kommer synas, lika så inneslutningarna. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hjälp mig med diamantkvalitet!
  • irritera nde

Vem går runt på stan och säljer diamanter ?

Var har han hittat den och varför sälja just till dig ? Är du ovanligt lättlurad eller ?

• Anonym (diamant)
    irritera nde skrev 2012-01-24 13:22:44 följande:
    Vem går runt på stan och säljer diamanter ?

Var har han hittat den och varför sälja just till dig ? Är du ovanligt lättlurad eller ?
    Varför vara otrevlig? Bad om råd, ingenting annat.
  • Anonym

Hur välslipad den är påverkar ju pris och kvalitet förutom carat, klarhet & färg.. De fyra C:na..

• Anonym (diamant)
    Anonym skrev 2012-01-24 13:22:36 följande:
    Här finns det en guide till att välja diamanter..
    se.bluenile.co.uk/diamonds/diamond-education?...
    Tack :)
    Jag vet hur det fungerar med färger och klarhet osv, men jag undrar om gulheten i denna färgen kommer synas väldigt mycket? har du någon erfarenhet`? :) 
  • irritera nde
    Anonym (diamant) skrev 2012-01-24 13:26:13 följande:
    Varför vara otrevlig? Bad om råd, ingenting annat.

Tycker spontant det lät som något lurendrejeri.

Få den värderad hos en guldsmed. Skall du använda den till något. Kan den vara stulen.
  • Anonym (diamant)
    Anonym skrev 2012-01-24 13:26:44 följande:
    Hur välslipad den är påverkar ju pris och kvalitet förutom carat, klarhet & färg.. De fyra C:na..

Den är i kategori "good cut". så kvaliten är ju som sagt inte helt 100% perfekt, men jag undrar om dessa "felen" är någon man upptäcker med blotta ögat? kommer den se sjaskig ut?
  • Kjell2

Kolla att den inte har röda fläckar på ytan. Blir lätt sjaskigt då.

• Anonym (diamant)
    irritera nde skrev 2012-01-24 13:28:16 följande:

Tycker spontant det lät som något lurendrejeri.

Få den värderad hos en guldsmed. Skall du använda den till något. Kan den vara stulen.

nejnej, den kommer från kaplans auktioner och är värderad av dem. Har haft telefonkontakt med dem och vet mååånga som köpt därifrån som fått både intyg och vara på "rätt sätt".
  • jagäraf

Det låter väldigt billigt i mina oproffsiga öron  

Är det bara diamanten? Jag har en alliansring med 0,72 karat diamanter men då är dessa karat uppdelat i massor av små diamanter. Visserligen är det ju en guldring med också men den är inte värd många tusen. Smådiamanter brukar ju generellt var betydligt billigare än stora. Innan du köper den ska du definitivt ta den till en riktig kännare som får bedöma. Och om du inte känner säljaren väl så bör du tänka på att den som sagt mycket väl kan vara stulen! 

• Anonym

F-J brukar ju rekommenderas om man vill ha en "billig men snygg" diamant..Alltså en diamant som ger mycket för pengarna, J ska ju vara nästan färglös.
    I,J,K är de vanligaste diamanterna, och VS2:ans inneslutningar ska bli synliga anbart vid 10 ggr förstoring..

• Anonym (diamant)
    jagäraf skrev 2012-01-24 13:31:10 följande:
    Det låter väldigt billigt i mina oproffsiga öron  

Är det bara diamanten? Jag har en alliansring med 0,72 karat diamanter men då är dessa karat uppdelat i massor av små diamanter. Visserligen är det ju en guldring med också men den är inte värd många tusen. Smådiamanter brukar ju generellt var betydligt billigare än stora. Innan du köper den ska du definitivt ta den till en riktig kännare som får bedöma. Och om du inte känner säljaren väl så bör du tänka på att den som sagt mycket väl kan vara stulen! 

Jaa den är väldig billig. Den kommer från kaplans auktioner och har blivit värderad där. Det ska ju vara ett pålitligt företag och vet många som köpt därifrån!
  • Anonym (diamant)
    Anonym skrev 2012-01-24 13:32:14 följande:
    F-J brukar ju rekommenderas om man vill ha en "billig men snygg" diamant..Alltså en diamant som ger mycket för pengarna, J ska ju vara nästan färglös.
    I,J,K är de vanligaste diamanterna, och VS2:ans inneslutningar ska bli synliga anbart vid 10 ggr förstoring..

Så den kommer inte se gul ut för mina otränade ögon tror du?
  • irritera nde

Vad kostar det att montera den i det du vill ha den monterad i

• Anonym (diamant)
    irritera nde skrev 2012-01-24 13:34:32 följande:
    Vad kostar det att montera den i det du vill ha den monterad i

Själva ringskenan är en enkel rundad modell med 6 klor och de skulle ha 1600 kronor att fästa stenen. Har betalat med eget guld så det är bara arbetskostanden jag betalar. hade varit toppen om man kommit undan så billigt som möjligt, men vill ju ha en hyfsad diamant med.
  • Anonym
    Anonym (diamant) skrev 2012-01-24 13:33:30 följande:
    Så den kommer inte se gul ut för mina otränade ögon tror du?
    Du kanske kan gå in till en guldsmed och titta på en diamant av samma kvalitet?
  • Anonym (diamant)
    Anonym skrev 2012-01-24 13:40:48 följande:
    Du kanske kan gå in till en guldsmed och titta på en diamant av samma kvalitet?

Sant, det kan jag ju göra :) Hehe, ibland tänker man inte längre än näsan räcker!
  • irritera nde

Be guldsmeden säga vad han tycker

• The Doctor
    Tealhawk skrev 2012-01-24 13:27:36 följande:
    Smugglardiamant från Afrikas horn?
    My thought exactly....
Svar på tråden Hjälp mig med diamantkvalitet!