• BlommyNess12

Kvittning av lön?

Jag har fått ett nytt jobb och bland mitt anställningsavtal så fick ajg lite mer papper från dom t.ex sekretess och så vidare, fick även ett papper att skriva under som handlar om "lagen om arbetsgivares kvittningsrätt"

försökte googla men hittade ingenting som jag förstod vad det innebar, är det vanligt förekommande i kontrakt eller?

vad betyder det?

• Svar på tråden Kvittning av lön?
  • Pickeli

"Kvittning av lön innebär att arbetsgivaren gör ett nettolöneavdrag från den anställdes lön för att återbetala en fordran som arbetsgivaren eller någon annan har på den anställde.

En arbetsgivare får inte hur som helst kvitta den anställdes lön mot egen eller andras fordringar utan måste följa bestämmelserna i lagen om arbetsgivares kvittningsrätt (1970:215).

En arbetsgivare får enligt kvittningslagen (1970:215) kvitta en anställds nettolön mot fordringar om det finns ett medgivande från den anställde. Enligt kvittningslagen (1970:215) har skatteavdrag och löneutmätning som beslutats innan lönefordran förfallit till betalning företräde framför kvittning av lön mot andra fordringar."

www.personalekonomi.se/artikel/kvittning-av-lon.aspx

Skulle i princip kunna läsa sig till en kanditaexamen på kvittningslagen genom google

Google it!
  • Gladskit

Det är oftast inga konstigheter, som de ovan svarat så ger det arbetsgivaren rätt att korrigera felaktiga löner helt enkelt. Men oavsett man skriver på ett sånt papper eller ej så brukar det ju vara så att lönehandläggaren hör av sig OM det skulle vara så att något blivit fel. Där jag jobbar så rättar vi inte löner på folk utan att höra av oss till dem först. Oftast vet man ju som medarbetare att något blivit fel, och man vet att det kommer rättas. Men det är klart man kommunicerar, ibland kan det ju behöva delas upp på fler månader också.

• BlommyNess12
    Gladskit skrev 2012-01-24 14:39:02 följande:
    Det är oftast inga konstigheter, som de ovan svarat så ger det arbetsgivaren rätt att korrigera felaktiga löner helt enkelt. Men oavsett man skriver på ett sånt papper eller ej så brukar det ju vara så att lönehandläggaren hör av sig OM det skulle vara så att något blivit fel. Där jag jobbar så rättar vi inte löner på folk utan att höra av oss till dem först. Oftast vet man ju som medarbetare att något blivit fel, och man vet att det kommer rättas. Men det är klart man kommunicerar, ibland kan det ju behöva delas upp på fler månader också.

Ja nä men jag förstod bara inte vad det betydde och ville ha koll innan jag skriver på :)
  • Gladskit
    BlommyNess12 skrev 2012-01-24 17:07:22 följande:
    Ja nä men jag förstod bara inte vad det betydde och ville ha koll innan jag skriver på :)
    Alltid bra att kolla upp saker och ting
Svar på tråden Kvittning av lön?