Konstigt av socialen
Hej!
Jag har en dotter, pappan och jag har gemensam vårdnad. Pappan har "haft" alkoholmissbruk. Han säger att han är kvitt dom nu. Umgänget har inte fungerat jättebra så dottern har bott hos mig mesta tiden. Hon har haft problem med orolig mage under lång tid, vilket har gjort att jag har drivit igenom att hon ska sova hos mig o endast träffa pappan dagtid , pappan har dock hållt sig undan vilket har gjort att umgänget har fungerat dåligt sedan i somras.
Innan jul gjorde dagis en orosanmälan hos socialen, i den stod det att dottern efter att ha varit hos pappan hade sagt vissa saker som för tankarna till övergrepp, kan också vara sånt som barn säger men dom hade i alla fall reagerat på detta. Samt att hon hade varit helt frisk i magen under en lång period men dagen efter umgänget med pappan så var magen väldigt orolig och hon bajsade ner sig flera gånger.
Socialen drog igång utredning, ledde inte till någon polisanmälan, jag drog in umgänget och begärde övervakat umgänge, detta tycket socialen var bra och dom la ner utredningen eftersom jag hade sett till så att flickan mår bra och det finns därför ingen oro för flickans mående. Pappan vill inte gå med på övervakat umgänge och nu kommer han troligen att stämma mig, jag får ingen hjälp från socialen och jag framstår som en riktig surkärring i den här situationen. Socialen har ju uppmuntrat mig till att begära övervakat umgänge och nu när läget är låst så kommer jag att bli stämd för att jag tog mitt ansvar som förälder. Känns jättejobbigt, min advokat säger att det troligen kommer att bli svårt att undvika helgumgänge och att det blir svårt att få enskild vårdnad.
Jag tycker att jag borde få lite mer stöd av socialen, ingen har ju utrett om det verkligen har hänt något övergrepp, dom har inte gjort något hembesök hos pappan, det enda dom har gjort är att framföra om han kan gå med på övervakat umgänge. Då verkar det ju knepigt om jag ska släppa på umgänget igen.
Nu är har jag tagit kontakt med farmor och farfar så vi har ordnat övervakat umgänge genom dom, detta gick pappan med på men hot om stämning kvarstår.