• Anonym (Jaha...)

Konstigt av socialen

Hej!

Jag har en dotter, pappan och jag har gemensam vårdnad. Pappan har "haft" alkoholmissbruk. Han säger att han är kvitt dom nu. Umgänget har inte fungerat jättebra så dottern har bott hos mig mesta tiden. Hon har haft problem med orolig mage under lång tid, vilket har gjort att jag har drivit igenom att hon ska sova hos mig o endast träffa pappan dagtid , pappan har dock hållt sig undan vilket har gjort att umgänget har fungerat dåligt sedan i somras.

Innan jul gjorde dagis en orosanmälan hos socialen, i den stod det att dottern efter att ha varit hos pappan hade sagt vissa saker som för tankarna till övergrepp, kan också vara sånt som barn säger men dom hade i alla fall reagerat på detta. Samt att hon hade varit helt frisk i magen under en lång period men dagen efter umgänget med pappan så var magen väldigt orolig och hon bajsade ner sig flera gånger.

Socialen drog igång utredning, ledde inte till någon polisanmälan, jag drog in umgänget och begärde övervakat umgänge, detta tycket socialen var bra och dom la ner utredningen eftersom jag hade sett till så att flickan mår bra och det finns därför ingen oro för flickans mående. Pappan vill inte gå med på övervakat umgänge och nu kommer han troligen att stämma mig, jag får ingen hjälp från socialen och jag framstår som en riktig surkärring i den här situationen. Socialen har ju uppmuntrat mig till att begära övervakat umgänge och nu när läget är låst så kommer jag att bli stämd för att jag tog mitt ansvar som förälder. Känns jättejobbigt, min advokat säger att det troligen kommer att bli svårt att undvika helgumgänge och att det blir svårt att få enskild vårdnad.

Jag tycker att jag borde få lite mer stöd av socialen, ingen har ju utrett om det verkligen har hänt något övergrepp, dom har inte gjort något hembesök hos pappan, det enda dom har gjort är att framföra om han kan gå med på övervakat umgänge. Då verkar det ju knepigt om jag ska släppa på umgänget igen.

Nu är har jag tagit kontakt med farmor och farfar så vi har ordnat övervakat umgänge genom dom, detta gick pappan med på men hot om stämning kvarstår.

• Svar på tråden Konstigt av socialen
  • Anonym

Försök få hjälp från dagis istället de var ju de som anmälde.

• Anonym (Jaha...)

Dagis har nog hjälpt mig med vad dom kan, dom kommer med största sannorlikhet att vittna till min fördel om det blir rättegång.
    Dom hade inte tänkt anmäla detta först, utan berättade vad dottern hade sagt till mig. Jag sa det sen till familjerätten som tog tag i det och bad dagis att anmäla det.

Vill inte gärna polisanmäla, jag är tveksam till att det har skett några övergrepp däremot vet jag att pappans sätt att vara påverkar flickan negativt ibland.

• Anonym

Vad är det du anser soc brister i? De lämnar förslag på övervakat som är frivilligt och vill inte den föräldern så sätts inte det in om det inte finns domslut på det. Däremot kan de stödja ditt förslag men inte tvinga utan dom på det. Bvarför är du rädd för en stämning?

• Anonym (Jaha...)

Är det inte bra att försöka undvika stämning så långt det går? Det gynnar ju knappast barnet eller umgänget med en rättslig process, pappan och jag kommer antagligen att bli ändå mer ovänner än innan.

Jag skulle vilja att någon förklarade för honom att jag gör ju detta för barnets skull, inte för att bråka med honom, men så funkar det väl inte i verkligheten..... Pappan behöver stöd i sin föräldrarroll inte strida i rätten o sen få umgänge som flickan mår dåligt av.

• Anonym (Jaha...)

Det jag tycker är konstigt är att soc inte utreder hur flickan har det hos pappan, nu lägger dom ju över det jobbet på mig eller på tingsrätten om det går dit. Jag trodde att det var socialens uppgift att förhindra och kolla upp om barn far illa.

• Anonym

Lämna in orosanmälningar då! De kan inte göra utredningar för att du vill det och tydligen kom de fram till förskolans anmälning att inget händer barnet där. Då är den utredn och anm nedlagd är du fortf orolig får du forts slänga in befogade anm för anm utan fog kommer det mot dig i ev utredn. Dras det till tr så kommer tr ge soc utredningsansvar där det kollas upp hur ungen har det hos både dig och den andra föräldren utrifrån det så kommer de sen lämna en dom på om det behövs en kp vid ug och då kan det slå mot dig att du drivit på att ug endast sker dagtid dvs att du dragit ner ugtid

• Jennie med ie

Eftersom förskolan inte själv såg grund för anmälan utan gjorde den p g a påtryckningar från dig via familjerätten så var det kanske svårt att bygga vidare på den. Oron bör rimligen komma från de/den som anmäler.

• Maja02

Eftersom du tog ditt föräldraansvar och ställde in umgänget när oro fanns så föll ju anledningen för soc att utreda, barnet var ju skyddat genom dig. Däremot om det blir aktuellt med nytt oövrervakat umgänge kan det ju tänkas att de tycker en utredning utifrån eventuellt skyddsbehov behövs igen.

Den andra typen av utredning är ju den som familjerätten utför på uppdrag av Tingsrätten när någon av parterna stämt den andra. Den utredningen (som kan handla om 1, 2 eller alla 3 av vårdnad, boende och umgänge) fullföljs ju oavsett om du för stunden ser till att barnet är tryggt eller inte. De gör då en rekommendation som TR ofta men inte alltid går på. Begär den som stämmer att frågan även ska bedömmas interimistiskt (tillfälligt i väntan på slutligt beslut) så begär rätten in ett sk snabbyttrande från familjerätten, i det beskriver de bara situationen utan att göra någon rekommendation.

Självklart är det jobbigt för dig och ditt ex med en rättsprocess men om det krävs för att din dotter ska vara skyddad från kränkande behandling så är det väl inte så mycket att tveka om, eller? 

• Anonym (Jaha...)

Tack för era svar!

Det jag inte förstår är hur jag ska gå vidare efter detta. Om han inte väljer att stämma mig i nuläget, hur ska jag agera då? Ska jag för alltid kräva övervakat umgänge?

Om han stämmer mig och det blir varannanhelg umgänge vilket min advokat tror, hur gör man då? Bara för att rätten säger en sak betyder det då att allt är frid och fröjd hos pappan?

Det är den biten som jag skulle vilja ha hjälp av socialen med.

• Maja02
    Anonym (Jaha...) skrev 2012-01-24 21:49:02 följande:
    Tack för era svar!

Det jag inte förstår är hur jag ska gå vidare efter detta. Om han inte väljer att stämma mig i nuläget, hur ska jag agera då? Ska jag för alltid kräva övervakat umgänge?

Om han stämmer mig och det blir varannanhelg umgänge vilket min advokat tror, hur gör man då? Bara för att rätten säger en sak betyder det då att allt är frid och fröjd hos pappan?

Det är den biten som jag skulle vilja ha hjälp av socialen med.

Jag förstår till fullo den våndan. Tyvärr är det väl så att du inte kan gå händelserna i förväg. Du får väl också se vad utredningen får fram för information och kommer fram till för rekommendation, och därefter vad TR tar för beslut. Du behöver ju inte utgå ifrån iförväg att beslutet inte blir till ditt barns bästa. Skulle det bli ett beslut som känns helt uppåt väggarna så får man ju helt enkelt ta tag i det då (begära inhibition av beslutet och överklaga).
  • Anonym

Om du vill ha övervakade umgängen så stå på dig. Lita på din magkänsla. Det är tråkigt att behöva dra saker till Tingsrätten, men ibland blir man tvungen (jag med). 

• Anonym (Jaha...)

Hej igen!

Drar igång min "gamla" tråd för jag behöver lite tips och råd.
    Det som har hänt sen jag skrev här senast är att pappan träffat flickan vid 7 tillfällen, en heldag i veckan genom farmor,  Tyvärr så har magen blivit mer och mer kass och hon bajsar ner sig både på dagis och hos pappan nu. Pappan vägrar samarbetssamtal och jag står helt rådvill. Vad kan jag göra?

Ska jag behöva dra in umgänget ytterligare en gång, och bli syndabock för att jag försvårar umgänget eller vad kan jag göra? Något är ju väldigt fel med min dotter och jag får ingen hjälp från något håll.
    Har funderat på att försöka prata med farmor men det är svårt, för det kommer enbart att tas som kritik och ytterligare ett försök från min sida att förstöra umgänget mellan pappan och flickan.

• Anonym

Han har sin fulla rätt att stämma dig när han vill så något hot är det inte.

• Anonym (magen?)

Är det "bara" magen som blir dålig? Kanhända blir det alldeles för mycket gott eller något som barnet inte tål? Pratar du med farmor/farfar om den dåliga magen?

Mitt äldsta barn har haft liknande och vi tänkte först också på stress eller "oro" men det visade sig att barnet fiock obegränsat med sådant barnet ville äta; mat och allt möjligt för att UF med dennes släkt/vänner ville att barnet skulle ha det trevligt hos dem. Inte helt ovanligt förstås att man äter gott etc. Senare visade det sig att barnet dessutom var/blev glutenintolerant och blir dålig i magen med omväxlande diarréer eller hård i magen.

En del barn håller sig också från att gå på toa när de är i mer "okänd" miljö och det kan förstås också ge dålig mage.

Misstänker du att det förekommer psykisk/fysisk misshandel? Det känns som om att det är det du menar med dina inläg´g iallafall och då kan du inte fortsätta lita till att barnet mår bra med farmor, farfar och pappa.

Svar på tråden Konstigt av socialen