Inlägg från: Excentriskan |Visa alla inlägg
  • Excentriskan

Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?

PumpkinQueen skrev 2012-01-26 11:17:35 följande:
    Barn kan lära sig att man ska akta sig för bilar och så vidare. De flesta låter dessutom inte sina små barn gå till eller från förskolan/skolan själva, speciellt inte efter vad som hände med Engla för några år sedan. Där vidtar man åtgärder och försöker skydda barnen tills de är stora nog att kunna klara sig själva. Ett barn kan man så småningom förklara saker för, så att det själv väljer att inte springa ut i vägen eller göra andra dumheter. En katt kan du aldrig förklara detta för. Katter är djur. De förstår inte människospråk.

Varför ville du att din katt skulle gå ut och varför anser du att det är bra att den är borta över natten? Vill du inte ha katten hemma? Gillar du inte din katt?
    Vuxna katter är inte som små barn. De kan lära sig mycket väl att passa sig för trafik och dyl. De behöver heller inte förstå människospråk för att själva inse att man ex klättrar upp i träd vid fara.

Gillar inte du din katt som tvingar den att vara instängd antingen bakom galler eller i en sele?

Om du inte gillar iden med utekatter så undvik trådarna. Samma som att jag inte går in och fördömmer folk som frågar efter tips på hur de ska näta in sin balkong eller uteplats..   
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Excentriskan
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 11:45:12 följande:
    ...och om du inte gillar mina svar står det dig så klart fritt att låta bli att läsa dem.

Vissa katter kan lära sig att oftast undvika bilar. Andra blir överkörda. Det finns inget sätt att i förväg veta vilken sorts katt som just din katt är. Är det verkligen vettigt att chansa? Bara för att du har en idé om att katten är lyckligare ute? Katter förstår inte vad som kan hända om de inte aktar sig för bilen. De förstår inte att deras hjärna kan bli till mos, eller att deras magar kan bli platta som pankakor och fastklistrade i asfalten, så att de fortfarande lever men lider oerhört. De saknar konsekvenstänkande.

Bevisa för mig att katter är lyckligare ute än inne, så ska jag besvara din fråga om huruvuda jag (som inte utsätter mina djur för livsfaror) tycker om min katt eller inte.
    Eh jo det gör de faktiskt (förstår vad som kan hända).. Katter är intelligenta djur och står inte likt exempelvis en ren och dumstirrar på en mitt framför bilen.

Bevis är sådant man upplevt själv. Sen behöver man ju inte vara ett snille precis för att förstå att frihet är lycka.

Om man inte kan bo så att man låter katten få den frihet som dess natur kräver så tycker jag inte man ska skaffa katt alls. En katt är inte bara till för att hålla ens eget höga nöje. Det är en individ som bör få känna frihet precis som oss själva.

Sen precis som det finns människor (vuxna som barn) som blir påkörda/överkörda av bilar, så finns det även katter. Vissa katthatare trycker dessutom gasen i botten och siktar in sig på katter de ser ute. Tursamt nog är de inte så många.

Jag tycker att kattens frihetstid är mer värt än de evt risker den med friheten utsätter sig för. Precis som med oss människor.

" Det är farligt att leva, man kan ju faktiskt dö.."         
  • Excentriskan
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:03:46 följande:
    Mina föräldrars ena katt ramlade ner för trappan inomhus och bröt nacken. Så kom inte o säg att det inte finns farliga saker för en katt inomhus!
    Ja den jag köpte huset av hade ett inomhus klösträd. När de var borta så lyckades de riva omkull trädet (trots att det var uppskruvat i taket) (världens största och tyngsta kattras dock..) så att det tog så illa att en av katterna bröt nacken under det och dog.
  • Excentriskan
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:06:16 följande:
    Jag "tjatar" om att det behövs bevis, eftersom det enda skälet som ni människor brukar komma med, när det gäller att släppa ut en katt, är att den skulle vara lyckligare ute. Det finns inga bevis för det, alltså är detta argument poänglöst. Då har ni inga argument kvar.

Det finns givetvis inga bevis för att katten skulle vara lyckligare inomhus, men om man tar bort detta argument så finns det ändå argument kvar: Det är mindre farligt inomhus.

...och jag bryr mig faktiskt inte om vad du gillar eller inte, jag är inte här för att bli bästis med dig.

Det du kommer med är halmgubbar och när de blir bemötta och ifrågasatta bygger du nya.
    Katter är som barn - Nej
    Katter förstår inte att bilar är farliga - Ja det gör de.
    Personer med utekatter bryr sig inte om sina katter - Ja det gör de.
    Katter mår inte bättre utomhus - Ja många gör det (enligt väldigt mångas erfarenhet).
    Katter blir överkörda i 100 km i timmen - Ja det kan dom bli men vem har föreslagit att man ska släppa ut katter vid 100 km/h hastighetsvägar??
    Katter dör en långsam och plågsam död ute - Nej de absolut flesta gör inte det. Inte ens om de blir överkörda-påkörda. Bilar är stora katter små. Oftast är de stendöda direkt.
    Katter kan inte se sig för vid vägar - Ja det kan dom. Jag bodde i stan i 6 år med min katt, hon var väldigt duktig på att se sig om innan hon gick över vägen (exempelvis).
    Katter lever säkert inomhus - Nej det sker olyckor även där med dödlig utgång.

Du är en som typiskt kör med nya påståenden och ignorerar svaren. Kräver länkar eller statistik. Bevis..
    Är man kattmänniska så förstår man även sin katts mående och även andras. 
    För en katt i bur är det som "Se men inte röra"  och hur roligt är det..          
Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?