Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?

Tänk på att de kan bli överkörda, skadade av rovdjur/andra katter, utsatta för djurplågare eller bli inlåsta i någon grannes garage av misstag och svälta ihjäl.

Men du gör ju som du vill.

• PumpkinQueen
    Smukke skrev 2012-01-25 14:41:43 följande:
    Tankar som redan gått genom mina tankar ja :) Men tack för ditt svar :)
    Så du förstår alla dessa saker men vill släppa ut dem ändå? Får jag fråga varför? Verkar de missnöjda inomhus? Har de börjat kissa utanför lådan? Testa att kastrera dem istället för att slänga ut dem. Då slutar de garanterat revirmarkera med sitt urin.
  • PumpkinQueen
    TrendyFarsa skrev 2012-01-26 11:07:08 följande:
    Det kan även TS barn bli så det är nog bäst att hålla dom inne hela livet med. För att vara på den säkra sidan menar jag.

Själv hade vi innekatt när jag var barn som vi beslutade skulle luftas. In i buren och ut till landsstället (ca 30 minuter). Den jamade och var väl inte helt nöjd. Väl ute på landet så hade vi den inne i huset och öppen dörr där den låg och stirrade en timme innan den började gå ut.

Först gick den och "hukade" och stirrade på allt nytt, såg helt sjukt ut men sen vande den sig och vid sommarens slut så kunde den till och med vara borta över natten och dt gick hur bra som helst.

Har du ett bra ställe att "göra den till utekatt" på så är det bra, men om inte så skulle jag skippa det helt. 
    Barn kan lära sig att man ska akta sig för bilar och så vidare. De flesta låter dessutom inte sina små barn gå till eller från förskolan/skolan själva, speciellt inte efter vad som hände med Engla för några år sedan. Där vidtar man åtgärder och försöker skydda barnen tills de är stora nog att kunna klara sig själva. Ett barn kan man så småningom förklara saker för, så att det själv väljer att inte springa ut i vägen eller göra andra dumheter. En katt kan du aldrig förklara detta för. Katter är djur. De förstår inte människospråk.

Varför ville du att din katt skulle gå ut och varför anser du att det är bra att den är borta över natten? Vill du inte ha katten hemma? Gillar du inte din katt?
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 11:21:03 följande:
    Det är ju trots allt mer naturligt för katter att vara ute än att vara instängda hela sitt liv. Min erfarenhet är iaf att katter som får vara ute om de vill mår bättre.
    Det är väl mest naturligt för hundar att vara ute också. Och hästar. Och marsvin. Och kaniner. Ja, alla djur kommer ju från början från naturen. Ska vi släppa ut alla djur och låta dem springa fritt?

Katter som är ute dör tidigare än katter som är inne, eftersom de lever ett riskfyllt liv. Det finns inga bevis för att en utekatt skulle vara lyckigare än en innekatt.
  • PumpkinQueen
    TrendyFarsa skrev 2012-01-26 11:37:26 följande:
    Blir lite OT att ta upp vad som kan och inte kan ske med ett barn kontra en katt så vi kan ta det i en separat tråd.

"Varför ville du att din katt skulle gå ut"
    Jag ville att min katt skulle få vara ute i naturen.

"varför anser du att det är bra att den är borta över natten?"
    Jag ser inte ett problem med att den var ute över natten, tydligen inte katten heller.

"Vill du inte ha katten hemma?"
    Jo, men på samma sätt som med mina barn så tyckte jag det var bra för den att vara ute.

"Gillar du inte din katt?"
    Jo

Fler frågor? 
    Varför ville du att din katt skulle vara ute i naturen? Varför tyckte du att det var bra?
  • PumpkinQueen
    Miss Behave skrev 2012-01-26 11:36:17 följande:
    Vuxna katter är inte som små barn. De kan lära sig mycket väl att passa sig för trafik och dyl. De behöver heller inte förstå människospråk för att själva inse att man ex klättrar upp i träd vid fara.

Gillar inte du din katt som tvingar den att vara instängd antingen bakom galler eller i en sele?

Om du inte gillar iden med utekatter så undvik trådarna. Samma som att jag inte går in och fördömmer folk som frågar efter tips på hur de ska näta in sin balkong eller uteplats..   
    ...och om du inte gillar mina svar står det dig så klart fritt att låta bli att läsa dem.

Vissa katter kan lära sig att oftast undvika bilar. Andra blir överkörda. Det finns inget sätt att i förväg veta vilken sorts katt som just din katt är. Är det verkligen vettigt att chansa? Bara för att du har en idé om att katten är lyckligare ute? Katter förstår inte vad som kan hända om de inte aktar sig för bilen. De förstår inte att deras hjärna kan bli till mos, eller att deras magar kan bli platta som pankakor och fastklistrade i asfalten, så att de fortfarande lever men lider oerhört. De saknar konsekvenstänkande.

Bevisa för mig att katter är lyckligare ute än inne, så ska jag besvara din fråga om huruvuda jag (som inte utsätter mina djur för livsfaror) tycker om min katt eller inte.
  • PumpkinQueen
    Miss Behave skrev 2012-01-26 11:59:48 följande:
    Eh jo det gör de faktiskt (förstår vad som kan hända).. Katter är intelligenta djur och står inte likt exempelvis en ren och dumstirrar på en mitt framför bilen.

Bevis är sådant man upplevt själv. Sen behöver man ju inte vara ett snille precis för att förstå att frihet är lycka.

Om man inte kan bo så att man låter katten få den frihet som dess natur kräver så tycker jag inte man ska skaffa katt alls. En katt är inte bara till för att hålla ens eget höga nöje. Det är en individ som bör få känna frihet precis som oss själva.

Sen precis som det finns människor (vuxna som barn) som blir påkörda/överkörda av bilar, så finns det även katter. Vissa katthatare trycker dessutom gasen i botten och siktar in sig på katter de ser ute. Tursamt nog är de inte så många.

Jag tycker att kattens frihetstid är mer värt än de evt risker den med friheten utsätter sig för. Precis som med oss människor.

" Det är farligt att leva, man kan ju faktiskt dö.."         
    Om det nu är så att katter förstår att de kan bli överkörda, varför blir då så många överkörda ändå? Tror du att de är självmordsbenägna?

Nej, bevis är inte sådant man upplevt själv. Bevis är exempelvis empiriskt genomförda vetanskapliga experiment. Vad man upplevt själv är erfarenhet. En helt annan grej, som inte behöver betyda någonting. Att "frihet" skulle vara lycka är din subjektiva åsikt, inte en sanning. Det finns i dagsläget inga lagar som säger att enbart människor som vill låta sina husdjur riskera att dö en plågsam död ska få ha katt. Om du tycker att detta skulle vara en rimlig lagändring bör du engagera dig politiskt, för att få fram en ändring.

Du tycker alltså att det är helt ok att dina katter blir lidande, överkörda eller plågade. Jag tycker inte att det är ok. Däri ligger skillnaden mellan oss.
  • PumpkinQueen
    TrendyFarsa skrev 2012-01-26 11:39:09 följande:
    Min katt levde i ca 14 år, och nej det finns "inga bevis" för att en katt "är lyckligare" som du uttrycker det. Katter kan inte prata, you know...
    Vad spelar det för roll hur länge din katt levde?

Nej, det finns alltså inga bevis för att katten mår bättre av att vara ute, vind för våg. Allt vi har som talar för att låta katten gå ut själv är ert subjektiva tyckande om att katter skulle vara lyckligare i naturen. På andra sidan av detta mynt har vi FAKTA och BEVIS som säger att en himla massa utekatter dör under plågsamma former varje år.
  • PumpkinQueen
    TrendyFarsa skrev 2012-01-26 11:44:41 följande:
    - Jag ville att den skulle få mer stimulans än det som den fick i en lägenhet.

- Se ovan

Fler frågor? Bring it on. 
    Om man inte bryr sig om att stimulera sina djur blir de så klart uttråkade. Varför ha husdjur om man inte vill lägga ner någon tid på dem? Kan man inte besöka en 4H gård istället då?
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:03:46 följande:
    Mina föräldrars ena katt ramlade ner för trappan inomhus och bröt nacken. Så kom inte o säg att det inte finns farliga saker för en katt inomhus!
    Klart det finns farliga saker även inomhus. Men du är välkommen att kolla upp hur många katter som ramlar ner för trappan och bryter nacken varje år med hur många som blir överkörda. Jag lovar dig att det är rätt mycket vanligare att utekatter råkar ut för olyckor än att innekatter gör det.

Sedan är ett enskilt exemepl inte relevant. Det du bör titta på är statistiken. Du löper ju till exempel inte större risk att få cancer bara för att du känner någon som fått cancer. På samma sätt kan man inte säga att din katt löper mindre risk att bli överkörd bara för att någon du känner haft en utekatt som blev 50 år gammal.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:19:13 följande:
    Att katter kan bli ihjälkörda tycker jag är ett urdåligt argument till att inte låta de vara ute om möjligheten finns. Isf ska ju aldrig vi heller gå utanför dörren. Du kan ju dö i en bilolycka eller bli skjuten eller knivhuggen av en galning på stan. Men du håller väl inte dig och din familj isolerad och inlåst för det?!
    Så vad du säger är att din katt är lika intelligent som du, eller att du är lika intelligent som din katt?
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:46:33 följande:
    Bevisa då att innekatter är lyckligare och mår bättre. För de kan ju onekligen både bli skadade och dö inomhus också.
    Varför ska jag bevisa det? Det räcker med att det är farligt utomhus och att det är mindre farligt inomhus.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:57:23 följande:
    Var sa jag något om intelligens?
    Du är väl medveten om att olyckor händer människor också? Men man sitter ju inte instängd hela dagarna för det. 
    Du förstår (väl?) vad som kan hända om man ställer sig i vägen för en bil som kommer farande i 100 km/h. Tror du verkligen att katten förstår det?

Du baserar dina beslut på riskbedömning och konsekvensanalyser. Du förstår att det är skillnad att gå över en gata när det lyser ett grönt ljus och att göra det när det lyser ett rött ljus. Katten har inte samma intelligens att basera sina beslut på. Den går på instinkt, vanor och impuls. Det är därför som så många fler katter blir överkörda än människor.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 13:00:05 följande:
    Det är ju du som tjatar om att det inte finns några bevis som säger att katter mår bättre utomhus. Det finns inga bevis som talar för motsatsen heller.
    Sen gillar jag inte dina antydningar om att man skulle vara nästintill en djurplågare för att man låter sina katter vara ute och få frisk luft, leka eller ligga och mysa i solen.
    Jag "tjatar" om att det behövs bevis, eftersom det enda skälet som ni människor brukar komma med, när det gäller att släppa ut en katt, är att den skulle vara lyckligare ute. Det finns inga bevis för det, alltså är detta argument poänglöst. Då har ni inga argument kvar.

Det finns givetvis inga bevis för att katten skulle vara lyckligare inomhus, men om man tar bort detta argument så finns det ändå argument kvar: Det är mindre farligt inomhus.

...och jag bryr mig faktiskt inte om vad du gillar eller inte, jag är inte här för att bli bästis med dig.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 13:16:22 följande:
    Då är väl mina katter ovanligt intelligenta då. De har iaf vett att flytta på sig när det kommer en bil. Men det är ju också deras naturliga instinkt att fly när de stöter på fara.
    De har flyttat på sig varje gång hittills. Detta säger ingenting om vad de kommer att göra nästa gång det kommer en bil. Att det gått hittills är ingen garanti för att det kommer att gå så nästa gång. Ditt "argument" är ungefär som att säga att "jag använder inga preventivmedel och har inte blivit gravid hittills, alltså behöver jag inte skydda mig i framtiden heller", eller "jag har rökt hela mitt liv och aldrig fått lungcancer, alltså är cigaretter inte farliga".

Jag hoppas verkligen att de inte blir överkörda, men så länge de är ute på egen hand är det en risk. Oavsett om de blivit överkörda tidigare eller inte.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 13:21:18 följande:
    Då är vi ju överens om en sak iaf

Mitt argument är ändå att enligt min erfarenhet så mår utekatter bättre!  Och jag har haft ett antal katter i mitt liv. De som har varit innekatter och sedan fått komma ut har blivit mycket gladare och trevligare katter efter det. Men dina katter vet ju inte att de kan ha det bättre, så de kanske nöjer sig med det liv de har.
    Ja, ditt argument är att utekatter mår bättre. Det finns inga stöd för att de verkligen gör det. Alltså är det helt poänglöst att ta upp i en debatt.

Du låter dina katter springa ute fritt för att du vill det och du struntar i att det finns en risk att de far illa. Varför försöka linda in det?

Mina katter är redan trevliga, de behöver inte ändra sig på något sätt.
  • PumpkinQueen
    Miss Behave skrev 2012-01-26 13:33:26 följande:
    Det du kommer med är halmgubbar och när de blir bemötta och ifrågasatta bygger du nya.
    Katter är som barn - Nej
    Katter förstår inte att bilar är farliga - Ja det gör de.
    Personer med utekatter bryr sig inte om sina katter - Ja det gör de.
    Katter mår inte bättre utomhus - Ja många gör det (enligt väldigt mångas erfarenhet).
    Katter blir överkörda i 100 km i timmen - Ja det kan dom bli men vem har föreslagit att man ska släppa ut katter vid 100 km/h hastighetsvägar??
    Katter dör en långsam och plågsam död ute - Nej de absolut flesta gör inte det. Inte ens om de blir överkörda-påkörda. Bilar är stora katter små. Oftast är de stendöda direkt.
    Katter kan inte se sig för vid vägar - Ja det kan dom. Jag bodde i stan i 6 år med min katt, hon var väldigt duktig på att se sig om innan hon gick över vägen (exempelvis).
    Katter lever säkert inomhus - Nej det sker olyckor även där med dödlig utgång.

Du är en som typiskt kör med nya påståenden och ignorerar svaren. Kräver länkar eller statistik. Bevis..
    Är man kattmänniska så förstår man även sin katts mående och även andras. 
    För en katt i bur är det som "Se men inte röra"  och hur roligt är det..          
    -Kom med ett bevis för att katter förstår att bilar är farliga. Om det är så, varför blir de då överkörda? Kan du svara på det?
    Om man nu bryr sig, varför väljer man att utsätta sitt djur för onödiga risker?
    -Du TYCKER att katter mår bättre utomhus. Det finns inga bevis för att det ÄR så.
    -Katter kan bli överkörda även på din egen garageuppfart. Bilar är tunga och hårda, katter är små och mjuka.
    -Ring din lokala veterinär och fråga om det är vanligt att de får in katter som skadats av bilar.
    -Klart katter kan se sig för, men de kan inte dra samma slutsatser som vi. De är inte lika intelligenta som människor.
    -Självklart kan olyckor ske var som helst. Det sker dock FLER olyckor med utekatter. Åter igen, ring din veterinär eller försäkringsbolag om du inte tror mig.

Jag tror att du projicerar lite. DU kommer med påståenden som du inte backar upp med vare sig argument eller fakta. JAG bemöter det som ni skriver.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 14:13:05 följande:
    Mina katter har kattlucka och väljer helt själva hur mycket de är ute eller inne. JAG vet att MINA katter mår bättre av att få vara ute när de vill, så det finns det visst stöd för.

De är ute för att DE vill det, de är inte på något sätt tvingade. Jag struntar inte alls i vad som händer mina katter.

Du sätter väl inte en hund i en bur dygnet runt och låter den uträtta sina behov i en låda? Den får väl komma ut flera gånger om dagen. Så varför stänga in en katt?
    Vad är stödet? Du säger att du VET. Åter igen: Hur kan du veta det? Det finns ingen maskin som mäter lycka. Du TYCKER att det är så. Ditt tyckande är inte fakta.

Katter är som sagt inte intelligenta på samma sätt som människor. De förstår inte vad som är bäst för dem. Därför kan de vilja gå ut, eller balansera på balongräcken eller äta giftiga saker. De saknar helt enkelt konsekvenstänkande.

Du släpper väl inte lös en hund vind för våg? Så varför släppa ut en katt på det sättet?
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 14:16:38 följande:
    Mina katter har tex alltid tillgång till friskt vatten inomhus som byts minst två gånger om dagen. Ändå sitter de alltid ute och dricker från en vattenpöl eller fågelbad eller vad de hittar, medans vattenskålarna inne är helt orörda. Så gör de ju knappast för att de trivs bättre inne...
    Det pekar ju åter igen på att de inte alltid vet sitt eget bästa.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 14:34:08 följande:
    Det är ju knappast skadligt för dem att dricka ur ett fågelbad på vår baksida! Jag tycker att du har lite väl låga tankar om katters intelligens.
    Vad får dig att tro att du vet vad som bäst för katten? 
    Vad som får mig att tro att jag vet bäst? Jag är människa. Vi har rätt mycket större hjärnvolym än vad våra husdjur har. Att människan är mer intelligent än katten är väl inte direkt någon nyhet?
    Litenskit skrev 2012-01-26 14:41:20 följande:
    Jag känner mina katter, därför vet jag.
    De är båda sju år gamla, har bott inne i 4år och ute i 3. Jag märker på deras beteende att de mår bättre nu. De har finare päls (äter samma mat som de gjort hela tiden).
    Precis som människor så är alla katter olika. En del trivs inne och en del trivs ute.
    Mina trivs bra inne, men låser jag kattluckan så är de allt annat än glada o nöjda. Då krafsar de och skriker så man tror de är döende, och då har vi fortfarande kattlåda inne som de kan använda (har dock inte använts sen de började gå ut). 
    Alltså, mina katter vill ha möjligheten att kunna gå ut, därför får de det! 
    Dina katter beter sig så där för att du lärt dem att vara ute. Det är inget medfött, utan ett beteende som du skapat. Om du aldrig släppt ut dem hade de inte heller velat ut.
Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?