Inlägg från: Anonym (Nadja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nadja)

Vilket kön fick du som hade sex en dag före utslag på älstickan?

Puffar. Intressant.

Fler???

• Anonym (Nadja)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 08:14:32 följande:

Sen finns det också en teori om att det är större sannolikhet för flicka om man har sex sällan, medan sex ofta ger större chans för pojke. Tanken är att flickspermier lever längre så om det är länge sedan utlösningen så finns det mest flickspermier kvar. Jag vet inte om det finns någon undersökning på det. Vi har sex sällan och har två flickor och en pojke, så det motsäger inte detta i alla fall... Vi hade kanske samlag varannan vecka när barnen kom till.

Det där har jag också läst! Hade ni samlag någon särskild dag runt ägglossning när ni blev gravida med flickorna resp pojkarna?
  • Anonym (Nadja)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 08:47:04 följande:

Men vi kan inte säga något om tidpunkten med tanke på kön, nej. Man kunde ju tänka sig att man kombinerar de båda "metoderna" för könspåverkan, så att man väntar länge med samlag och dessutom har samlaget några dagar före ägglossningen för att försöka få flicka. Och att man har samlag varje dag och dessutom exakt vid ägglossningen för att få pojke. Då borde man kanske använda kondom eller avbryta vi de samlag som man har strax före så att man inte "råkar" göra flicka då :)

Jag hade samlag dagen innan ägglossning, på ägglossningsdagen och dagen efter den här gången och blev gravid. Tidigare månader har vi provat att vänta till ägglossningsdagen men då har jag inte blivit gravid.

Med dagen innan ägglossning menar jag första dagen med fast glad gubbe på clear blue digitala ägglossningstest. Enligt min app skulle jag ha ägglossning dagen därpå

Jag vill så gärna ha en pojke och tänker att det är kört nu :(
  • Anonym (Nadja)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 09:15:14 följande:

Hur länge hade ni väntat innan ni hade det första av samlagen då? Det som var "dagen innan ägglossning".

3-4 dagar
  • Anonym (Nadja)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 09:15:14 följande:

Hur länge hade ni väntat innan ni hade det första av samlagen då? Det som var "dagen innan ägglossning".

Men då hade vi kondom!
  • Anonym (Nadja)
    Nittioåtta skrev 2021-06-01 12:19:07 följande:

Första barnet: Hade sex varje dag den veckan, så både innan och vid ägglossning. Blev en flicka.

Andra barnet: Sex en enda gång den veckan, samma dag som ägglossningen. Minns det tydligt då det var flyttkaos och vi inte hade haft sex innan. Även RUL bekräftade att barnet blev till då. Blir en flicka.

Undra om det bara är slumpen vilken spermie som hinner först eller om det kan bero på att vissa män har fler av flick-eller pojkspermier?
  • Anonym (Nadja)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 09:43:20 följande:

Nu såg jag fel, du har redan svarat på det. Det där är väl så där mitt emellan. Det sägs att man ska vänta en vecka för att öka chansen för flicka och ha varje dag för att göra pojke. Men ni har nog gjort så gott ni kan för att göra pojke. Bara att vänta och vara nöjda med de som kommer :) 

Ja men om man har samlag varje dag blir väl spermierna färre och slöare?
  • Anonym (Nadja)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 13:56:49 följande:

Slöare behöver de väl inte bli. Nyproducerade och alerta snarare. Men färre jo, och det i sig minskar visst chansen för graviditet. Det brukar heta att chansen för graviditet är störst om man har samlag var tredje eller möjligen varannan dag. Då blir kombinationen av spermiemängd och "färskhet" optimal. Ett par bekanta som hade svårt att få barn trodde att de måsta ligga alla dagar runt ägglossningen för att öka chansen, men det var kanske "onödigt". Och svårt att klara för mannen som var över 40 :) 

Vår rytm med varannan vecka är nog inte alls optimal för barnalstrande, men som sagt gick det ändå väldigt fort med två av dem, kanske lyckträff bara.

Regelbundet, varannan eller var tredje dag har jag också fått höra av läkare. För att maximera chanserna att bli gravid.
  • Anonym (Nadja)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 14:16:05 följande:

Men nu körde ni tre dagar i rad, och det verkar ha varit lyckat :) 

Ja den här gången lyckades vi på det sättet. Tidigare månader endast på ägglossningsdagen och dagen efter men det blev inget då. Vet inte om vi sexade för sent, att ägglossningen redan hade inträffat.
  • Anonym (Nadja)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 14:26:01 följande:

Jag tror nog att slumpen har stor betydelse hur mycket vi än håller på med olika intervall, dagar och ställningar :) 

Ja, men tror du inte att vissa har fler flick eller pojkspermier? Är det slumpen att vissa får 4 flickor? Men mest troligt är det slumpen :)
Svar på tråden Vilket kön fick du som hade sex en dag före utslag på älstickan?